Slørnapping og egglegging

Inaktiv bruker
Hei. Jeg lurer om killifiskene kan nappe i sløret og halene til andre fisker, og i så fall, er dette vanlig? Og så lurer jeg på om killifiskene ellers stort sett er fredelige fisker.

Åssen legger killifiskene egg? Har hørt et par forskjellige varianter av svar på dette spørsmålet av forskjellige dyrebutikkarbeidere som vanlig, så jeg lurer på hva dere som har erfaring med killifisker vet om dette. En sa at killifiskhunnen selv vil passe på å legge eggene på et litt tørt sted på en flytende plante eller liknende på overflaten.
En annen sa at vi måtte ta opp eggene og legge de i en fyrstikkeske eller et annet tett sted med litt fuktighet. Hvis denne teorien stemmer med deres erfaringer, kan dere da fortelle meg hvor lenge vi skal ha eggene der før vi legger dem i vannet osv.?

Takknemlig for alle svar
Inaktiv bruker
Hei. Hvorfor er det ingen som svarer meg? værsåsnill svar da
Inaktiv bruker
Hei. Hvorfor er det ingen som svarer meg? værsåsnill svar da
Inaktiv bruker
Er ikke så mange her inne som driver med killifisker tror jeg, så det kan sikkert ta litt tid før du får skikkelig svar.
Killifisker legger egg på mange forskjellige måter. Noen legger egg i torv, som bare skal ligge der til det kommer små killier ut fra torva. Med andre killiarter tror jeg at du må ta torva ut fra akvariet og tørke den. Er ikke sikker, men tror det. Andre legger egg mellom planter.
Ellers så skal vel killier ha ganske kaldt og surt vann tror jeg. Du kan søke på killi på forumet, eller kikke inne på "Killifisk" til venstre her, så finner du sikkert en del der
Inaktiv bruker
Kan foreldrene eller andre fisker spise opp eggene?
Inaktiv bruker
takk forresten
Inaktiv bruker
Denne arten som er nevnt i denne tråden spiser i alle fall ikke eggene. Vet igrunn ikke annet om killi enn det jeg har lest i tråder her på forumet, så om andre killiarter spiser egg/yngel vet jeg desverre ikke noe om
Jeg tror heller ikke det er så mange som driver med killi her. Det tar ofte litt tid å få svar på spørsmålene. Jeg er en av dem som har killi, men er ikke så erfaren ennå. Egentlig har jeg hadd killi en liten stund, men det har bare vært en veldig lettholdt art i selskapsakvarium. Det er først de siste to månedene at jeg har utvidet killibeholdningen.

Killifisker er utrolig mange forskjellige arter, med mange forskjellige behov og oppførsel. Som sagt, er den første killiarten jeg har hatt veldig lettholdt, og jeg har til og med fått yngel på dem (uten å ane noen ting. Plutselig dukket det opp en halvvoksen killi jeg ikke hadde kjøpt...). Såvidt jeg vet, sprer denne killien eggene rundt om på plantene, så det var et under at det kunne overleve noe som helst, ettersom det akvariet er fullt av veldig glupske fisk.

Annen killi jeg har, legger eggene i torv, og disse skal, etter det jeg har lest, være nesten umulige å få barn på. Jeg er ikke sikker på om dette var denne, eller denne (Jeg kjøpte begge samtidig, og husker ikke helt hvilken av disse jeg leste dette om. Begge er for øvrig torvlekere).

Jeg har ingen erfaring med at killiene spiser eggene, men akkurat der har jeg kun denne ene erfaringen. Det jeg derimot fant ut med disse fiskene, var at de ikke var spesielt glad i flere hanner i samme akvarium. De var innmarie til å gjemme seg, så jeg trodde jeg hadde mistet hannen min. Derfor kjøpte jeg en ny. Det samme skjedde en gang til, og jeg var på nippet til å kjøpe en tredje. Plutselig var de der begge to, og de var ikke spesielt glade i hverandre.

En annen snodig ting var at de blå monstrene mine (= blå gurami) ikke likte dem. Killiene var de eneste fiskene som de jaget (bortsett fra hverandre), og jeg aner ikke hvorfor. Ellers opplever jeg killiene som fredelige, selv om jeg har lest at ihvertfall en av killiartene jeg har skal være aggressive.

Generelt skal killier ha kjølig vann, men også her er det forskjeller mellom artene. Hvis du vil vite noe om killier, må du nesten finne en art du ønsker deg, og så lese om denne. Stol ikke på informasjonen du får i dyrebutikken! Generelt er inntrykket mitt at kunnskapen om akvaristikk er mildt sagt begredelig i de fleste dyrebutikker, og da vil jeg tro at den er enda verre når det er snakk om killier. Som sagt, finn ut hva du ønsker, og søk så etter kunnskap selv (dessverre er fiskebasen her på AF ganske mangefull når det gjelder killier, men google er et fint sted å søke).

En ting som er verdt å ta med seg om killier: det er ikke lett å finne killier i handelen. Det begrenser seg stort sett til Fundulopanchax gardneri gardneri og killiene som er nært i slekt med denne, som f.eks. Aphyosemion australe. De har noen killier på Tam på Alnabru i Oslo, og noen få på Akvariemagasinet på Løren i Oslo (jeg tror faktisk dette er den overnevnte australe - disse hadde de så sent som da jeg var innom tidligere i dag ) De fleste killiene mine har jeg kjøpt på auksjon...

Ellers har jeg nettopp erfart på smertefullt vis at killier hopper noe veldig, så dekkglass på akvariet er et "must". Det kostet meg 5 killier for 1 1/2 uke siden. Trøtt og sliten glemte jeg å dekke til bøtta som de gikk i (skulle få akvarium dagen etter) over natta, og dagen etter manglet 5 av de 6 som skulle ha vært der. Jeg har funnet igjen 4 tørrfisk på gulvet. Hvor den 5 har tatt veien, er fortsatt et mysterium.
Akvariemagasinet på Løren i Oslo, hvor ligger det hen ?
Du var snill som ga bra informasjon.
Prøv å lage en "mopp" til killiene dine.
Du finner også annen killi info på "mopp" linken
PS eggen fra dine killier(Aphyosemion australe) skal ikke "tørrlegges"
Selges endel killi (anuals) på ebay, venter egg av Nothobranchius rachovii arten i denne uka.
Her er hjemmesiden til Akvariemagasinet. Der finner du både kart og veibeskrivelse.
Kult skal du kjøpe fra Ebay tar ikke det evigheter ?
Evigheter nei...:o)
Uke, fjorten dager.
Har handlet en del på ebay, å det legste jeg har måtte vente er 15 dager.
Ser at det er noen Norske personer som ha lagt inn kommentarer, om at planter har reist halve jorden rundt på 7 dager, å i topp form ved ankomst.
Så jeg er ikke skeptisk på noen måte til Ebay.
Killi pakken min, består av 98 egg, artemia, og javamose(selges som killi startset) kom seg på 15$ ink porto(ca 92kr)
Åssen betaler du han americanern som selger deg dette? med norske kroner ?
TiE
Evigheter nei...:o) Uke, fjorten dager. Har handlet en del på ebay, å det legste jeg har måtte vente er 15 dager. Ser at det er noen Norske personer som ha lagt inn kommentarer, om at planter har reist halve jorden rundt på 7 dager, å i topp form ved ankomst. Så jeg er ikke skeptisk på noen måte til Ebay. Killi pakken min, består av 98 egg, artemia, og javamose(selges som killi startset) kom seg på 15$ ink porto(ca 92kr)

Kult!
Hvor mange klarte du å klekke? Hadde jo vært gøy å lest mer om dette prosjektet på forumet. Har du en egen tråd med bilder og slikt? Hint, hint
Virtuosic: Betaler med PayPal, i dollar, 1 dollar = ca 6kr for tiden.

Aggi:Litt lengre fram i tråden står det at de ventes i denne uka;O)
Går bare å tripper, i vente på pakken.
Tråd om hvorvidt jeg lykkes med dette prosjektet kommer:O)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap