litt spørsmål om killi??

har ett selskapskarr menn har så veldig lyst til å prøve ut lyrehalekilli...
så passer den til ett selskapskarr eller ikke???????
Hmmm.. vanskelig å vite hvilken art du egentlig spør etter her
Har du det latinske navnet?

Er helt elendig på populærnavn når det gjelder killier :-S
Ser av en annen tråd her at du har et såpass stort kar med maaange fisk, så da vil jeg absolutt ikke anbefale killier!
Tror det kommer litt an på hvilken killi det er snakk om, og hvilke fisker du har. Jeg har Fundulopanchax gardneri gardneri, og de går sammen med en haug med maller, et par palettcichlider, 2 blå monstre (tror de fleste vet at jeg nå snakker om blå gurami), flying fox, SAE, kardinaltetra, sort neon m.m.
Palettene mine og killiene ser ikke på hverandre. Det bruker nok forskjellige nivå i akvariet. De blå monstrene er derimot en smule ekle mot killiene. Dvs. det er den blå monsterhannen som er slem mot killihannene. Ellers har det gått forbausende bra hos meg. Men jeg har bare en type cichlider. Dessuten har jeg bra med gjemmesteder, noe som gjør at det faktisk har gått måneder mellom hver gang jeg har sett enkelte av killiene (skjønner ikke hvordan de får det til). Jeg ser at sammensetningen hos deg er en annen. Bl.a. har du andre cichlider og glassmaller. Noen glassmaller kan være slemme, det kommer an på hvilken art.
Jeg er egentlig forbauset over at det har gått så bra med killiene mine, men jeg tror det kommer av at mange av fiskene mine lever på forskjellige nivå i akvariet, slik at de ikke kommer i konflikt med hverandre. Det er noe man må ta med i beregningen når man skal ha ny fisk til akvariet; lever de ved overflaten, bunnen eller midt i mellom?
Professor Holm
det latinske navnet er aphyosemion australe.
og desuten så er det ikke mange fisker det er massevis av plass for den og svømme på(*)
men kan den gå sammen med artene eller ikke???(artene ser du på den tråden jeg har lakt inn på labyrintfisk)
så vor mange ganger må jeg spørre om den går sammen med artene eller ikke????????????????????
Hei. Det er egentlig ikke så vanlig å holde killier i selskapskar, derfor er det vanskelig å si hvordan de vil gå sammen med forskjellige typer andre fisk. Australe med sine forlengede finnetråder på halefinnen kan kanskje være utsatt for finnebitere. Det er nesten bare å prøve. Hold oss gjerne orientert.

Du bør ha i bakhodet på at killifisk trives best i romtemperatur (21-22 pluss/minus grader, avhengig av art), dette står ofte i motsetning til svært mange andre arter av akvariefisk som normalt skal ha 24-25 grader og oppover. Eksempelvis australe vil kanskje tåle 25 grader, men det er ikke optimalt for den. Om det er mye plass å svømme på betyr egentlig lite, da killifisk fra naturens side ikke beveger seg mye i vannet.

Geir
den går vel sammen med kongotetra vel.
og den har massevis av plass og svømme/hjemme seg på.
og jeg har massevi av tetraer vis den går sammen med dem.
og jeg har to paletter som som den kan gå sammen med.
men de n går da sammen med platy og black molly da vel????
Det er i utgangspunktet ingenting i veien for at den kan overleve i akvariet ditt. Killifisk er fisk som holder sammen i par, de vil ikke stime sammen med tetraene dine. Hvis det er mye lys vil killiene kanskje skjule seg mye av tiden. Om australe går sammen med palettcicklide, kongotetra, molly og platy aner jeg ikke, jeg kjenner ingen som har prøvd. Det jeg vet er at levendefødere skal ha hårdere vann enn killi trives i, men killier kan også vennes til hårdere vann. Hva slags vannverdier har du? Temperatur? Belysning? Beplantning?

Geir
sånn ca 27-29grader og ca7 i ph og hardhet vet jeg ikke helt.
Lyrehaler og endel andre plantelekere kan holdes i selskapsakvarium, men du må ivareta behovene deres. Palettciclidene bør du nok kvitte deg med.

Du må lese i bøker eller på nett hva de forskjellige artene du tenker å holde krever av temperatur, ph, gh osv.
Tilfeldig bekjentskap
© Christine Sundseth Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap