Diskusene har lagt egg:)

Har startet med diskuser, har nå 5 små, 5-7 cm og et par på 11-13 cm og det paret la egg går kl 17.30 begynte dem. Var helt rått for en nybegynner å få følge den seansen. Først hunnen som svømte oppover "konen" og la egg så kom hannen og befruktet dem. Sånn holdt de på i en times tid.
Dem går i en 660 liter med 5 andre små diskuser , 2 ancistruser, 1 L116 og en liten stim kobbertetra(15stk). Så jeg hadde ventet at egga var spist opp idag, men nei de er der
Ser det er noen hvite som ikke er befruktet, men meste parten er befruktet. Regner ikke med åfå opp yngel, for øyebliket så har jeg ike fått opp et eget karr til dem. Hentet en 130 liter i går, som skal bli leks karr etterhvert.
Men det er spennende å følge utviklingen, og se om noen klekker i karret.
I natt brukte jeg en liten lampe på gulvet, for å hjelpe foreldrene til å holde vakt.
Dem ubefrukta egga går det mugg i, vil det spre seg til alle egga??
Har lest at dem klekkes etter 2-3 dager, er det riktig? Som sagt regner ike med åfå opp yngel, siden jeg ikke har flyttet dem,og senket tempen-står at man bør gjøre det på diskusnorge.no.
Og når lyset kom på idag, så var alle egga spist opp. Lurer på hvem som har gjordt det?? Dem selv eller mallene? Og/eller eplesneilene, for det lå en under "kona"på morran. Men nå har jeg jo fått en 130 liter som karantene/leks karr-så este gang så flytter jeg dem.
Og igår så la dem nye egg igjen, utrolig har bare hatt det parret i 1 1/2 uke og de har lagt egg 2 ganger
Fikk varmekolben til lekskarret igår, så de går fortsatt sammen alle de andre fiskene, så jeg har ingen forhåpninger denne gangen heller-men de får jo trening. Egga er der enda, sist gang så ble de spist opp natt 2, så jeg får se om det går noe anerledes nå. Spent.
Grattis Ken. Morro at det gikk så fort. Kan være en fordel å ha på lyset hele døgnet de første døgnene. da blir eggene enklere å vokte for foreldreparet. kansje også en idè og dele av karet med blåfilter slik at "de vordende" får være i fred. ta en titt på www.discusfish.nu. masse gode råd....
Hold oss oppdatert.......................

Skal holde dere oppdatert jeg-ser ut til at "foreldre"spiser de hvite egga(som ikke er befruktet)så vit jeg har lært...?
Tilfeldig bekjentskap
© Sigurd Johannessen
Reklame for plussmedlemskap