Offerdiscustråden

Ofte er det slik at man tar bilder av sine fineste discus og de som ikke er fult så fine blir liksom litt glemt. Alle som har discus har en liten stakker som alltid står sist i køen når det er mat på gang. Denne får også bank hos alle de andre og finner seg gjerne en liten gjemmeplass bak i karret der den får være i fred fra de andre.

Dette er min "offerdiscus". Selv om denne får seg bank av de andre så holder den seg fin i fargen. Så snart jeg er nede på armen i karret kommer den og sjekker om det ikke vanker en matbit.

Noen flere med en "offerdiscus" som de vil vise frem?
Min offerdiscus var nok aldri så fin desverre. Det er en litt vond greie at de må ha det slik.
Plussmedlem
Håvard Støre Andresen
Min offerdiscus var nok aldri så fin desverre. Det er en litt vond greie at de må ha det slik.

Det finst vel ikkje større offer enn det offeret Girardinus falcatus'en gjorde i ein annan tråd her!?
Det er kanskje den peneste offerdiscusen jeg har sett noen gang. Må være en ganske harmonisk gruppe du har?

Syns alltid at mobbeofferet i en discusgruppe er brun/sort, liten, sjenert og med innhulede kinn, jeg... Flott å se et løvetann-mobbeoffer

Denne karen her, jepp det er en han, er den fisken jeg har hatt som har fått mest oppmerksomhet av alle. Jeg håndforer han hver eneste dag slik at den ikke skal gå sulten. Det er helt utrolig hvor trygg han er på at handa ikke vil skade han.

På fredag satte jeg inn to Heckeldiscus til. Disse er ikke mye større en denne så det spørs om det ikke blir "paybacktime" .
Offerdiscus
Hei Geir.

Ja, jeg har nok en offerdiscus av typen Marlboro red, kjøpte 2 stk for en mnd siden på pyramiden. Nå er den ene vokst seg nesten dobbel så stor på denne tiden samt at de andre discusene vokser fort de og. Han er bestandig sist i matfatett å blir jaget unna av de andre. Nå har jeg hørt at de kan leve slik i mndvis uten at de får i seg mat.

Skal jeg prøve og sette den i noen av de andre karene mine en stund for den ser virkelig skrøpelig ut. Ser for meg at det da blir problemer med tempratur og de andre fiskene er jo selvfølgelig mye kjappere uansett, ser behov for et karantene kar ja.
Discus blir stresset ved flytting til nytt kar

Det er bare å innse at det svakeste ledd aldri blir like stor og fin som de andre. Tar du den ut så genererer du et nytt svakeste ledd og denne vil bli like mye jaget som den du tok ut.

Selv om den blir mye jaget der den er vil den bli svært stresset ved å bli plassert i et eget kar, så det er ikke å anbefale.

Det jeg gjorde med min var å legge mat på de plassene den helst opppsøkte etter å ha blitt jaget. Litt ekstra pleie så blir den snart så tam at den kommmer opp og spiser av handa. Når de andre er opptatt med å beite på bunnen så forer du denne oppe.

Sørg også for å fordele foret i hele karrets bredde. Dette sørger for at alle discusene har mulighet til å få tak på foret.
Det er heilt forbudt å le!
Dette er min tapar discus.
Den var 5 cm for 2 mnd sidan. Det er den ennda.
Det merkelege er at den et, blir ikkje jaga og har det elles bra.
Og viss det går å anntyde at den har litt store auge i forhold til kroppen, så er det greit, men ikkje le. Da seier eg det til han og han kjem til å bli lei seg.

Her i huset er det helt forbudt å le av offerdiscusen. Jeg antydet her en dag at den var på vei ut døra fordi jeg skulle inn med to Heckeldiscus og da ble det myteri. Til og med fruen ga klar beskjed om at det var lite aktuelt.

Offer eller syk?
Her er min offerdiscus, lurer på om den er syk har litt rar farge på gjellene. Den får nå i seg mat på et vis og da spesielt tørrfor som den ser ut til og like best. På bilde nr 3 discus kjøpt samtidig da var de ganske så lik.
Meget vanskelig å svare på slike spørsmål uten å ha sett fisken. Diagnostisere sykdom er det vanskeligste innenfor akvaristikken.

Så lenge fisken er aktiv og tar til seg for er det håp. Det er en klar fordel at disse tar til seg for med høyt proteininnhold samtidig som man klarer å få i dem nok vitaminer. Det er en nøye sammenheng mellom fiskens evne til å bryte ned proteiner og vitaminer.

Det er ikke uvanlig at discusen har en litt merkelig farge ytterst på gjellelokket. Ser du på min Royal Red han har denne en hvit rand ytterst på gjellelokket. Det kan også være at gjellelokkket er litt deformert slik at selve gjellen vises.

Solid fargede discus er ekstra onde å finne ut om noe er galt da de ikke blir mørke i fargen. På disse er det ofte kun adferd som gir indikasjon på om noe er galt.
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap