Discus og ferie

Om man mater vanlig før ferie og ikke har noen spinkle fisker, så bør det gå bra (og tilogmed være sunt!) med en 14 dagers ferie for de fleste akvariefisker.

men hvordan er det med Discus? Og da spesielt når de er under 10 cm?

Hvis fisken har vært godt foret hele veien og er for yngel å regne er det synd å stanse foringen i 14 dager. Nå snakker jeg ut fra ideelle forhold.

Hvis alternnativet er å fore uten vannnbytte så vil jeg ikke anbefale det. Skal det fores må det også byttes vann. Hvis noen kan fore for deg samt bytte vann så er det jo enkelt å lage til rasjoner slik at man unngår overforing.

Hvis optimal vekst ikke er et mål så går discusen galant uten mat i 14 dager.
Tusen takk for godt svar

Jeg har en til å fôre for meg, men hun bytter ikke vann.
Så da tenker jeg at hun kan fôre med en liten mengde tetrabits ca. hver 3. dag, for å unngå for ille forurensning. tror du dette er ok? eller vil det være bedre å ikke fôre i det hele tatt?

Jeg har en pumpe med kapasitet 1300L/t i en 222L tank.

Som jeg alllerede har sagt så foretrekker jeg å ikke fore hvis vannbytter ikke kan følge med. Tetrabits er ikke allverden til for heller. Om du velger å fore skjer det sikkert ingen skandale.

Husk bare på at Tetrabitsen skal vannes før foring slik at den sveller ut før discusen spiser den. De blir rimelig grådige når de får lite for og dermed kan noen få i seg for mye.

Det som kan skje er at Tetrabitsen sveller ut i magen på discusen og lager blokkering. Nå er discusene dine såpass store at sannsynligheten for at dette skal skje liten(det er greit å være på den sikre siden).

Får håpe at du ikke har billetter med SAS for da henger påskaferien i en tynn tråd.
Hehe neida. Heldigvis ikke. Skal starte påskeferien med å jobbe lørdag og søndag, deretter skal vi kjøre seks - syv timer oppover til Oppdal. Ned igjen på fredag for å jobbe mer.

Hva med deg?

Er så heldig å kunne sette meg i bilen og kjøre ut på hytta. Tar en time å kjøre. Storhavet står rett inn og dermed er fjæra full av akvariegrus. Faktisk er det bare å hoppe i båten og etter 10 min gange så er jeg på en sandstrand med "biltemasand" )
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap