discus og leopard danio
Hei!
Lurer på om det er noen som kan svare meg på om leopard danio kan gå i samme kar som discus. I butikken sier de ja,men har lest at de tempraturen for leopard danioen ikke skal være høyere enn 26 grader. Holder mine discus i 29 grader. Har tidligere prøvd med rødmunntetra som skal ha nogenlunde samme tempratur som leopard danioen, uten hell. Mistet en hel stim på ca.20 stk. etter ca.2 uker. Er det noen som har erfaring med discus og leopard danio som kan svare meg på dette?
Med vennlig hilsen Heidi
Lurer på om det er noen som kan svare meg på om leopard danio kan gå i samme kar som discus. I butikken sier de ja,men har lest at de tempraturen for leopard danioen ikke skal være høyere enn 26 grader. Holder mine discus i 29 grader. Har tidligere prøvd med rødmunntetra som skal ha nogenlunde samme tempratur som leopard danioen, uten hell. Mistet en hel stim på ca.20 stk. etter ca.2 uker. Er det noen som har erfaring med discus og leopard danio som kan svare meg på dette?
Med vennlig hilsen Heidi
Postet 25.01.06 kl 11:11
Jeg har en stim på rødmunntetra, de overlevde fint 32 grader da jeg kurerte mot hvirprikk.. kanskje det er forskjell fra en "oppdrettstamme" til en annen?
Danioene er jo litt ville av seg, dvs at de svømmer kjapt rundt om kring- i motsetning til tetrafisker.
Kan jo hende det vil forstyrre discusene?
Men hadde jeg vært deg ville jeg prøvd meg fram, kanskje kjøpt fem stk og sett hvordan de takler varmen?
Må innrømme at jeg ikke har så peil på discus, men er vi heldige kommer kanskje Geir eller en av de andre "discus-ekspertene" snikende innom denne tråden
Postet 26.01.06 kl 18:18
Etter en stund så oppdager man at de andre fiskene som man har satt inn i lag med discusen ikke var det helt store. Jeg opplever problemer med å få foret for eksempel kardinaltetra på en skikkelig måte.
Det som skjer er at discusen blir selvfølgelig nyskjerrige på om dette flakforet var noe godt noe de snart finner ut at det var det ikke. Kardinalen blir redd og gjemmer seg bak det de finner av planter og dermed synker flakforet til bunns og er tapt for dem. Corydoras og L-maller fungerer fint så lenge man finner frem til arter som ikke blir for store. Vil her spesielt trekke frem Peckoltia som har fungert godt i mitt kar. Det eneste avviket jeg har er SAE. Etter en stund blir disse helt malplassert da discusforet smaker mye bedre enn alger og dermed faller jo hovedpoenget bort med de. Har bestemt meg for å prøve med reker for å se om ikke disse kan ta noe av algene.
Som MC allerede har påpekt så er hurtigsvømmende fisk ikke særlig lurt i discuskarret. Er de nattaktive i tillegg så er man sikker på at en eller flere discus får seg et skikkelig angstanfall og skader seg på innredningen.
Skal du prøve deg på en tetrastim så sørg for at det er litt størrelse på dem ellers risikerer du at de ender opp som dyrt discusfor.
Postet 26.01.06 kl 18:38
Takker Geir og Mc Darup for svar.
Må kanskje opplyse om at jeg har 6 Corydoras (julii....tror jeg) og to Indiske kloreker, to eplesnegler og to sebra snegler som gjør en ut merket jobb. Disse har gått sammen med 6 discus en god stund og dette går bra.( karet er på 540 l )
Det er mulig jeg kommer til å prøve en gang til med rødmunntetra, ettersom jeg fremdeles har noen få igjen av stimen. Kan de kanskje ha vært syke da jeg kjøpte de?
Lurer også på om det er vanlig at rekene skal legge egg så ofte som de to luringene som går i mitt kar gjør (opp til flere ganger i uken)?
Må kanskje opplyse om at jeg har 6 Corydoras (julii....tror jeg) og to Indiske kloreker, to eplesnegler og to sebra snegler som gjør en ut merket jobb. Disse har gått sammen med 6 discus en god stund og dette går bra.( karet er på 540 l )
Det er mulig jeg kommer til å prøve en gang til med rødmunntetra, ettersom jeg fremdeles har noen få igjen av stimen. Kan de kanskje ha vært syke da jeg kjøpte de?
Lurer også på om det er vanlig at rekene skal legge egg så ofte som de to luringene som går i mitt kar gjør (opp til flere ganger i uken)?
Postet 26.01.06 kl 19:09
Min erfaring er at slike fisker som tetraer (de mest vanlige) er litt svake pga all avling.
Hvis jeg kjøper en stim på 20 regner jeg med å sitte igjen med ca 15 etter en tid.
Søsteren min har samme erfaring med kardinaler.
Hun har hatt akvarium siden -81.
Jeg synes du skulle prøve igjen, rødmunner går jo endel sammen med discus.. pluss at de er nydelige
Corydoras sies å være veldig egnet ilag med discus, jeg har 5 sterbai og skal utvide stimen med i allefall 10 til når jeg setter opp mitt discuskar.
(Gleder meg som en unge!)
Postet 26.01.06 kl 19:42
Julii og Sterbai er sikre vinnere i et discuskar. Disse lærer seg til hvor discusen står om natten og er såpass redd for dem at de holder seg unna. Mine Corydoras "liner" opp forran i karret og støvsuger bunnnen så snart det blir mørkt i karret.
Rødmunntetra kan være verdt et forsøk, men jeg tror ikke de ville ha klart seg lenge i mitt kar. Som jeg har sakt tidligere så blir det vanskelig å få et skikkelig foringsregime på små fisk blandt en vill bande av fullvoksne discus.
Postet 26.01.06 kl 21:04