Cynolebias nigripinnis

Forrige helg fikk jeg en pose med torv og egg fra denne arten.
Mannen jeg fikk dem av var Peter Riley.
Jeg puttet eggene i en isboks og rørte godt (08.04).
Hei

Cynolebias nigripinnis ble i 1998 flyttet til slekten Austrolebias (sammen med en rekke andre Cynolebias-arter) og heter idag altså Austrolebias nigripinnis.

I tillegg til artsnavnet oppgis for killi ofte navnet på lokaliteten den ble funnet, slik at varianter av arten kan holdes rendyrket i akvarier. Ut fra bildet av posen ser det ut som at "Makonitz" er oppgitt som lokalitet. Denne lokaliteten har jeg aldri hørt om og ikke vært i stand til å finne noen informasjon om (ikke på nettet eller Google Earth).
Det nærmeste jeg kommer er lokasjonen "Maschwitz" (ca 40km NV av Buenos Aires), men kanskje du kan spørre Peter Riley om han vet noe mere ?
Her og Her og Her er oversikt over lokasjoner fra diverse killiklubber.

Om noen uker skal jeg forsøke meg på det samme for første gang (har egg av Austrolebias nigripinnis "Arroyo Tajamar", A. bellottii "Ezeiza" og A. alexandri "Ceibas") .....

Lykke til og hold oss oppdatert om hvordan det går.
Bilde 1:
Vi rørte og rørte...

Bilde 2:
Ett egg oppi skjeen.

Bilde 3:
Isboksen med yngel står mellom 200 literen og deres nåværende hjem en 9-liter.
Holger Lockertsen
Har egga klekt? :)

Det er nå ca 20 frittsvømmende yngel
Noen klekket første kvelden, resten dagen etterpå.
FEW
Hei Cynolebias nigripinnis ble i 1998 flyttet til slekten Austrolebias (sammen med en rekke andre Cynolebias-arter) og heter idag altså Austrolebias nigripinnis. I tillegg til artsnavnet oppgis for killi ofte navnet på lokaliteten den ble funnet, slik at varianter av arten kan holdes rendyrket i akvarier. Ut fra bildet av posen ser det ut som at "Makonitz" er oppgitt som lokalitet. Denne lokaliteten har jeg aldri hørt om og ikke vært i stand til å finne noen informasjon om (ikke på nettet eller Google Earth). Det nærmeste jeg kommer er lokasjonen [URLBLOCK1], men kanskje du kan spørre Peter Riley om han vet noe mere ? [URLBLOCK2] og [URLBLOCK3] og [URLBLOCK4] er oversikt over lokasjoner fra diverse killiklubber. Om noen uker skal jeg forsøke meg på det samme for første gang (har egg av Austrolebias nigripinnis "Arroyo Tajamar", A. bellottii "Ezeiza" og A. alexandri "Ceibas") ..... Lykke til og hold oss oppdatert om hvordan det går.

Tusen takk for interessant svar!
Jeg visste ikke at de hadde skiftet genus, da har vi jo samme fisk!!
Jeg er ikke sikker på hvor min lokasjon er, det kan jo være Maschwitz...?
Lykke til, blir spennende å følge hvordan det går med deg
Det er første gang jeg prøver meg på klekking av en annuell art, så det er jo gøy at det går så fint foreløpig.
De har nå vært frittsvømmende i 5 døgn (hadde eggene i vann 08.04).

Jeg ga dem god gammel javamose og et par dråper liquifry(infusorier) første dagen. Dag to begynte de å spise eddikål, og nå spiser de avskallede artemiaegg. Ikke noe problem å få i dem mat!
Nå går de i denne 9 literen med en liten luftslange.
Jeg har også en par reker (Neocaridinia sp.) oppi.
Hei
Hvordan gjør du med vannbytte ?
Har lest et sted at det kan lønne seg bare å fylle på vann (slik at volumet/dybden øker sakte), ikke bytte mye på en gang, mens ynglen er "liten". Dette skal visst hjelpe yngelen å utvikle svømmeblæren normalt. Unormalt utviklet svømmeblære er visstnok årsaken til såkalte "bellysliders" (yngel som ikke greier å lette fra bunnen). Vet ikke om dette er kritisk, et tips du kan undersøke videre..

Vet du hvor mange egg det var i torven opprinnelig ?
Hvis du har mistanke om at ikke alle eggene har klekket kan du ta opp torven, tørke den (til den er som fuktig jord) og la den ligge i plastpose og så forsøke en ny klekking om et par uker.

Hold oss oppdatert, gjerne med bilder av yngelen.
Kjempespennende prosjekt du har gående!
Har kikket litt på diverse egg på Ebay, men har ikke turt meg på å prøve. Kjekt å følge noen som allerede har prøvd før jeg evt forsøker meg...
FEW
Hei Hvordan gjør du med vannbytte ? Har lest et sted at det kan lønne seg bare å fylle på vann (slik at volumet/dybden øker sakte), ikke bytte mye på en gang, mens ynglen er "liten". Dette skal visst hjelpe yngelen å utvikle svømmeblæren normalt. Unormalt utviklet svømmeblære er visstnok årsaken til såkalte "bellysliders" (yngel som ikke greier å lette fra bunnen). Vet ikke om dette er kritisk, et tips du kan undersøke videre.. Vet du hvor mange egg det var i torven opprinnelig ? Hvis du har mistanke om at ikke alle eggene har klekket kan du ta opp torven, tørke den (til den er som fuktig jord) og la den ligge i plastpose og så forsøke en ny klekking om et par uker. Hold oss oppdatert, gjerne med bilder av yngelen.

Jeg pøste jo på en del vann i starten, men har ikke gjort noe på fem dager nå. Fyller på litt hver uke til 9 literen er fyllt opp. Jeg tar nok noen deciliter vann oppi der idag.

Tror bare det er ett som ikke er klekt, så jeg gidder ikke stresse bare for denne ene.

Skal prøve å ta bilde av yngelen... De begynner å få skikkelig hale nå
Fanitullen
Kjempespennende prosjekt du har gående! Har kikket litt på diverse egg på Ebay, men har ikke turt meg på å prøve. Kjekt å følge noen som allerede har prøvd før jeg evt forsøker meg... :-)

Du må prøve! Det er utrolig morsomt, og faktisk ikke vanskelig i det hele tatt Yngelen vokser veldig allerede.
Kanskje det blir noen egg herfra utpå sommeren (lov å håpe!)
FEW
Unormalt utviklet svømmeblære er visstnok årsaken til såkalte "bellysliders" (yngel som ikke greier å lette fra bunnen). Vet ikke om dette er kritisk, et tips du kan undersøke videre..

Jeg oppdagde noen yngel som strevde på bunnen etter at jeg fyllte på vann her om dagen...
Kan noe gjøres for å unngå dette?
Jeg er ikke engang nybegynner (har aldri hatt killi og har ikke lagt de killieggene jeg har skaffet meg i vann ennå) så dette blir bare tro og sitater.

Det jeg har funnet angående "bellysliders" er at dette kan skje med tilsynelatende frisk yngel et par timer etter et vannbytte.
Teoriene er sprikende, men det ser ut til at medvikende faktorer ved vannbytte kan være f.eks. brå endring i GH/kH eller temperatur eller at det er klor i vannet. Andre mener det er "fløyelssyken" (Oodinium-parasitten) i stadiet før den synes på fiskens hud og at vannbytte trigger symptomene på dette.

Et enkelt råd kan være å ikke bytte vann, bare fylle på (om det er plass). Alternativt bytte lite vann av gangen og heller gjøre dette oftere. Kanskje bruke vann fra et tilsynelatende friskt akvarie med vannverdier som passer ?
Legge litt mere torv eller orekongler i akvariet, det skal virke dempende på parasitter o.l. ?
En annen ting jeg lurer på er om ikke dette kanskje også skjer i naturen siden det er ganske vanlig. Killis ofte lever i dammer med begrenset og usikker vannmengde og kanskje det er "lønnsomt" at mye yngel klekkes, men at ikke all yngel vokser opp. Forekomsten av "Bellysliders" etter en tid vil da regulere bestandstettheten og disse vil bli benyttet som fór av andre innbyggere i dammen.

Forøvrig går A. nigripinnis for å være en meget robust fisk som tåler veldig varierte og til dels dårlige forhold som voksen (bl.a. funnet i små dammer fulle av kumøkk !).

Er det ingen her på forumet som har erfaring med Sør-Amerikanske killis som kan gi oss nybegynnere gode råd ?
Hvordan går det med småttingene nå da?
Leste noe om at yngel må ha lufttilførsel, at det er viktig for at de skal utvikle svømmeblærene ordentlig, men det har jo du så vidt jeg kan se.

Tok forresten mot til meg og bestilte egg fra ebay, det var dårlig valg i sør-amerikanske så det ble en afrikaner. Prinsippet burde vel uansett være ganske likt. Skal bli artig å prøve, men har vel ikke de helt store forventningene til prosjektet!
Jeg fyller bare på med vann foreløpig, men ser ut til å få noen av disse små på bunn uansett.

Det går fint med yngelen, det er ca 10 igjen og ja, jeg har noen luftbobler oppi.

Lykke til med klekking Fanitullen!!
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap