Aplocheilichthys normani yngel

Dette er faktisk første gang at jeg har fått yngel på en eggleggende fiskeart bortsett i fra ciklider og er på em nåte en milepæl for meg!
Så disse ynglene i dag etter at jeg satte inn noe weeping moss som jeg hadde kjøpt over nettet.
Kan bare se 2 stykker nå, men siden eggene er klekket og det faktisk er kommet yngel en gang skjer det vel igjen. Jeg er i ekstase
Det som er virkelig merkelig er at de la egg mens akvariet var så å si plantetomt.
Jeg holder på å lage en bakgrunnsvegg med mesh som da skal fyllest med java bregner, men det er bare røtter enda og noen små blader så langt. Men da eggene ble lagt var akvariet bart å øde. Jeg så de la eggene inne i mellom sprinklene på denne meshen, men hadde egentlig minimal tro på at de kom til å klekke før akvariet var bedre inkjørt med flere planter og slikt.
Uansett, dette er utrolig gøy!
Nydelige fisker! Måtte ta en titt i basen siden jeg ikke kjennte til de fra før
Gratulerer så mye!
Står i fiskebasen at dette er en levendeføder. Så da er den vel det...? Eller?
Har nettopp kjøpt en stim av disse selv(21-22 stk), de er utrolig fine.
Mine lever i et mallekarr med masse strømninger og de liker det godt. De står i strømmen nesten hele tiden. Så jeg regner med de liker det, eller så hadde de vel godt til roligere vann.

Men hvordan går det med yngelen? Ble det bare en? Eller fikk du flere?
Ønsker selv yngler på disse fiskene, for vil gjerne ha en større stim-og disse er kke så lett åfå tak i, så må nok satse på yngler for åfå utvidet stimen.
Plussmedlem
Ken Myrseth
Står i fiskebasen at dette er en levendeføder. Så da er den vel det...? Eller?

De afrikanske artene av Poeciliidae er eggleggende, tror jeg.
De er eggleggende og de ser ut til å være veldig lett å få til å leke også.
Nå har jeg hatt fryktelig uhell da jeg flyttet så jeg mistet så å si alle fiskene mine, mine Galaxyer, Lampeøyene mine og mine Dvergtannkarper
Men om du har over 20 stk ov denne så må du bero deg på å ha over 100 ganske raskt :P
Disse kommer med masse yngel som vokser forst og er veldig levedyktig.
Jeg fikk mange yngler på rimelig kort tid og noen vokste opp, har bare en gjenlevende av alle sammen etter flyttingen da
Prøver å skaffe meg nye siden dette er en fisk jeg virkelig liker.
Spiser forsldra ynglene slik som hos de fleste fisker? Min stim på 21-22 stk lever i et mallekarr med masse røtter. Bør jeg sette inn planter så ynglene harflere hjemmeplasser?
Hvorfor står det at de er levendefødere i fiskebasen? Det må jo gjøres om vis de er egglegende.
Moro og høre at disse ralativt skjeldene kuule stimfisken er lett åfå til å leke, vil gjerne har en stor stim med bare slike. Blir spennende å følge med framover da.
Hvordan legger de egga sine? Sprer de dem bare rundt i karret?
Killifisk tilhører samme familie, Poeciliidae, og orden, Cyprinodontformes (tannkarpe), som de levendefødende. De legger likevel egg og kalles derfor ofte for eggleggende levendefødende eller eggleggende tannkarper.

Hvis jeg husker riktig så er dette en art som sprer eggene sine i vegetasjonen, men et raskt søk på nettet vil gi deg bedre informasjon enn jeg kan
Nå har jeg brukt flere år på å finne en stimfisk jeg virkelig digger, deilig å endelig ha funnet en slik art.
Så nå håper jeg de yngler etterhvert, slik at jeg får en veldig stor stim.
er litt merkelig at jeg aldri før har sett eller hørt om denne utrolig fine stimfisken. Den burde jo egentlig være kjempe populær.
De er så utrolig fine, den blå prikken/streken over øya dems lyser virkelig skikkelig opp.
Skjønner ikke hvorfor flere ikke har disse.
Er det en uvanlig fik i handelen?
Merkelig nok så er det sjelden at butikker tar inn killifisk selv om de er på listene rett som det er.

Jeg spurte en som drev forretning om hvorfor det er slik og hun sa at selv om de er vakre og kan gå i mindre kar så er de fleste killiartene umulig å ha i et selskapsakvarium. Hos noen arter kan det ikke holdes flere hanner sammen heller. I tillegg kan de være noe sære på maten. Det er derfor lett for at butikkene brenner inne med de i tillegg til at det kan være vanskelig å oppbevare de frem til salg. Mange av artene lever jo ikke spesielt lenge heller.

Ekte killientusiaster kjøper sjelden fiskene i butikken. Mange av killiartene har nemlig en litt spesiell måte å formere seg på. I naturen legger de egg like før dammene de lever i tørker ut. De voksne fiskene dør mens eggene ligger i det inntørkede bunnlaget og klekkes når regntiden kommer tilbake. Dette gjør at eggene lett kan samles opp og tørkes og killi-folkene sender så disse i posten og klekker de frem selv

Dette gjelder ikke alle artene av killi. Det finnes arter som lever i flere år og hvor eggene legges og klekkes på vanlig eggspreder-vis.

Den du har er vel en av de lettere artene å holde, men ellers vet jeg veldig lite om den.
Takker så mye for svar. Må prøve å gogle litt på nettet når jeg kommer fra jobben idag.
Dette kan du vell kalle en eggleggende levendefødende :P
Når de leker så viser hannfisken seg fram for hunnen og lokker henne med seg til et sted som hannen har valgt ut, om han klarer og vise frem sin prakt for hunnen via en dans som er veldig gøy å se, samt at han får en "amber" aktig farke, så følger hunnen han. Om hun godtar stedet så gnir de seg sammen inne i vegetasjonen "normalt sett" mens hunnen slipper eggene så befrukter hannfisken dem. Det tar sånn ca 2 uker for eggene å klekke. Yngelen vokser fort.
Jeg hadde yngelen og voksenfisken sammen uten problemer, men det er altid fint at yngelen har steder å gjemme seg, bare sånn i tilfelle. Yngelen søker opp mot overflaten etter den er klekket.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap