Gjellemarkskuren i praksis, noen med erfaring?

Jeg skal gjennomføre kaliumkuren på discus og har noen praktiske spørsmål i den sammenhengen. Skal prøve å forklare hva jeg tenker: Hvis fisken får medisinen i et kar og flyttes til et annet i medisinpausene, og så til medisineringskaret igjen.... kan jeg da regne med at de er friske når kuren er gjennomført eller vil "hvilekaret" inneha risiko for videre smitte selv om det er rent ved kurens start??? Eller må jeg bruke samme karet hele tiden slik at karet "følger" behandlingen. I praksis blir det mindre flytting og stress for fisken slik jeg hadde tenkt det, men det hjelper jo ikke hvis jeg ikke får garantert frisk fisk.
Hvorfor vil du flytte fiskene fra og tilbake ? Du må jo skifte alt vannet likevel mellom hver medisinering.
Bruk to kar.
1) Medisiner fiskene i det karet de er i.
2) Flytt fiskene til det andre karet etter medisinering.
3) Hopp tilbake til punkt 1. Gjenta til kuren er ferdig.
Kampfisk
Bruk to kar. 1) Medisiner fiskene i det karet de er i. 2) Flytt fiskene til det andre karet etter medisinering. 3) Hopp tilbake til punkt 1. Gjenta til kuren er ferdig.

Dette høres litt merkelig ut ? Hvis du flytter fiskene frem og tilbake, flytter du smitte også.

Jeg ville flyttet fiskene til et rent kar, uten bunnlag og med minst mulig innredning. Der ville jeg ha gjennomført behandlingen, med slamsuging hver dag og vannbytter mellom kurene. I mellomtiden ville jeg tatt ned det "syke" karet og desinfisert både karet og alt av utstyr/innredning, for så å sette det opp igjen fra scratch mens behandlingen pågår i det andre karet.
Hvordan foretar du et 100% vannbytte med fisk i akvariet?
Kampfisk
Hvordan foretar du et 100% vannbytte med fisk i akvariet?

Jeg sa da ikke 100% vannbytte ??
Kaliumkuren sier 100% vannbytte.
Det er mer enn 1 måte å flå en katt på. Greia her er å drepe de frittsvømmende stadiene etter hvert som de oppstår, før de rekker å legge nye egg. I et kar som er rent for gjemmesteder for parasitten (bunnlag, belegg, innredning osv.) oppnår vi høyest "killrate". Vannbytter på 50% annenhver dag er ekstra sikring. Dette tror jeg stresser fiskene langt mindre enn 100% bytter og flyttinger, særlig når de er i en allerede sårbar tilstand.
Er ikke helt sikker på at jeg følger deg nå. Skal man altså la fisken gå i 50% vann med oksidert kaliumpermanganat mellom medisineringene?
Her tror jeg du finner svar på alle dine spørsmål - greit å snakke med folk som mener de har referanse til en behandling, snakk heller med han som har vært med å lagd behandlingen;

Jeg har selv benyttet den som mange av mine venner har med godt resultat.

Bruk fremgangsmetoden her så vil du lykkes - Lykke til
Det ligger også en artikkel på Norsk Akvarieforbunds hjemmeside, Dactylogyrus og gjellemark-kuren for Discus, der finner man en dag for dag oppskrift på kaliumkuren.
Det er ikke farlig...hvis permanganaten er oksydert, er den bare ikke virksom lenger mot parasittene. Som sagt, det er mange måter å kjøre en slik kur på. Jeg sier ikke hva trådstarter skal/må gjøre, jeg sa bare hva jeg ville ha gjordt.
Dette er tydelig et tema som engasjerer. Takk for mange svar og ulike synsvinkler.
Jeg vet ikke om jeg har fått klarhet i om jeg har grunn til å frykte smitte i hvilekaret, men hvis det er slik at dicusen fortsatt kan bære smitte som blir igjen i hvilekaret mellom behandlingene, så er det jo en viss fare for smitte selv om dette karet får rengjøring og 100% vannbytte mens fiskene får behandling i et annet kar. Det jeg nå har fått med meg er at det ikke skal være pumpe i hvilekaret, bare luftestein..!!???
Utgangspunktet mitt var at det skulle bli færrest mulig flyttinger på fisken, men må man, så må man...og da holder det jo med et kar og en dunk til klargjøring av vann.
Følger du kuren som Kai beskriver funker det som bare det. Fikk masse hjelp av Kai selv når jeg kjørte kur, og jeg gjorde som følger:
- Flyttet aldri fisk, men så på vannet i behandlingskarret som infisert helt til det siste. Hvis du skal være sikker på effekt må du være fullstendig paranoid mtp smitte. En god regel er at ingenting som har vært i behandlingskarret skal tilbake i hovedkarret før det har tørket - lenge
- 100% vannbytte løste jeg ved å tømme karret stille å rolig. Til slutt ligger fisken pent på siden i 1-2 cm vann. Om du er litt forsiktik blir det hverken hopping eller vannsprut. Så fyllt jeg stille og rolig opp igjen. HUSK luftet vann med samme PH og tempratur.

I denne sammenhengen tror jeg på "better safe than sorry"

Lykke til
Atle
Takk. den kjøper jeg Atle!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap