Discus med flere små hull i hodet, har de "hull i hodet syken"?
For noen uker siden fikk jeg overta noen diskus som var mistenkt for gjellemarksmitte og giveren hadde ikke anledning å gjennomføre kur på dem. Nå er kuren ferdig og discusen har hele tiden vært i tilsynelatende fin form, MEN på de største har jeg oppdaget flere små hull i skallen og jeg mistenker at de kan ha "hull i hodet syken"... Leser også noe om at de kan få tarmprolaps av dette og den ene av fiskene skiter unormalt store "ladninger". Det kommer ikke noe puss ut av hullene.
Nå er jeg veldig i tvil om jeg skal kjøre en kur for Hexamite før jeg slipper dem i det store karet, eller om jeg kan flytte dem og se det hele an en stund. Skal reise bort i helgen så det blir jo ikke mulighet for vannbytter i behandlingskaret hvis de ikke kan flyttes, så det er ei lita knipe der....
Takknemlig for raske svar
Nå er jeg veldig i tvil om jeg skal kjøre en kur for Hexamite før jeg slipper dem i det store karet, eller om jeg kan flytte dem og se det hele an en stund. Skal reise bort i helgen så det blir jo ikke mulighet for vannbytter i behandlingskaret hvis de ikke kan flyttes, så det er ei lita knipe der....
Takknemlig for raske svar
Postet 12.04.13 kl 09:01
Endret: 15.04.13 kl 18:06
Tja, jeg mener at hvis de ikke er i noe risk for å spre noe mark, kan de jo gå sammen de andre (så lenge du har kjørt kurern, og de er klare)
Så kan du jo fikse hull i hodet når du kommer hjem.
bare pass på å bytt godt med vann før du reiser.
Men hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke giddi å brukt medesin på de (så lenge det ikke er skikkelig ille)
Jeg har testa 2 discus opp mot hverandre.
Den ene fikk medesin og 30% vannbytte hver dag, og den andre fikk ikke noe medesin men den fikk så si 100% vannbytte hver dag.
Den uten medesin og 100% vannbytter var en klar vinner uten tvil!
Men er det ille, så det gi en ekstra kick med 100% bytter og medesin.
Utrolig hva gode vannbytterutiner kurerer
Så kan du jo fikse hull i hodet når du kommer hjem.
bare pass på å bytt godt med vann før du reiser.
Men hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke giddi å brukt medesin på de (så lenge det ikke er skikkelig ille)
Jeg har testa 2 discus opp mot hverandre.
Den ene fikk medesin og 30% vannbytte hver dag, og den andre fikk ikke noe medesin men den fikk så si 100% vannbytte hver dag.
Den uten medesin og 100% vannbytter var en klar vinner uten tvil!
Men er det ille, så det gi en ekstra kick med 100% bytter og medesin.
Utrolig hva gode vannbytterutiner kurerer
Postet 12.04.13 kl 10:14
Postet 12.04.13 kl 13:03
Endret: 12.04.13 kl 13:03
Hvis den lider av flagelater (Hexamita), så kommer det "puss" ut av hullene, men jeg tror heller det er mangel på vitaminer og det eneste som må gjøres da er å tilføre vitaminer med et variert kosthold, gjerne med oksehjerteblanding godt ispedd spinat, men også suppler med tetrabits.
Vitaminmangel forårsaker hull i hoderegionen, men det er rene hull uten noe som kommer ut av de.
Regner med at den fisken som trøkker ut "middagspølser er en Blue Diamond", detteer helt normalt for denne varianten. Sikkert et genetiskt sleivspark og ikke noe å bry seg om.
Mvh. Kai
Vitaminmangel forårsaker hull i hoderegionen, men det er rene hull uten noe som kommer ut av de.
Regner med at den fisken som trøkker ut "middagspølser er en Blue Diamond", detteer helt normalt for denne varianten. Sikkert et genetiskt sleivspark og ikke noe å bry seg om.
Mvh. Kai
Postet 12.04.13 kl 22:59
Postet 15.04.13 kl 07:58
Postet 17.04.13 kl 14:40