Blå-grønn alger i beplantet discus akvarium - hjelp!
Blå-grønn alger er et problem i mitt 460 liters beplantede Discus kar. Jeg må gjøre noe før dette tar overhånd og før kona nekter å ha akvariet i hus. (Det lukter ganske ille). Derfor har jeg nå begynt å lese om BGA...og er nå noe forvirret etter å ha lest mange forskjellige meninger og erfaringer.
Som svært mange andre har jeg vært av den oppfatning at BGA bekjempes med mye vannskifte. Karet har avløp og jeg fyller på nytt vann direkte fra vannkranen gjennom et kullfilter. Liten vannstrøm over lang tid og varmekolben holder temperaturen konstant. Jeg har ingen målbare verdier på NO2 og NO3 og har trodd at dette er gode greier. Nå er jeg ikke så sikker lenger. Noen mener at mangel av NO3 er nettopp årsaken til at BGA oppstår. I så fall har jeg gjort mye galt...blant annet kuttet ut plantenæring.
Bør jeg virkelig redusere vannbytte og tilsette NO3?
(Utstyr/innhold:To utvendige Eheim filter, CO2 tilsetning med PH regulator, LED belysning 6K kelvin, 28 grader i vannet, 6 stk 12 cm Discus , 3 stk Ancistrus og to feite Crossocheilus siamensis, hurtigvoksende planter)
Som svært mange andre har jeg vært av den oppfatning at BGA bekjempes med mye vannskifte. Karet har avløp og jeg fyller på nytt vann direkte fra vannkranen gjennom et kullfilter. Liten vannstrøm over lang tid og varmekolben holder temperaturen konstant. Jeg har ingen målbare verdier på NO2 og NO3 og har trodd at dette er gode greier. Nå er jeg ikke så sikker lenger. Noen mener at mangel av NO3 er nettopp årsaken til at BGA oppstår. I så fall har jeg gjort mye galt...blant annet kuttet ut plantenæring.
Bør jeg virkelig redusere vannbytte og tilsette NO3?
(Utstyr/innhold:To utvendige Eheim filter, CO2 tilsetning med PH regulator, LED belysning 6K kelvin, 28 grader i vannet, 6 stk 12 cm Discus , 3 stk Ancistrus og to feite Crossocheilus siamensis, hurtigvoksende planter)
Postet 31.03.13 kl 01:39
Har slitt med det samme problemet. Hos meg legger det seg som et slimete lag på plantene. Ekkelt.
Det jeg gjør er å ta vannskifter og fjerne så mye jeg kan: Rense glassruter, skylle plantene godt og fjerne de hardest angrepede skuddene. Jeg har også brukt algefjerningsmiddel, algovec, men jeg aner ikke hvordan det kommer overens med discus.
Kanskje justere antall timer lyset står på, dersom det er på mye.
Det jeg gjør er å ta vannskifter og fjerne så mye jeg kan: Rense glassruter, skylle plantene godt og fjerne de hardest angrepede skuddene. Jeg har også brukt algefjerningsmiddel, algovec, men jeg aner ikke hvordan det kommer overens med discus.
Kanskje justere antall timer lyset står på, dersom det er på mye.
Postet 01.04.13 kl 17:44
Postet 01.04.13 kl 18:15
Postet 01.04.13 kl 18:41
Postet 02.04.13 kl 09:08
Plantene mine viser tegn til at de mangler næring. Dette sansynligvis fordi jeg skifter vann for ofte. Plantene får dermed ikke "overtaket".
Følgende link er interesant:
http://buddendo.home.xs4all.nl/aquarium/redfield_eng.htm
Følgende link er interesant:
http://buddendo.home.xs4all.nl/aquarium/redfield_eng.htm
Postet 02.04.13 kl 16:59