Diskus sammen med smykketetra i 240l

Som overskriften lyder. Har en 240l med 20 nannostomus marginatus. Tenkte å kjøpe 2 unge par med diskus imorgen. Første gang med diskus:O så jeg lurte på. Er det en fordel eller ulempe at jeg har de 20 nannostomusene? Ettersom plassen er noe knapp ifra før... kan evt fjerne nanostomusene før diskusen kommer oppi. Spør om dette ettersom jeg ikke har hatt diskus før. På forhånd takk for svar.
smykketetra blir diskus mat bør fjerne dem , må ha større stimfisk med dem eks puntius denosoni er fin stim fisk med diskus
Edit
Beklager. Slengte det litt fort ut. Nannostomus beckfordi er det. Altså gullbåndstetra. Men... Diskusmat, tuller du? Det er iallefall ikke min bekymring. Tenkte mere på om de forstyrrer diskusene når plassen er såpass knapp.
lykke til , du får prøve så finner du det ut
*bump* Tenkte kanskje jeg kunne undersøke litt før jeg bare prøver det ut jeg da... Noen andre som har erfaring med diskus, og en mening om saken??
Jeg har hatt discus sammen med små kardinaltetra og det har gått fint. Det er to *par* discuser du skal ha, eller bare 4 stykk? Hvis de ikke er par bør du nok ha flere discuser, ellers blir det fort hakking og mistrivsel... og da bør du egentlig opp i liter... det baller fort på seg.
Nei, kom over 2 aldeles nydelige par i en butikk her. Et par marlboro red og et par "vanlig" red (altså blå med sånne "bumpete" røde striper). Og de var par/mann og kone/kjærester ja. Begge parene hadde lagt egg flere ganger. Det var også en 5. outsider der, men ser ikke store vitsen i å ha med han...
Har hatt voksne skalarer sammen med "små" stimfisk som kardinaltetra o.l. før og for min del har det aldri vært noe problem at de ble spist. Selv om jeg har hørt om sånne tilfeller tror jeg det er en svært opphausa greie. Og Diskus er vel ikke like hissige og predatoriske som skalarer heller etter som jeg har skjønt det. Så det er ikke min største bekymring. Er ikke så farlig om det skulle forsvinne et par gullbåndtetra heller. Kanke skjønne annet en at disse må være altfor store for en Diskusmunn heller.
Tenkte mest på Diskusens ve og vel. Når jeg først går til et sånt skritt, å skaffe meg diskus altså, kan du skjønne jeg føler det er høytid på gang og vil gjøre minst mulig som kan ulempe en sånn staselig og skjør fisk. Så om jeg stresser den og dermed gjør den mere mottagelig for sykdom e.l så fjerner jeg gjerne gullbåndtetraene først om nødvendig. På den andre siden vil jeg gjerne beholde de om det ikke er noe problem.
Syns det er lurt å spørre før jeg kjøper så jeg slipper å gjøre minst mulig forandringer, som igjen kan stresse dem, etter de har flyttet inn.

*puh* langt svar, beklager, men er litt gira nå som jeg tilslutt etter mange år med både ferskt og salt endelig skal skaffe meg "akvariets konge".
Har null erfaring med discus. Men det jeg ville tenkt mest på er om vil ikke tetraene spise opp all maten til discusene? Er ikke discusene ganske treige?
Tror ikke dett er noe problem for Discussene. Men, som askakvazoo, tror jeg nannostomusene blir spist.
Mine Discus, tidligere, spiste voksne guppier, både hanner og hunner.
Mvh. Roland Dreinø
Akvariets konge!
Blir fint med discus, du har jo også levende mat til de bare å prøve seg frem. men husk at stellet av akvariet vil øke med vannbytter. gjerne flere ganger i uka med så lite kar. Jeg hadde nok selv annbefalt deg å kjøpt noen små discus, sansynligvis mye billigere også. fordi om du får et par med deg hjem, kan jeg neste garantere deg at du aldri vil kunne oppfostre noen levende yngel i en 240l med foreldre. men for all del
"go for it" jeg måtte selv opp i et 500L med auto vanning før jeg såg snurten av noe som svømte etter dag 5.

Og Akvariets konge blir Rokker etter Discus!! den syklusen tar aldri slutt!
Lenge siden jeg sjekka dataen. Jaja, så flere tror på at Diskusen kommer til å spise gullbåndtetraene mine? Lover å si fra om noen blir tygd på Nå har ting utvikla seg en del her. Første dagene gikk det treigt helt til jeg fant ut at varmekolben var kaputt. Vet jeg burda sjekka før... da var den blå hunnen ganske mørk og sto og stura. Men etterhvert kom den seg. Og de blå og rød er tydelig to par selv om de krangler innvendig også.
Alle spiser godt selv om det er krig og anarki så lenge middagen foregår. Tetraene også men de må vente på tur og ta rester.
Neste innkjøp blir en cone til hvert av parene, har lyst til å se de leke, men slapp av, ingen ambisjoner om oppfostring av de små. Her er det beinhardt.
Vet karet er på grensen lite. Men ga til slutt etter for presset om "hvorfor er fiskene så små?" "Når skal du få sånne ordentlige fisker?" "Jeg ser ingen fisker". Samt et eget bittebittelite underliggende ønske om å ha denne fisken. Får se når alle blir større om akvariet vokser også...
Mørk discus + yngel.
Ja nå har det gådd en stund igjen. Det går ganske bra, ingen tetra oppspist enda. Og det nye morsomme som har skjedd er at de to blå har lagt egg. På veggen til innvendig-filteret. Eggene har vel blitt noen dager nå. De har flyttet dem en gang og eggene har fått små søte haler. Har ingen planer om "å drive det til noe". På minus-siden blir den røde hunnen ganske mye kuet av den røde hannen og er tydelig nederst på rangstigen. De er ikke et like sterkt par som de to blå.

OG det som jeg lurer på og grunnen til at jeg skriver dette innlegget; De to blå har ganske samtidig med eggleggeingen blitt mye mørkere. Spesielt hannen. SÅ jeg lurer på. Er dette vanlig med ynglende foreldre, eller er det noe jeg bør bekymre meg over og ta på alvor? Verdier er som følger no2: ikke målbar no3: 10-15 ph:6,8 og temperatur: 28
det du kansje bør ha i bakhodet er å dekke til filterinnsuget med blåsvamp ellers går yngelen garantert i pumpa.
Forøvrig er det ikke noe problem å ha dine Nannostomus beckfordi sammen med discus såfremt de ikke er for små og har du kun et par så er et 240 literskar ikke for lite, men du skal foreta helst daglige vannbytter for å oprettholde vannkvaliteten. (10 - 15%).

Mvh. Kai.

Mørke discus
Kai: Ja det gjør de sikkert, eller blir spist av noen. Men har som sagt ingen planer om å avle de opp.

Men det jeg var bekymret for var den mørke fargen de akk så flinke foreldrene har fått (for de er virkelig flinke foreldre). Vet jo at dette er et særs negativt tegn på Discus. Det at de blir mørke/svarte i fargen altså. Men er det kanskje sånn at Discus bruker å bli det når det er yngel på gang? En slags "ligge lavt"-taktikk eller noe? Kan som sagt ikke måle noe veldig galt på vannkvaliteten. Pustefrekvensen og apetitten er også upåklagelig...
Med unntak av pigeon-variantene så er det helt normalt at de mørkner opp når de leker.
Det er sekret produksjon som er årsak til dette for de trenger mye mat til avkommene sine.
Puh, det var godt å høre. Takk
Åkey, nå er det overaskende nok gådd 5 dager og yngelen er fortsatt der. Men som den bekymra fiskefar jeg nå er så har jeg ikke fådd meg til å stresse de med vannbytter heller så lenge de passer på yngelen. Hvordan er det å gjøre vannbytter så lenge denne prosessen er på gang? Regner med yngelen forsvinner straks de blir frittsvømmende, men er det greit å skifte vann så lenge dette er pågang? Føler jo 5 dager i utgangspunktet er i lengste laget...
Ogdå et lite bilde av de stolte foreldre
Så var småtassene borte for denne gangen. Er nesten litt glad for det. Gjorde endelig et vannbytte idag etter 7 dager. Håper foreldrene får litt tid til å samle krefter igjen. Og få tilbake sin flotte blå og røde farge. no3 lå en plass imellom 10 og 20. Hvilket var overraskende lavt egentlig. Har foret 2 ganger om dagen med tetra discusbit og en gang om dagen med 1-2 "firkanter" fina fisken discusfor. Så ingen endret negativ adferd på noen av fiskene.

Har derimot begynt å få litt trådalger, så har vel overskudd av næring selv om det ikke kan måles så veldig. Overskuddet er nok mest knyttet opp i algene. Har 3 SAE, men skal prøve å skaffe meg noen sandsnegler e.l.
Syk discus
Ok, nytt problem. Under egglegginga og passet, ble jo som tidligere nevnt både hunnen og hannen ganske mørke. Hunnen har kommet seg godt og er på vei tilbake til sin gamle farge. Men hannen. Han er ikke så fresh i fargen noe mere. I tillegg har han fått noen "sår" eller hvite flekker på den ene siden. Er redd for sår med infeksjon sopp e.l. Så nå nettopp at det så ut som et skjell også hadde løsnet. Har blitt litt verre de to siste dagene. Han ser litt pjusk ut, men spiser og forsvarer fortsatt territoriet. Dog ikke så bra som før. Har liksom sunket et hakk lengre ned på rangstigen.

Skjønner ikke helt hva som skjer eller hvordan jeg skal ta tak i problemet. Kan noen hjelpe?

Har tadd to 1/3 vannbytter, med en dags mellomrom og skal fortsette med det. Skrudd tempen opp til 29-30, og brukt vannbehandlingsmiddel og iod i vannet ved vannbytte.

Er det noen Discus-fantaster som kan hjelpe meg videre? Evt bare en bekreftelse om jeg gjør det riktig i forhold til situasjonen. Det ville også hjulpet.

Legger ved et bilde som ca viser problemet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap