Fant en yngel! Et spørsmål...
Postet 22.11.07 kl 09:01
Postet 22.11.07 kl 10:13
Postet 22.11.07 kl 11:29
Hvis du har nok planter i akvariet, så ville jeg heller latt den vesle yngelen få svømme fritt i karet. Å holde god vannkvalitet og oksygeninnhold i en innesperret fødekasse er ikke lett. Det er større risiko for at den dauer i fødekassa, tror jeg. Overfòring er nesten bankers i et så lite rom, og den har det nok bedre i akvariet.
Gå heller ut og kjøp en haug med finbladete stilkplanter, feks Hornblad, så klarer yngelen å gjemme seg.
Gå heller ut og kjøp en haug med finbladete stilkplanter, feks Hornblad, så klarer yngelen å gjemme seg.
Postet 22.11.07 kl 11:35
Jeg har jo ganske mange planter i akvariet, men jeg er så redd for at den blir spist opp. Hvis noen vil hjelpe meg, så kan dere gå inn på profilen min, også på killi-akvarium, så kan dere kanskje se om jeg har nok planter til at den kan overleve?
Men skal jeg ikke kjøpe yngelmat, da?
Mvh, Julie Susanne. ;D
Men skal jeg ikke kjøpe yngelmat, da?
Mvh, Julie Susanne. ;D
Postet 22.11.07 kl 13:36
Postet 23.11.07 kl 13:28
Gratulerer med yngel!
Har du funnet en liten yngel fra disse fiskene, finner du nok snart flere!
Du kan selvfølgelig ta yngelen ut av akvariet, men det er mye jobb å fore de opp selv. Synes ikke du skal ha en fødekasse i akvariet ditt, det er lite som det er fra før, og det blir trangt for de voksne fiskene med fødekassen oppi der. Da villle jeg heller feks. satt opp et eget akvarie til yngelen.
Du har ganske bra med planter, og mitt tips er å la de vokse seg enda tettere. Særlig javamosen! Jo mer og tettere mose jo bedre. Da jeg hadde samme type killi la de eggene i mosen, og yngelen gjemte seg der. Jeg tok ikke ut yngelen, og mange vokste opp av seg selv i akvariet.Mye enklere enn å fange de opp, men en del blir jo spist av foreldrene da...
Så det blir jo egentlig ditt valg, hvor mye jobb og penger du vil legge i det. Jeg ser at akvariet er helt nyoppsatt, så hadde jeg vært deg ville jeg latt det stå i fred et par måneder og sjekket om en del yngel klarer seg selv. Hvis det ser ut som om foreldrene klarer å finne og spise alle, ville jeg heller tenkt på å lage en plan for å få en del til å vokse opp.
Blir spennende å se! Lykke til, og ikke glem å holde oss oppdatert
Har du funnet en liten yngel fra disse fiskene, finner du nok snart flere!
Du kan selvfølgelig ta yngelen ut av akvariet, men det er mye jobb å fore de opp selv. Synes ikke du skal ha en fødekasse i akvariet ditt, det er lite som det er fra før, og det blir trangt for de voksne fiskene med fødekassen oppi der. Da villle jeg heller feks. satt opp et eget akvarie til yngelen.
Du har ganske bra med planter, og mitt tips er å la de vokse seg enda tettere. Særlig javamosen! Jo mer og tettere mose jo bedre. Da jeg hadde samme type killi la de eggene i mosen, og yngelen gjemte seg der. Jeg tok ikke ut yngelen, og mange vokste opp av seg selv i akvariet.Mye enklere enn å fange de opp, men en del blir jo spist av foreldrene da...
Så det blir jo egentlig ditt valg, hvor mye jobb og penger du vil legge i det. Jeg ser at akvariet er helt nyoppsatt, så hadde jeg vært deg ville jeg latt det stå i fred et par måneder og sjekket om en del yngel klarer seg selv. Hvis det ser ut som om foreldrene klarer å finne og spise alle, ville jeg heller tenkt på å lage en plan for å få en del til å vokse opp.
Blir spennende å se! Lykke til, og ikke glem å holde oss oppdatert
Postet 23.11.07 kl 15:17
Endret: 23.11.07 kl 15:19
Hei!
Takk for svar og råd.
Her er hva som skjedde:
24.11.2007
Idag fikk jeg snakke med en i en dyrebutikk på telefon.
Hun anbefalte at jeg burde slippe ut yngelen, da den kunne føle seg skremt i fødenettet. Hun sa at de sterkeste overlever, men noen blir dessverre nesten alltid spist.
Så- jeg slapp den ut, og håper at den klarer seg.
Jeg så etter yngelen etter at jeg hadde sluppet den ut, og den var helt stille. Så kom hannkillien min, og svømte mot den. Så flytta yngelen seg lyyynraskt bort fra hannkillien. Hihi. (:
Jupp.
Mvh, Julie Susanne ;D
Takk for svar og råd.
Her er hva som skjedde:
24.11.2007
Idag fikk jeg snakke med en i en dyrebutikk på telefon.
Hun anbefalte at jeg burde slippe ut yngelen, da den kunne føle seg skremt i fødenettet. Hun sa at de sterkeste overlever, men noen blir dessverre nesten alltid spist.
Så- jeg slapp den ut, og håper at den klarer seg.
Jeg så etter yngelen etter at jeg hadde sluppet den ut, og den var helt stille. Så kom hannkillien min, og svømte mot den. Så flytta yngelen seg lyyynraskt bort fra hannkillien. Hihi. (:
Jupp.
Mvh, Julie Susanne ;D
Postet 27.11.07 kl 20:12