Discus og pust?

Hei.

Lurte på hva som er normal pust på discus, synes mine puster litt fort til tider, har ingen nitrit og sliter litt med ph og kh for tiden uten at det skulle være noen fare ph ca 6,5. Har en Eheim 2026 i et 325 liter den skal sirkulere 950l/t. Har nå satt inn en eksta innvendig pumpe fluval 2+ på 450l/t for og se om det blir bedre, er litt usikker på hvor mye filtrering man skal ha til diskus, vet de ikke skal ha for mye.
Biologisk filtrering kan det vel knapt bli for mye av til diskus. Strømninger i vannet derimot er ikke gunstig fordi de fanger strømmen lett.

Ph 6.5 er ikke det verste jeg har hørt om til diskus. Tvertimot vil jeg påstå at det er sånn passe. Ok det er forskjell på hvor de kommer fra, men de venner seg til det meste. Det du for all del må unngå, er brå svingninger. Det vil kunne ta liv!

Discusen skal ha en pustefrekvens på ca 1 per sekund. Det er som Pompel sier at biologisk filtrering kan det vel knapt bli for mye av til diskus. Problemet er å få avpasset strømmen i karret slik at discusen slipper å kjempe for å holde seg på rett kjøl.

Discusen får også høy pustefrekvens under foring eller at den får ideen om at nå kommer det for. Så lenge du holder vannkvaliteten oppe så skal du ikke stresse selv om de puster litt fort.

Det du kan se etter er symptomene på gjelleparasitter. Disse er at fisken har hurtig pustefrekvens. Puster med en gjelle og klemmer den ene brystfinnen inn til siden.
Takk for det.

Har noen av dere peiling på filtering bak disse bakveggene, som du vet Geir har jeg jo denne bakveggen enda stående, har tenkt litt på og sette en sirkulasjonspumpe å blåsvamp bak veggen, da holder man jo strømmen bak veggen? eller er jeg helt på jordet her.
Henviser deg galant til Bjarnes Akvasider som beskriver dette inngående, selv om spørsmålet burde ha vært lagt inn i egen tråd under forum teknisk.

Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap