Nybegynnerkilli

Heisann!

Jeg har et 125-liters kar som jeg ønsker å innrede utelukkende til en killiart og kanskje noen reker. Jeg har lest meg opp på emnet og har kommet frem til at jeg vil satse på Aphyosemion australe, Aphyosemion striatum, Fundulopanchax gardneri nigrensis eller en annen, grei Aphyosemionart.
Jeg har ikke mulighet til å ha så mange akvarier i gang, så jeg lurer på om det er mulig å la et mindre antall yngel vokse opp sammen med foreldrene, eller om de spiser opp alle sammen?
En annen ting er dette med kjønnsfordelingen. Kan man ha flere hanner, eller er det best med kun en hann pr.kar? I mitt tlfelle vi de jo ha litt plass og jeg kommer til å innrede akvariet med en del røtter og planter så det skal ikke mangle på gjemmesteder. På den annen side liker jeg ikke at en hann havner nederst på rangstigen og blir banket opp hele tiden.
Ang. foring så forstår jeg det slik at med disse artene kan man kombinere frosset- levende- og tørrfór.
Når det gjeld rekene så er jeg litt i ttvil om de vil spise en del egg. Har noen erfaring med dette? Ellers er de jo så greie å ha i karer da de er flinke til å "rydde opp litt".
Har ikke greie på disse fiskene, men hvis du går til fiskebasen og leser litt der på de forskjellige så står det mye informasjon der. Husk også å kikk litt på om oppdrett under fiskebasen, og den informasjonen som er lagt inn der av de som har avlet på arten.

Ellers så kan det være smart å søke i forumet på de forskjellige artene du ønsker å holde. Søk gjerne både på latinsk- og populærnavn.

Vet jeg har vært innom en tråd hvor det blir advart mot å holde reker sammen med killi siden disse ser på dem som mat, men finner ikke igjen denne så håper noen med greie på killi kan svare deg

Lykke til!
Fundulopanchax gardneri nigrensis var den første killiarten jeg forsøkte meg på, og de kan absolutt anbefales!

De spiser alt, er flotte å se på og ikke for små. Jeg begynte med tre hunner og to hanner i en 80-liter, med en del planter og masse javamose. Fiskene lekte og la egg kontinuerlig, og et lite antall yngel vokste opp i karet. Akkurat passe til at karet ikke ble overbefisket. (Ga bort noen yngel etter hvert).

Vil du ha flere yngel er det bare å flytte javamosen over i et annet kar, den er garantert full av egg som da klekkes i uten fiender. De vokser raskt, og trenger ingen krevende spesialbehandling.

Ditt kar er jo en del større, så jeg vil absolutt tro at du kan ha flere hanner sammen. Hos meg var det litt kniving blant hannene de første dagene etter at de flyttet inn, så slo de seg til ro. Men jeg ville uansett sørget for å ha en del flere hunner enn hanner.

Mine spiste forresten kirsebærreker Du kan kanskje forsøke med indiske kloreker, men da må du nok regne med at rekene vil spise litt yngel, og god sjanse for at de også spiser egg.

Jeg vil anbefale masse planter i karet, og gjerne flyteplanter også. Fiskene mine ble mindre sky jo mer plantene i karet spredte seg. Tror de trives blant tette planter og litt dunkel belysning.

Så min erfaring med disse killiene er at de er enkle, hardføre fisker som gjør mye av segi akvariet. Ikke er de så vanskelige å få tak på heller
Jeg hadde to par Fundulopanchax gardneri gardneri i en 180-liter. Det endte med at den ene hannen ble hundset skikkelig av den andre hannen.
Å ha to killi hanner i samme akvarium vil føre til litt kniving dem imellom - en av dem blir sjefen... Men i et såpass stort kar (for killi) er det ikke noe problem så sant det er godt beplantet.

Blandingen av typer innen samme familien er jeg dog ikke noen stor fan av. Her vil du risikere at det blir en mix etterhvert. Kan jo godt være du får noen fine fisk ut av det - men solgt dem til noen "killioter" får du neppe!
Stein Johan Warland
Heisann! Jeg har ikke mulighet til å ha så mange akvarier i gang, så jeg lurer på om det er mulig å la et mindre antall yngel vokse opp sammen med foreldrene, eller om de spiser opp alle sammen?

Du trenger et fødekar!
Billig og kjekt hvis du vil beholde yngelen. Putt den høygravide fisken oppi og la den føde.
Jan Terje Jenssen
[QUOTE=Stein Johan Warland]Heisann! Jeg har ikke mulighet til å ha så mange akvarier i gang, så jeg lurer på om det er mulig å la et mindre antall yngel vokse opp sammen med foreldrene, eller om de spiser opp alle sammen?

Du trenger et fødekar!
Billig og kjekt hvis du vil beholde yngelen. Putt den høygravide fisken oppi og la den føde.

Blir ikke mye yngel hvis man putter killiene oppi her, gitt! Siden de legger egg, må en hann og en hunn ha et egnet sted å leke, og det er definitivt ikke denne lille behoderen aktuell til... Putter man kun en hunn oppi her skjer det ingenting, -annet enn at hun mest sannsynlig hopper utav i løpet av minutter, killier er kjempeflinke til å hoppe.

Greit å sette seg litt mer inn i hva tråden dreier seg om før man kommer med råd, Jan Terje Jenssen...
turnips
Fundulopanchax gardneri nigrensis var den første killiarten jeg forsøkte meg på, og de kan absolutt anbefales! De spiser alt, er flotte å se på og ikke for små. Jeg begynte med tre hunner og to hanner i en 80-liter, med en del planter og masse javamose. Fiskene lekte og la egg kontinuerlig, og et lite antall yngel vokste opp i karet. Akkurat passe til at karet ikke ble overbefisket. (Ga bort noen yngel etter hvert). Vil du ha flere yngel er det bare å flytte javamosen over i et annet kar, den er garantert full av egg som da klekkes i uten fiender. De vokser raskt, og trenger ingen krevende spesialbehandling. Ditt kar er jo en del større, så jeg vil absolutt tro at du kan ha flere hanner sammen. Hos meg var det litt kniving blant hannene de første dagene etter at de flyttet inn, så slo de seg til ro. Men jeg ville uansett sørget for å ha en del flere hunner enn hanner. Mine spiste forresten kirsebærreker :( Du kan kanskje forsøke med indiske kloreker, men da må du nok regne med at rekene vil spise litt yngel, og god sjanse for at de også spiser egg. Jeg vil anbefale masse planter i karet, og gjerne flyteplanter også. Fiskene mine ble mindre sky jo mer plantene i karet spredte seg. Tror de trives blant tette planter og litt dunkel belysning. Så min erfaring med disse killiene er at de er enkle, hardføre fisker som gjør mye av segi akvariet. Ikke er de så vanskelige å få tak på heller :)

Jeg har nigerian killi jeg også i en 17-liter med masse planter.
1 hann og 3 damer. De trives veldig. Jeg har funnet en yngel, men jeg tror den er spist opp.

GOD JUL!
oi, beklager. Må ha surra masse bra vi har noen til å rette opp på de som er litt for ivrige.. ;(
Sandsnegler
Har du snegler i akvariet? da blir det ikke mange yngel eggen trenger ca 14 dager på og klekke god tid for sneglene og finne dem
Hilsen Olav
Finne
Hvor får man taki kili fisk, jeg bor i Finnmark
Du kan høre med killi-entusiaster om de kan sende deg torv med egg i. Det er en vanlig metode for å spre killi-arter blant akvarister over hele verden.

I en annen tråd her akkurat nå, sier Eddie at killi fint lar seg sende pr ekspresspost også. Men man bør vel egentlig samle opp et visst antall fisk før man tar en slik bestilling, ettersom det er ganske dyrt. Sist jeg sendte noe pr ekspress kostet det 250-300 kr. Du må også vente på bedre og mildere vær

(eller sette deg i bilen og dra sørover på "fisketur"
Det er ikke så ofte killifisk blir solgt i dyrebutikker, men det er mulig de kan bestille noen av artene for deg.

Det finnes veldig mange forskjellige typer killier, noen er mye vanskeligere å få tak på enn andre.

Hadde jeg vært deg ville jeg lagt ut en annonse her på forumet, kanskje det er noen i nærheten av deg som har noen å selge?

Ellers kan du bestille killiegg bla. på ebay, da må du klekke og fore opp fisken selv. Et veldig morsomt og spennende prosjekt, men det krever litt arbeid.

Lykke til!

Nigerian Killi er nydelig, og jeg fikk lett opp yngel i foreldrkaret, men hadde da selvsagt GOD beplantning....

Her er tråden, helt fra "før oppstart" til ferdig yngel

Et par bilder:
[External Image]

[External Image]

Nå fikk jeg lyst på killi igjen også...søre ta

Her er et innleg fra Svein A. en stor kapasitet på killi (blant annet!)

Jeg har sakset fra en tråd jeg har et annet sted som forteller litt om denne arten. Jeg har spredd Fundulopanchax nigerianus P-82 rundt omkring, så det er kanskje denne du har, den likner ihvertfall.

En herlig afrikansk semianuell:

Familie: Aplocheilidae
Slekt Fundulopanchax
Under slekt: (Paraphyosemion)
Art: nigerianus
Beskrevet: Clausen 1963
Land: Nigeria
Biotoper. Savanne platå
Størrelse ca. 8 cm , hunnen noe mindre

Lever opptil 3 år i akvariet.

Hold

Jeg holder Fp. nigerianus i et akvarie på 90 l. Jeg har 6 par som går sammen med andre Killis arter. Akvariet er tett beplantet med javamose/bregner og hornblad.
Sand i bunnen.
Vannet holder en ph på fra 6.2 - 6.6. da denne arten liker surt vann. Temperaturen er ca. 24-25 grader.
Jeg forer med Bananfluer, moina, frosne mygglarver, oksehjerte. Tørrfor bruker jeg ikke, men vil ved tilvenning ta dette, da Fp. nigerianus er en glupsk fisk.
Hannene kan være noe kranglete mot hverandre, men medfører sjeldent skader.

Oppdrett.
Fp.nigerianus er en semi annuell art som legger sine egg både på planter og i bunnlag.
Jeg har drettet disse i javamose, mopper og i torv.
De er meget produktive og det beste resultatet har jeg fått i torv.

Jeg tar en trio (1 hanne + 2 hunner) oppi en 20 liter oppdrettstanken er kun innredet med et lite hjørnefilter og 2 cm med torv. Ingen planter. Jeg lar trioen leke i akvariet 1 uke for så å sette dem tilbake i 90 literen.
Jeg tar opp torven, og tørker den lett, ikke så mye som for annuelle arter. Legger torven i plastpose og merker den.
Jeg bruker en oppbevaringstid på ca. 3 uker, da har torven lagt ien romtemperatur på. 24 grader. Har man det noe kaldere i rommet kan utviklingstiden ta noe lengre (4-5 uker)

Jeg pleier å få et resultat med en trio på alt fra 50-100 yngel.
Yngelen tar artemia fra dag 1, men jeg bruker også infusorier de 2 første dagene.

Dette er en vakker nybegynnerfisk som kan gå iartsakvarium såvel som i et selskapsakvarie.
Jeg tror jeg vet hvorfor jeg aldri har skaffet meg killi...
Jeg er ganske sikker på at det ville ta helt av, og at jeg ville fått fullstendig samlerdilla! Og hvor skulle jeg gjort av alt sammen?
Det er det som er så skummelt Mona, man kan ha de fleste artene i plastbokser som kan stables sidelengs og baklengs :o

Plutselig har man 50 kar i 2 hyller i boda
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap