Diskus i karantene

Jeg har så nå begynt å se meg om etter et par nye diskus. Spørsmålet er hvor lenge de bør gå i karantene, jeg har sett 10 uker nevnt et sted. Karet de blir gående i er en 128 liter. Kan to relativt unge diskus holde ut alene med hverandre så lenge som 10 uker, eller vil den ene mobbe ihjel den andre?

6-8 uker er normal karantene. Når det gjelder mobbing er du bare nødt til å se det hele an. Du må <b>ikke</b> ta sjansen på å sette de inn uten karantene. Nettet er fult av de som har gjort det og har fått sykdom med på kjøpet.
To discus i et 128liter kan resultere i at den ene eller begge ikke spiser skikkelig med en knekk i veksten som resultat. I såfall må du vurdere risikoen med å sette dem i stimen tidligere. Hvor sannsynlig er sykdom der de nye fiskene kommer fra og hvor verdifulle er de du har fra før osv.

Fisken har i prinsippet allerede vært i karantene hvis du har kjøpt av lokal dretter som du stoler på. Videre karantenetid er da meningsløst. Kommer fisken fra Asia via butikk er det noe helt annet.
Auda det ante meg at det ble litt komplisert dette... Om de 6 jeg har ikke er verdens dyreste diskus, så er de jo tross alt verdifull for meg... Hva om jeg flesker til og kjøper et voksent par? De vil vel tåle noen uker i en 128 liter? Mener bestem at BB kar for oppdrett er på den størelsen, om jeg ikke tar helt feil.
Karantene er grei hovedregel, men om discusen har gått 6-8 uker uten symptomer hos forrige eier er det kanskje ikke nødvendig? Hvis dette er fisk solgt via butikk vil jeg uansett anbefale karantene for å unngå innførsel av parasitter fiskene kan ha plukket opp.

Et voksent par har ikke samme behov for gruppe som unge discus. Kjører du et BB-kar med en teracottakrukke med noen planter i + ei lita rot så skal dette gå fint. Det er greit å ha noe de kan stille seg bak hvis de skulle bli stresset.

Jeg er helt enig med Håvard at det er gull verdt å finne discus hos en lokal seriøs dretter da disse har kontroll på sine fisk og sørger for at de er friske før de begynner å drette på dem. Da har du også den fordelen at du kan kjøpe flere og plukke ut de som du vil satse på og kvitte deg med resten.

Jeg sier det en gang til og det er at hvis du kjøper fra butikk så er det ingen vei utenom karantene.

Kan ein bruke eit karantenekar og medisinere mot dei vanligaste sjukdommane som gjellermark og flagelater ol for sikkerheits skuld for så og sette dei over i hovudkaret etterpå. Det ville da bli kortare tid i karantenekaret.
Fann litt info om det her, men er ikkje sikker på om dei meiner ein skal medisinere uten symptom eller ikkje. Men det finst kanskje like mange meinigar om det som det finst Discus-eigarar.
http://www2.hemsida.net/jn4u/d023.aspx
Kråkebollen
Men det finst kanskje like mange meinigar om det som det finst Discus-eigarar.

Tror nesten det finnes flere meninger en det, jeg
100% enig i alt som skrives her. Å medisinere prevantivt er en veldig fjern tanke for meg, men jeg vil allikevel ikke si at det er feil. Det finnes mange veier til Rom.

Hovedpoenget med karantene er å kunne observere fisken over tid. Det er ikke alltid symptomene vises med en gang. Man må med andre ord ha tilgang til fisken i en lengre periode og dette har man ikke når man kjøper i butikk.

Sykdom med symptomer som kan ses medfører at denne fisken er fjernet i butikken og dermed sitter man igjen med de vanskelige sykdommene.

Gjelleparasitter, innvollsorm, flagellater er helt umulig å se med mindre man observerer over tid og selv da vet man ikke eksakt hva det er. Innvollsorm er grei da det vil komme fysiske bevis i form av avføring, mens de andre er ren atferdsstudie uten eksakt diagnose med mindre man er i besittelse av mikroskop.

Har man de i karantenekar er man i bedre posisjon til å medisinere da man slipper å ta hensyn til filter, planter og andre fisk. Man ønsker ikke å medisinere alle fiskene hvis bare noen er syke. Samtidig er det atskillig rimeligere å medisinere i en 180 liter mot en 500 liter eller mer.

Å medisinere på generelt grunnlag klarer jeg ikke helt å se poenget med da antall kombinasjoner i forhold til medisin og sykdom blir større en man har mulighet til å gjennomføre. Man risikerer at fisken må stå i karantene på livstid . Et annet poeng er at kostnadene antakeligvis vil langt overstige verdien på fisken.

Å medisinere for å korte ned karantenetiden blir også litt feil i mine øyne da poenget med karantenekar ikke bare er sykdom. Tilpasning til nytt for, vannverdier, miljø og rutiner også er viktig for å gi fisken en god start.
Du skriver at kostnadene vil overskride verdien på fisken.
Jeg la ut 3000 kroner på en kreftoperasjon på katten min, og hadde uten å stusse lagt ut det tidobbelte. Katten fikk jeg gratis, så du kan trygt si at det overskred verdien. Jeg måtte dessverre avlive den en stund etterpå på grunn av spredning.
Jeg følger deg langt på vei; grunnen til at jeg skriver dette er at jeg stadig vekk leser lignende utsagn: det er ikke verdt det, det er billigere å kjøpe ny.
Som sagt så er jeg ikke direkte uenig, men kanskje en tanke til ettertanke
Donald
Du skriver at kostnadene vil overskride verdien på fisken. Jeg la ut 3000 kroner på en kreftoperasjon på katten min, og hadde uten å stusse lagt ut det tidobbelte. Katten fikk jeg gratis, så du kan trygt si at det overskred verdien. Jeg måtte dessverre avlive den en stund etterpå på grunn av spredning. Jeg følger deg langt på vei; grunnen til at jeg skriver dette er at jeg stadig vekk leser lignende utsagn: det er ikke verdt det, det er billigere å kjøpe ny. Som sagt så er jeg ikke direkte uenig, men kanskje en tanke til ettertanke:-)

Ja og i neste øyeblikk tar vi fiskestanga og går ut og drar opp ein ørret og knekker nakken på den og er godt fornøgd over fangsten.
Vi får no prøve å halde det på det nivået det er.
Eg betalte 3000 for keisersnitt på hunden min på ein søndagskveld, men eg trur ikkje eg hadde ikkje gjort det på ein Discus.
Jeg tror ikke du fikk med deg poenget mitt
Poenget mitt var at du for noen fisker er villig til å betale litt for å holde dem friske og i live. Innenfor en viss kostnad, selvfølgelig.
Hvis du overhodet ikke har noe personlig forhold til fiskene dine, så finnes det dvder på markedet som er akkurat som å kikke på et akvarium. Disse er billige! Kanskje noe å tenke på?

P.S. Det er ikke noe poeng i å sitere siste innlegg; og jeg vet at du bryr deg usedvanlig mye om fiskene dine(har lest trådene dine).
Jeg måler ikke hobbyen min i kroner, men i livskvalitet. Det er jeg overbevist om at du også gjør.

I denne tråden diskuterer vi : Diskus i karantene i henhold til Pompels spørsmål i post 1. Vi holder denne tråden ren for emner av mer etisk karakter og starter en ny tråd hvis dette emnet føles interressant å få medlemmenes syn på.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap