Jippi, mine første killiyngel =))

Hei !!

På torsdag oppdagde jeg noen killiyngel i 32 literen min. Jeg regner med at det er etterkommerne til en killi-trio som jeg dessverre var medansvarlig for å ta livet av =(
Det hadde seg sånn at i forrige uke glemte jeg killikaret ute, og når jeg kom på at det var kl. 21 !! Egentlig skulle karet bare stå ute i hagen i maks. 1 time, men typisk meg så glemte jeg karet helt Resultatet ble da kokt fisk. Hihi, nå har kokt fisk en helt annen betydning hos meg !!

For noen uker siden ble killi-trioen flyttet fra 32 literen til 19 literen, fordi jeg skulle bruke det største karet som karantenekar. Bakteriekulturen holdt jeg ved like ved å flytte 2 små ancistruser til 32 literen, og mallene har bodd der fram til nå.
Da jeg på torsdag skulle putte noen fortabletter oppi til ancistrusene oppdagde jeg plutselig først 1 ørliten yngel, men så dukket det opp flere =)))) Tankene begynte å svirre; de eneste fiskene som hadde vært oppi karet var killi-trioen, men det var lenge siden de ble flyttet til den ene 19 literen min. Fra da av har 32 literen bare inneholdt 2 små ancistruser, 1 diger dott med Javamose, ett lag med grus og et luftdrevet hjørnefilter.
Sannsynligvis har killi-trioen, bestående av 1 hann og 2 hunner lagt et ukjent antall egg i Javamosen, og andre plasser i 32 literen.

Killiarten som jeg så heldig har klart å videreføre er en nær slektning av Fundulopanchax gardneri nigerianus (P-82).

Killiyngelen heter Fundulopanchax gardneri ( nigeripinnis eller var det nigripinnis ? ). Jeg skal nok finne ut det riktige 3 navnet
I tillegg hadde denne Fundulopanchax-arten en lokasjon, men den ble borte lenge før jeg kjøpte killiene =((

Nå har jeg puttet killiyngelen oppi en plastikkboks med Javamosen , litt kokt torv (et stoff i torven hindrer at mulige egg blir angrepet av sopp) og et luftdrevet hjørnefilter.

Siden foreldrene blei kokt av solen har 19 literen stått og fått noen ørsmå dyr bestående av planarier, cyclops og dafnier. Disse oppstår når det er et overskudd av mat i et kar, men en må ikke være redd dem for de er ypperlig yngelmat =)) Dermed tok jeg alt innholdet fra 19 literen og hadde det oppi plastikkboksen.
Tilsammen fikk jeg fanget 22 ørsmå yngel, men jeg er uvitende om hvor mange egg det fortsatt er i den digre Javamosen =)))))))))))
Yngelen er som sagt ørliten, og de måler med øyemål 3-4 mm.

Uansett er jeg veldig stolt over killiyngelen som er de første jeg har fått =))))

Dessverre har jeg ikke kamera til å ta bilder av dem, men yngelen er jo egentlig ikke noe å se på når de er så små som de er nå )

Jeg skal prøve å oppdatere denne tråden så ofte jeg kan !!

Maren =))
Gratulerer
Gratulerer med yngel!!!

Lykke til vidre

Cassandra
=))
Hei, Akvarium jenta ;o)

Takker for det Cassandra

Jeg må også få nevne at jeg i dag oppdagde yngel hos min andre killiart; Chrom(Aphyosemion Bivittatum "Funge".

Maren =))
I all min ekstreme trøtthet, MÅTTE jeg bare inn her og gratulere så ydmykt med yngel!
Hold oss oppdatert, da, så skal jeg prøve å være våken nok til å si noe mer fornuftig neste gang..
Jøss, grattis!!

(...men også et lite gult kort til deg )
Kult kort ?????
Mornings =)

Takker for det , Munda =))

Men hva mener du med et lite gult kort, Munda ????

Maren =))
DU GLEMTE KILLIENE DINE!

Vet du, nå har jeg fått tak i Nothobranchius rachovii-egg! De skal klekke uti september. Har også en annen art killiegg, som jeg skal prøve å klekke så snart jeg får opp infusoriekulturene. Gjett om jeg "gru-gleder" meg!!
Fundulopanchax gardneri nigeripinnis-yngelen vokser :)
Hei !!

Siden siste oppdatering har det dessverre ikke skjedd så allverden mye hos killiyngelen.
Jaja, 2 uker etter at de ble flyttet til plastikkbeholderen fikk de et nytt hjem, en 5 liters bolle Her har de bodd frem til nå, men siden jeg måtte stjele bollen deres for å bruken den til Chromaphyosemion bivittatum "Funge"- yngelen (killi det også), ble Fundulopanchax ..........-yngelen flyttet til en 15 liters bolle som jeg har

Da jeg telte Fundulopanchax....................-yngelen var det bare 11 stk igjen, men jeg trodde det var mange flere
Jaja, jeg er iallefall glad over mine første killiyngel, og forhåpentligvis vokser de resterende yngelen seg store nok til at jeg får solgt dem, eller gitt dem bort

Fundulopanchax ......................-yngelen har jeg matet med avskallede artemiaegg i ny opg de, men for at de skal vokse raskere må jeg nok mate dem oftere (6-10 ganger i døgnet), og gå over til nyklekket artemia eller annet proteinrikt for

I den 15 liters bollen hvor Fundulopanchax ................-yngelen bor nå er det verken filter eller varmekolbe. Det enste som er oppi bollen er killiyngelen, en diger dott med Javamose, og selvsagt vann da

Yngelen har vokst litt siden sist, og som vanlig varierer yngelen i størrelse. Yngelen er fortsatt ganske kjedelige i fargene, bare gjennomsiklige og grå/brune. Men de vil nok farge ut etterhvert, bare de kommer i en viss størrelse.

Hehe, er det noen som vet hvor store yngelen må være før de begynner å farge ut ??

Jaja, det var oppdateringen for denne gang, og som sagt tidligere vil oppdateringer skje så ofte jeg kan

Mvh Maren =))
Grattis, munda !!!
munda
Vet du, nå har jeg fått tak i Nothobranchius rachovii-egg! De skal klekke uti september. Har også en annen art killiegg, som jeg skal prøve å klekke så snart jeg får opp infusoriekulturene. Gjett om jeg "gru-gleder" meg!! :D


Heisann !!

Det var kjekt å høre at du har fått tak i de etterlengtede Nothobranchius rachovii-eggene som du har vært på jakt etter =) Grattis med eggene !!

Jeg sa jo at du kom til å få tak i eggene Bra jobba !!!

Å, så er jeg nysgjerrig på hva den andre killiarten heter, ja du vet den som du nevnte tidligere i denne tråden

Å, så lurer jeg på hvordan du lager infusorier, munda =s

Mvh Maren =))
Ja, er glad jeg fikk tak i eggene, men selvsagt, det er mye som gjenstår før det svømmer vakre Nothos i mine kar... :/

Den andre arten er Epyplatys lamottei. -Fin den også, men skal først klekkes og fôres opp....

Bruker Svein A. sin oppskrift på infusorier, men syns det tar veeeeeldig lang tid før kulturene tar seg opp. -Iallfall ser jeg ingen ting (mulig øynene mine ikke er for infusorier (+5)). Syns det går altfor tregt med eddikål og mikroorm også. Jeg håpet nemlig å få klekt E. lamottei i helga, men må jo selvsagt ha fôrdyr først!

akvafreak
Hei !! På torsdag oppdagde jeg noen killiyngel i 32 literen min. Jeg regner med at det er etterkommerne til en killi-trio som jeg dessverre var medansvarlig for å ta livet av =( Det hadde seg sånn at i forrige uke glemte jeg killikaret ute, og når jeg kom på at det var kl. 21 !! Egentlig skulle karet bare stå ute i hagen i maks. 1 time, men typisk meg så glemte jeg karet helt :( Resultatet ble da kokt fisk. Hihi, nå har kokt fisk en helt annen betydning hos meg !! For noen uker siden ble killi-trioen flyttet fra 32 literen til 19 literen, fordi jeg skulle bruke det største karet som karantenekar. Bakteriekulturen holdt jeg ved like ved å flytte 2 små ancistruser til 32 literen, og mallene har bodd der fram til nå. Da jeg på torsdag skulle putte noen fortabletter oppi til ancistrusene oppdagde jeg plutselig først 1 ørliten yngel, men så dukket det opp flere =)))) Tankene begynte å svirre; de eneste fiskene som hadde vært oppi karet var killi-trioen, men det var lenge siden de ble flyttet til den ene 19 literen min. Fra da av har 32 literen bare inneholdt 2 små ancistruser, 1 diger dott med Javamose, ett lag med grus og et luftdrevet hjørnefilter. Sannsynligvis har killi-trioen, bestående av 1 hann og 2 hunner lagt et ukjent antall egg i Javamosen, og andre plasser i 32 literen. Killiarten som jeg så heldig har klart å videreføre er en nær slektning av Fundulopanchax gardneri nigerianus (P-82). Killiyngelen heter Fundulopanchax gardneri ( nigeripinnis eller var det nigripinnis ? ). Jeg skal nok finne ut det riktige 3 navnet ;) I tillegg hadde denne Fundulopanchax-arten en lokasjon, men den ble borte lenge før jeg kjøpte killiene =(( Nå har jeg puttet killiyngelen oppi en plastikkboks med Javamosen , litt kokt torv (et stoff i torven hindrer at mulige egg blir angrepet av sopp) og et luftdrevet hjørnefilter. Siden foreldrene blei kokt av solen har 19 literen stått og fått noen ørsmå dyr bestående av planarier, cyclops og dafnier. Disse oppstår når det er et overskudd av mat i et kar, men en må ikke være redd dem for de er ypperlig yngelmat =)) Dermed tok jeg alt innholdet fra 19 literen og hadde det oppi plastikkboksen. Tilsammen fikk jeg fanget 22 ørsmå yngel, men jeg er uvitende om hvor mange egg det fortsatt er i den digre Javamosen =))))))))))) Yngelen er som sagt ørliten, og de måler med øyemål 3-4 mm. Uansett er jeg veldig stolt over killiyngelen som er de første jeg har fått =)))) Dessverre har jeg ikke kamera til å ta bilder av dem, men yngelen er jo egentlig ikke noe å se på når de er så små som de er nå ;)) Jeg skal prøve å oppdatere denne tråden så ofte jeg kan !! Maren =))


Gratulerer med yngelen, både her og på bivittatum. Killiegg bruker normalt 10-20 dager på klekking, men det finnes eksempler på at yngel er oppdaget lenger tid enn dette. Men da er de nok klekket noen dager tidligere, og har holdt seg skjult. Særlig siden du også har andre fisk der.

Fundulopanchax er såkalt semiannuell, dvs. at eggene kan behandles som annuelle, men ikke like lenge (kanskje 4-10 uker), eller de kan vanninkuberes. Litt avhengig av hvor varmt det var ved klekkingen kan du kanskje oppleve skjev kjønnsfordeling på kullet, dvs. at du får overvekt av hunner eller hanner. Høy temperatur er en av faktorene som påvirker dette.

Fundulopanchax nigerianus hette tidligere Fundulopanchax gardneri nigerianus (P-82 er en stamme av denne arten), mens F. gardneri før hette F. gardneri gardneri. F. nigerianus har normalt gult på finnene, i motsetning til F. gardneri, som har mere grønt. Om det da er F. gardneri du har er den vanligste stammen Nsukka. Kan det være den du har?

Nigripinnis er en art av Austrolebias, en sør-amerikansk annuell. Den ser sånn ut: Lenke
hei;D
Du må legg til bilde etter vert
blir spennende!!
Geir + Akvarium jenta ;o)
Heisann, dere 2

Geir =)
Jeg har tidligere vært på denne siden
Der er det 2 Fundulopanchax-arter som lignet noe veldig mine voksne F. gardneri ............., men siden jeg klarte å ta livet av dem, så er det ikke lett å sammenligne mine med dem på bildene nå lengre.
En av de 2 artene er den du nevner; F. gardneri gardneri "Nsukka", men mine lignet også litt på F. gardneri gardneri "Lafia". Uansett er det "Nsukka" som uten tvil ligner mest =)
Men mine manglet de 2 "utstikkerne" på halen !!

Nå har jeg funnet en annen siden med F. gardneri "Nsukka", og der mangler killiene "utstikkerne" slik som mine gjorde =)
Her er linken: Lenke

I følge Svein A (Svein Antonsen) skal jeg kalle Fundulopanchax-yngelen min, "F. gardneri" til jeg vet det eksakte navnet.
Men det som er så dumt er at siden jeg ikke vet deres eksakte navn, så kan jeg ikke registrere dem i "Mine oppdrett" =(((((

I innlegget la du til en annen link, men de fiskene (Austrolebias nigripinnis) ligner ikke i det hele tatt på, så dem kan vi bare glemme !!

Jeg må selvsagt takke deg for egg-infoen !! Det var mye der jeg ikke visste =))

Når yngelen begynner å få farge, og forhåpentligvis har jeg noen hanner iblant yngelen så skal jeg ta bilder ta noen bilder av dem. Da kan vi finne ut om det er F. gardneri "Nsukka" jeg har Men bilder nå er jo fånyttes for de er fargeløse !!

Akvarium jenta ;o)
Bilder ja, jeg kan spørre om nabojentene kan ta noen bilder av F. gardneri yngelen, for dere er vell skikkelig nysgjerrige på hvordan de ser ut akkurat nå

Hva i all verden er det som har skjedd på side 2 i denne tråden ??
Oppsettet skal jo se akkurat ut som på side 1, og ellers i alle andre innlegg
Dette må fikses !!

Mvh Maren =))
Hei.

Det var lenkene som ikke ble brukket riktig som gjorde at innleggene ble så brede. Man bør merke teksten man vil legge lenken under før man trykker på "lenke"-knappen. Da vil det komme sånn som det er ordnet nå.

Fiskene du har er Fundulopanchax gardneri. De går fortsatt i mange sammenhenger, som bl.a. her på AF, under navnet F. gardneri gardneri. Det er uansett samme art, og når du registrerer de som F. gardneri gardneri nå formoder jeg at det automatisk vil korrigeres når AF finner det for godt å oppdatere artsnavnen i basen.

Nsukka, Lafia, Udi og lignende har ingenting med artsnavnet å gjøre, de er lokalitetsnavn som følger fiskene når man vet at de stammer fra den aktuelle lokaliteten. Jeg nevnte det vanligste, Nsukka, siden du mente du hadde hørt et tilleggsnavn til dine fisker. Men man kan ikke gi fisker uten lokalitet et lokalitetsnavn ut fra et bilde, om de ligner aldri så mye. Innen hver lokalitet er det variasjoner i utseende som kan grense opp til fisk fra andre lokaliteter, så tilfeldige bilder som finnes på nett kan aldri være fasit for hvordan en lokalitet ser ut. Fisk uten lokalitet kalles for akvariestamme. Det er samme art, de kan ligne på en eller flere stammer, men man vet ikke med sikkerhet hvor fiskene opprinnelig er fanget, og i en del tilfeller: når og av hvem. Akkurat den fortellingen vil mangle, men ellers er det selvfølgelig samme fisk. Hvis du snakker med den du kjøpte fiskene, og denne kjenner lokaliteten, kan du legge til denne. Ellers ikke.

En parallell, siden jeg også har katter, kan være følgende: mange langhårete huskatter ligner mye på rasen Norsk skogkatt. Det kan av og til være nesten umulig å se forskjell, og mange huskatter er vel også et resultat av en skogkatthanns vandringer i nabolaget. Det som skiller de to er at en Norsk skogkatt har kjente foreldre, som begge er skogkatter, det samme med deres foreldre, og man kan følge linjene langt bakover. Det er altså kunnskapen om kattens opprinnelse som gjør at man kan kalle noen katter for Norsk skogkatt, mens de andre defineres som langhåret huskatt. Men de er alle helt typiske katter som liker å ligge på fanget ditt og maler når du klør dem bak øret.
Tilfeldig bekjentskap
© Victoria Johanne Berg
Reklame for plussmedlemskap