Har ikke hatt noen av artene selv, men planlegger å få tak i Nigeriakilli med tid og stunder og har lest en del om de. Kan derfor svare på noen av spørsmålene dine.
Fisker med forskjellig krav til ph ville jeg ikke hatt sammen uansett hvilken art det er. Det vil da ikke bli optimale forhold for noen av dem.
Jeg vil tro at det er Lyrehalekillien som har lengst levetid av disse to siden den er en ikke-annuell killi. (Annuell betyr at fisken i naturen vil dø ut i løpet av tørketiden og bare eggene vil overleve til regntiden starter igjen.) Må bare innrømme at jeg ikke har satt meg inn i de forskjellige killienes levetid så her synser jeg bare.
Om Nigeriakillien har jeg lest at det anbefales en trio i et kar på 30 liter. Dvs en hann og to hunner. Det er også det jeg planlegger å ha selv.
Når det gjelder Nigeriakilli så er det ikke mulig å ha bare hanner. De sloss seg imellom. Skal man holde flere hanner så trengs det et mye større akvarium og de må da i tillegg ha nok hunner seg imellom. Nå er dette ikke av de fiskene som får frem så mye yngel om ikke forholdene legges til rette, og det er også lett å få avsetning på ungfisk om noen skulle overleve.
Tror innredningen er anbefalt litt forskjellig for de to artene. Lyrehalen mener jeg å huske trenger kokt torv i bunnlaget, både for å senke ph og for å gi fiskene et sted å legge eggene. Enkelte steder anbefales dette også for Nigeriakillien. Tett plantevekst og røtter er anbefalt og gjerne noen flyteplanter også. Ønsker man at yngel skal vokse opp så er alle typer mose toppers.
Det anbefales ikke å ha andre typer fisk sammen med Nigeriakillien i et såpass lite kar. Reker vil bli spist, men noen snegler som algespisere skulle fungere fint. Vær obs på at ved ph under 7 så egner ikke eplesnegler seg. Da passer tigersnegl eller sebrasnegl bedre. Når det gjelder Lyrehalekillien så vet jeg ikke hvordan den er i forhold til reker og andre fisk.
Du kan legge inn annonse med ønskes kjøpt under Rubrikk her øverst på siden og se om du får respons på den. Ellers så er de fleste dyrebutikker behjelpelig med å bestille de fiskene du ønsker. Disse to artene er kanskje ikke så vanlig å se i butikkene, men de finnes som regel på butikkenes bestillingslister så de skulle ikke være så vanskelige å få tak i.
Som sagt så har jeg ikke hatt disse fiskene selv så hvis jeg har gitt noe feil informasjon her så håper jeg noen kommer inn og retter på meg
Lykke til med killiene Kira29!