Spm. vedr. klekking av killiegg

Jeg har kjøpt killiegg av denne typen:

Nå vil jeg prøve å klekke de, og har et spørsmål:

Hvis jeg følger oppskriften skal eggene i et kar med en luftestein for å klekkes.

Går det istedet an å legge eggene i et ferdig innkjørt akvarie tomt for andre innbyggere enn sandsnegler? Det er på 30 liter, med masse javamose og flyteplanter. En pumpe med svamp på innsuget og utblås som skaper litt bevegelse i overflaten.

Det er jo enklere å bare putte eggene direkte oppi her som yngelen etterhvert allikevel skal bo, enn å lege til en klekkeboks først...

Noen som vet?

Jeg kan ingenting om Killi.. Men hvor har du kjøpt eggene? På nettet eller? Qxl? :P
Hei!

Er ingen ekspert, men meiner å ha lest at vatnet ikkje må være for djupt fordi yngelen må opp til overflata for å fylle svømmeblæra med luft. Yngelen er også vannvittig liten så det er ein viss fare for at den vil bli sugd inn i pumpa. Prøv ei lav skål (Isboks) utan brusestein og 2-3 cm vatn.

Jesper Thorup har ei bra side med ein del info på dansk. www.fishbreeding.dk

Lykke til!
Flotte fisk, men krever masse arbeid for å få dem fra egg til voksne!

De må klekkes på veldig lav vannstand - gjerne under 5 cm, og de må fores OFTE. Vannbytte daglig og foring minst 3-4 ganger om dagen er et must om du skal få flotte eksemplarer av denne arten.
Absolutt ikke av de enkleste - hvertfall ikke med tanke på arbeidsmengden man må legge ned for et godt resultat.

Har du klar maten til yngla da? Mikroorm, eddikål og nyklekkede artemia er en fin start. Å fø dem opp på tørrfor fra de er nyklekkede kan bli en vel vrien oppgave...
Fikk etter hvert med meg at det var viktig at vannstanden var lav, så jeg klekket de i et 6 liters plastakvarie med ca 4-5 cm vann.

Størstemann er nå litt over 1 cm, og har begynt å få et rosa/blåskimmer. Er veldig spent på kjønnsfordelingen!

Jeg fikk ikke så mange til å overleve i forhold til hvor menge som klekket, nok fordi jeg ikke hadde forutsett hvor UTROLIG små de ville være i forhold til annen yngel jeg har hatt. Tror jeg bør ha klar nyklekket artemia neste gang. Selv uten dette fikk jeg en del over "kneika", bare det ble bittelitt størrelse på de kunne de spise microorm og etter den tid har de vært gode og runde!

Synes det har vært morsomt å klekke disse, og det er mye mulig jeg vil prøve meg igjen senere med en annen type killi og en artemiaklekker.

hvordan gikk det Turnips?
Prøvd flere ganger?

Var det ettårig eller flerårig killier du fikk?
Black_Flys
hvordan gikk det Turnips? Prøvd flere ganger? Var det ettårig eller flerårig killier du fikk?

Størstemann som jeg beholdt levde til han ble gammel og grå - ca 10 måneder om jeg ikke husker feil. Nydelig fisk, lett å ha med å gjøre, trist at de ikke lever lenger. Har ikke forsøkt meg igjen, men husker at jeg var veldig fornøyd med den lille pakken med egg og for jeg kjøpte på ebay.

I øverste innlegg på denne siden har jeg postet et par bilder av killien, enda en ungfisk, allerede flotte farger:

Hadde du torv eller annen bunnsubstrat?
Hvor stort kar hadde du de i?

Utrolig flotte farger da.

Lurer på å kjøpe en slik mix som de selger på ebay med alt man trenger samt masse artemia egg.
Torv fulgte med i pakken da jeg kjøpte eggene. Klekket de i en isboks, kun med torven eggene kom i og litt javamose oppi. Etter hvert flyttet de til større kar, først til en 20-liter og siden til en 90-liter.

Yngelen er lett å fore opp, men trenger mye og næringsrik mat, så du bør ha de i et kar med god filtrering eller som er lett å rengjøre.

Jeg fikk bare frem hanner, sikkert på grunn av temperaturen da jeg klekket de (husker ikke nå hva den var...), så det er jo noe å tenke på før man starter. Var litt synd å bare få hanner som ikke tålte synet av hverandre. Hadde jo også håpet å få frem en ny generasjon...
Takker.
Hvilken temperatur var det du hadde? Siden det ble bare hanner?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap