Diskusen hjemmer seg.....

hei er nybegynner på diskus, fikk 5 stk igår ettermiddag, og en av de hjemmer seg. Regner egentlig at det er normalt når den bare har vært rundt 18 timer i karret.
Men må spørre alikavel. De 4 andre svømmer rundt, men hjemmer seg når jeg nærmer meg karret-regner også med at det er vanlig. Er jo rimelig vanlig på annen fisk, så jeg regner med at Diskus er lokså lik annen fisk. Kan noen bare bekrefte eller avkrefte det jeg sier/tror??
Jeg kjøpte også 5 discus og den største gjemte seg de første ukene. Den gjorde det i butikken også, men jeg ville ha den fordi den var så fin... Da den begynte å våge seg fram havnet den raskt neders på rangstigen av de andre discusene, og ved mating ble den alltid jaget. Men nå har den funnet seg til rette, klatrer stadig oppover rangstigen og er nå kongen i karet. I går spiste også den av hånden min
Hold vannkvaliteten på topp
At discusen trekker seg tilbake i skjul er helt normalt. Spesielt når det begynner i bli trafikk forran glasset så vil de trekke bakover. Det kan ta flere måneder før de venner seg til skikkelsene forran karret.

Mine ser forskjell på meg og resten av familien. Kan formelig se for meg en dialog discusene imellom :

Se der e han, han som kommer med mat - neeeeiiii det er ikke mat det er den vemmelig slamsugeren.

Blir discusen stående bak i karret og blir mørk i fargen så er dette et faresignal. Det er derfor meget viktig at man er nøye med vannbyttene og sørger for at vannkvaliteten er absolutt på topp etter innsetting av discus. Det er slitsomt nok å bli flyttet og da er det viktig at dette ikke blir forsterket med dårlig vannkvalitet
Skal bytte vann jeg til den store gull medaljen jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© PFK
Reklame for plussmedlemskap