Discus på plass, men spiser ikke

Hei, jeg har nylig fått på plass et par nydelige Discus i mitt akvarium. Jeg har så langt ikke klart å se noe som tyder på at de skal mistrives, så det er jeg veldig fornøyd med.

Men jeg har ikke klart å få dem til å spise ennå. Det er nå 3 dager siden jeg kjøpte dem, og de holder seg for det meste gjemt bak i et hjørne. Når jeg sitter ved pulten min. Men det hender seg jeg ser de kruse litt rundt og utforske.

Jeg lurer på om dere har noen antagelser på hvor lenge det går før de vil ha mat. Er litt leit å måtte forstyrre dem med å støvsuge opp maten som ikke blir spist.
Jeg mater dem med frossen Stendker GoodHeart. Samme som dyrebutikken matet dem med.

Nedenfor er bilder av discus fra første dagen. Og akvariet, med litt guppy yngel som var så snille og varmet opp miljøet for discusen.
Tror de trenger litt mere " gjemmesteder" . Hvor varmt er vannet ?
Roland Dreinø
Tror de trenger litt mere " gjemmesteder" . Hvor varmt er vannet ?


Oppdretteren de kommer fra hadde dem i tomme akvarier, uten noen gjemmesteder. Skulle ikke tro det når det er det de er vandt til. Og sier de skal nærmest hive seg mot glasset i forsøk på å bli matet. (Såklart, litt pinglete oppførsel etter frakt vil jeg forvente)

Temperaturen er på 30 grader.
Oppdrette, hadde kanskje, mange, flere i hvert kar
Roland Dreinø
Oppdrette, hadde kanskje, mange, flere i hvert kar ;-)


Definitivt, Discus trives bedre i stim. Skulle gjerne hatt 8 stk. Men det er allerede liten nok plass som det er for dem og 110L var det største jeg har plass til på rommet mitt. Kommer nok til å måtte ordne en ny løsning til dem når de blir eldre. Hvordan jeg skal løse det har jeg ikke helt bestemt ennå.

Skal gjøre et forsøk på å mate dem i natt før jeg legger meg, de ser ut til å være mye mer tilfreds og aktive med lyset av... Vet dere noe om de misliker LED-lys?
110L så er det kanskje det, der er problemet. Ikke mye plass det
Har ikke hørt noe om det med led lys ?
Enig i at det er i minste laget, men mener det skal være grei størrelse for små discus.
Har sett en del foredrag på youtube med discus-opdrettere som sier de har hatt mest suksess med 30 gallon (ca 113 liter) akvariumer. Det med størrelse skal ikke være like relevant for trivsel i første omgang. Mer ett problem med at det er ikke noe de kan vokse og bo i for all evighet.

Men heldigvis har de begynt å spise litt mat nå. Hvertfall 2 av dem. Jeg skal gi dem litt mer tid, så sprer sikkert ryktet seg fort om at mat var godt! =)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap