Discus og sandbytte

Hei

Går med tanken på og skifte grus/sand i discus akvariet, og muligens sette inn en bakgrunn. Nå har jeg bare hatt discus i 1 mnd har lest mye om sorten og skal nok få dette til.

Men tror dere de klarer seg i et døgn i en murerbalje selvfølgelig med pumpa på.
Karantenekar er tingen
Dette er ingen optimal løsning da discusen vil bli meget stresset av forandringen. Hvis du kan gi meg mere opplyninger rundt fisk som for eksempel størrelse, alder, antall er det lettere å dannne seg et bilde.

Fisken vil nok klare seg, men kan du unngå murerbøtta så gjør det.

Tror også du skal vurdere å gå til innkjøp av et karantenekar. Dette karret kan du kjøre som en BB tank der du kun setter inn planter i små terrracottakrukker. Dette vil virke mindre stressende på fisken, samt at du har mulighet senere å sette nyinnkjøpte fisker i karantene. Dette med karantenekar skal man ta på alvor. Det er mange som har brent seg skikkelig forddi man setter inn syk fisk i discuskarret. Ingen fisk slipper inn i mitt discuskar uten 6 ukers karantene.

Det florerer av gode tilbud på kar rundt 100 liter som egner seg ypperlig. Skulle du få et par så kan dette også benyttes som lekskar.

Murebøtta kan du benytte til å modne vann i slik at du kan bytte 20-30 % vann daglig mens du holder på med å sette opp på nytt. Legg den gamle grusen i murerbøtta i lag med en sirkulasjonpumpe så får du fart på modningen av vannet.
Regnet med jeg fikk svar fra deg, he he.

Det er ung discus de er meg fortalt ca 6-7 mnd pluss de de hadde på veita som er noe større, de er 10 i antall. De går nå i en 325 liter.

Regner med og overta en 160 liter fra mine foreldre der det går et monster av en oscar den tar nok kvelden snart. Så plan er jo og fore disse opp og se om det blir noen par av det, som skal over i 160 når den kommer. Burde vel kanskje vente til det er i hus og bruke det, mens jeg romsterer i det gamle.
Det høres ut som en plan

Var jeg deg ville jeg ha ventet til 160 literen er i hus og benyttet denne mens du fikset det andre. Siden du nå vet at du skal ned med 325 literen er det bare å peise på med for til discusene uten tanke på algeveksten.

Jeg så de discusen på Veita og de var bra, faktisk noe meed de beddre jeg har sett, i butikk i Tromsø, på lenge
Ja er vel kanskje lurest og vente. Jeg kjøpte og de to Red royal som var på pyramiden om du har sett dem, disse er jeg mere skeptisk til mht hvor gamle de er litt sånn rar i fargen, de er ca 6 cm, det kommer seg muligens de spiser iallefall. Forer med okse hjerter og tetra discus.

Forøvrig har de fått inn noen på gullfisken, har du sett dem? de så iallefall fine ut. Var på polarsentret nå der hadde de og fått noen.
Discus på Polarsenteret,

Himmel og hav, discus på Polarsenteret. Det er ikke rare kunnskapen de sitter inne med, men kan de skaffe bra Discus så skal ikke jeg klage. Det er bare om å gjøre å få tak på de før butikken ødelegger dem.

Discusen skal se litt rar ut i fargen når de er så små. Det du skal se etter er øye/kropp forholdet. Er fisken kvikk og rask i tillegg så er det rimelig sikkert at denne kan bli en god discus med rett stell.

Fadern for et rart vann det er i Tromsø for tiden. PH er på 6.9 og kH er ikke målbart med Tetratest. Normalt har jeg 7.5-7.8 i springen. Blir jo ikke rare CO2 tilførsel på ddennee måten. Nå er det jagggu på tide at det blir frost og godt vintervann.

Skal snart inn med to nye Heckel og da sitter jeg kun igjen med Royal Red discusene. Mulig jeg setter disse i 180 literen og satser på litt oppdrett.

Får ta meg en tur innom Gullfisken og sjekke opp discusene
Har du noe på gang med discusen nå. Har og merket at ph har sunket, men etter over 2 mnd med regn blir det vel litt myrvann.

Hvordan går det med L mallene dine er det noe på gang.

Litt for tøft miljø i 528 literen for noe yngel, så snart noen moer seg til så er det andre og forstyrrer.

L260' ene har drevet og grav ut en hule under ei rot i lengre tid så kanskje de har skumle hensikter. Hos L103' erne er det merkverdig stilt. De er nå 6-6,5 cm så kanskje de er litt for små ennå. Det går seg til etter hvert det er bare om å gjøre å være tålmodig lenge nok.

Det er to VF flokker så de er verdt å vente på. Spesielt L260'ene er knallflotte. Barre så synd det er lenge mellom hver gang jeg ser de.
Prøver meg på et bilde så kan du gi din dom.

Det er vanskelig å si noe eksakt da bilder ofte lyver mye med mindre de er tatt slik at fisken står rett sidelengs. I tillegg må man ha et bilde tatt rett forfra. Gå ut ifra regelen om at øyet skal være 1/7 del av stripen det står i. På Royal Red får du tenke deg en stripe.

Ut i fra det jeg ser på bildene så skal du ikke være redd for å gi de for . Bare sørg for at vannkvaliteten er på topp. 30 grader + kH mellom 3 og 4. Oksehjerte 4 ganger om dagen + Tetra discus som første måltid for at de skal få i seg vitaminer som er nødvendig for at de skal klare å bryte ned proteinene i oksehjertet.
Mange takk.

skal fore de skikkelig. Skal se om jeg ikke kommer meg på et akvariemøte.
Jeg tar fram denne igjen Geir, nå har pakken fra webb zoo stått siden helgen, jeg kjenner at det verker etter og sette inn bakgrunnen nå. På fugler og akvarier har de en 70 liter til 600 kr den er vel stor nok egentlig?

Har tenkt på engelsk elvegrus av den minste sorten ok eller?

Fikk du sett på discusene på nye gullfisken? Ellers kommer det noen L maller i kveld til fugler og akvarier.

10 stk i en 70 liter høres drygt ut. Jeg er ikke så bekymret for en dag eller to, men her kan det ta lengre tid. En annnen sak er å få 325 literen opp og stå på en tilfredsstillende måte. Det er ikke bare filteret som foretar biologisk filtrering. Alt av grus og inredning hjelper også til.

70 liter med et filter til en 325 vil legge alt som er i karret flatt. Dette må du ta hensyn til hvis du tar sjansen. Du kan risikere at discusen står flatt til en vegg og har mer en nok med å holde seg på rett kjøl.

Som du sikkert skjønner ville jeg ha ventet på 160 literen da denne ville ha et volum som mer enn nok har dekket behovet.

Jeg fikk ikke sett de på Gullfisken, men Veita og Polarsenteret har fått inn ny forsyning fra samme sted som sist. Nok en gang var fiskene fine når man ser på proposjonene (var noen som ikke var bra).

Du får vurdere selv om du tar sjansen .
Hei igjen Geir

Ser du har engelsk elvegrus i 528l som forøvrig virker kjempeflott, som toppdekke, sånn ca hvor mange cm, tenker da på slamsuging det virvles jo opp litt sand da.

Ellers har jeg bestemt meg for og vente med dette til 160l er i hus, om det klør aldri så mye.
Bengt Fossli
Hei igjen Geir Ser du har engelsk elvegrus i 528l som forøvrig virker kjempeflott, som toppdekke, sånn ca hvor mange cm, tenker da på slamsuging det virvles jo opp litt sand da.

Det jeg har gjort er å legge ca 60 kg med rådagrus i bunn samt 40 kg med elvegrus på topp. Jeg fik ca 4 cm toppdekke. Hvis jeg skulle ha gjort dette på nytt ville jeg ha valgt en mindre størrelse på elvegrusen. Ta denne litt finkornet slik at foret ikke legger seg i mellom steinene og blir vanskelig å nå for discusen.

Jeg har rimelig tykt gruslag, men har varmekabel i bunn for å skape sirkulasjon i grusen

Bengt Fossli
Ellers har jeg bestemt meg for og vente med dette til 160l er i hus, om det klør aldri så mye

Klokt valg

Eg har berre dårlege erfaringar med Engelsk elvegrus og små Discus.
Grusen et meir fôr enn Discusen for å sei det slik.
Det er vel ein grus som uansett ikkje er særleg egneleg viss ein skal fôre med fôr som synk til bunn.
No har eg sikkert den største typen (0,5-1cm) så eg skal jo ikkje sei at det ikkje går med ein som er finare, men skulle eg velge på nytt vart det ivertfall ikkje denne sorten uansett.
Eg vil prøve Biltema blåsesand viss eg skal bytte og det trur eg at eg skal.
Kråkebollen
Eg har berre dårlege erfaringar med Engelsk elvegrus og små Discus. Grusen et meir fôr enn Discusen for å sei det slik. Det er vel ein grus som uansett ikkje er særleg egneleg viss ein skal fôre med fôr som synk til bunn. No har eg sikkert den største typen (0,5-1cm) så eg skal jo ikkje sei at det ikkje går med ein som er finare, men skulle eg velge på nytt vart det ivertfall ikkje denne sorten uansett. Eg vil prøve Biltema blåsesand viss eg skal bytte og det trur eg at eg skal.

Jeg har 3-5 mm og denne funker fint. Kan godt tenke meg at 0,5 til 1 cm skaper problemer med at foret forsvinner ned imellom steinene og det er jo ikke noe særlig for discusen.

Det som skjer med 3-5 mm er at etter første slamsuging så ligger de fineste "kornene" øverst og dermed blir det akkurat fint nok til at foret er tilgjenngelig uten at man får grumset liggende oppå.
Samme prosjekt!!
jeg skal i gang med samme prosjekt i en 720l. der ny grus, innredning og kabel skal på plass.. Dette vil ta litt tid (en til to uker) Min løsning er å ta 8 av de største diskusene og plassere i en kennel (viggo har ekstra 500l ), er det noen som har tanker rundt dette for å gjøre det så skånsomt som mulig. De 4 siste diskusene skal gå i en 180 l hjemme hos meg selv.
Tanker rundt dette? Frakt, fangst osv.
reinert
reinert
jeg skal i gang med samme prosjekt i en 720l. der ny grus, innredning og kabel skal på plass.. Dette vil ta litt tid (en til to uker) Min løsning er å ta 8 av de største diskusene og plassere i en kennel (viggo har ekstra 500l ), er det noen som har tanker rundt dette for å gjøre det så skånsomt som mulig. De 4 siste diskusene skal gå i en 180 l hjemme hos meg selv. Tanker rundt dette? Frakt, fangst osv. reinert

Det første som slår meg er at det ikke tar to uker å sette opp et nytt kar. Det tar ca 35 dager å gjennomføre nitrogensyklusen så jeg ville ikke ha satt inn discusen i 720 literen før dette. I og med at du har denne muligheten med å dele opp flokken og la de gå i innkjørte kar så har du ikke behov for å "presse" tempoet.

Jeg synes det er greit å frakte discusen i kjølebag, det ser ut som de roer seg raskt i og det er minimalt med merker på de etterpå. Tøm karret mest mulig slik at du forsiktig kan presse flokken inn i et hjørne. Tar du dette rolig vil det være en god mulighet for at flokken stående helt i ro slik at du rolig kan fange inn en og en.

I 180 literen benytter du vann fra det karret du skal tømme så slipper de du skal ha hjemme å tilvenne seg nytt vann i tillegg til nye omgivelser.

BTW : Bilder av prosjektet er påkrevd
bilder skal bli..
Takk for kjapt svar.
Når det gjelder tempoet.. jeg skal la filteret gå i en 80l murer bøtte med varme,, + at jeg skal bruke noe av den gammle grusen som bunn substrat.. vil ikke dette hjelpe igangkjøringen av det nye vannet.. ?
Tilfeldig bekjentskap
© Elen Galteland
Reklame for plussmedlemskap