Hvor gammel blir nothobranchius rachovii?

Jeg har en flott hann av denne killien som jeg klekket ut i fjor høst. Noen som vet hvor gammel jeg kan regne med at han blir?

I følge det som står her så har denne killien en gjennomsnittlig levetid på rundt 8-9 måneder.

Mens her foreslås det ett til to år.

Det er ihvertfall en annuel/ettårig fisk fra naturens side så jeg vil tro at den regnes for gammel om den lever lenger enn det.
Hmm, ver det jeg var litt redd for, ja... Har hatt en litt dårlig magefølelse på at han kanskje begynner å bli litt gammel, uten at det er noe synlig galt med ham enda. Tror han klekket i oktober, hvis jeg ikke husker feil (det må jeg sjekke opp), så da er han vel egentlig ganske klar for de evige sjøer allerede, stakkars! Tror i alle fall han har hatt et godt liv så langt, til tross for at han har levd som ungkar

Det at han lever som ungkar kan nok øke livslengden også. Ikke så mye stress med damer og sånn da

Nydelige fisk forresten, men det at de lever så kort er litt leit. Nesten slik at man kontinuerlig bør avle på de så man har noen som overlever til enhver tid. Vet at dette var den eneste som overlevde etter eggene du kjøpte så da er det vel ikke så enkelt å avle fram flere.

Får meg killi i løpet av høsten, men velger da en flerårig art blant annet pga levealderen.
Helt enig i at det kan være en fordel at de lever lenger enn bare noen måneder! Hva slags killi er det du har tenkt å skaffe deg, da?

Jeg tenkte først at det var praktisk at de ikke levde så lenge, men nå som vi har blitt kjent med denne lille tassen skulle vi jo ønske han varte lenger! Han bor på kjøkkenbenken og følger med på alt vi gjør, så det føles som om vi "kjenner" han bedre enn de andre fiskene.

Matet ham nå, og sjekket formen hans nøye. Ser at han ikke er helt i form. Ikke så interessert i mat som før, og litt tregere enn vanlig...
Klovnkilli.

Grunnene mine til å velge denne er:
Den skal visst leve 2-3 år, krever ikke ekstreme vannverdier, tåler litt varmere vann enn andre killi, flere hanner kan gå i samme kar, yngel kan klekkes og vokse opp sammen med foreldrene og hunnene har samme mønster som hannene selv om de ikke har de fargerike finnene. Dessuten er de lette å få tak gjennom akvariebutikker slik at jeg slipper å starte opp med klekking som helt nybegynner på disse artene.

Det eneste minuset kan være at de er litt sær i matveien, men siden jeg klekker artemia likevel så går det nok greit
Tante Astrid: Klovnekilli ser ut som et godt valg! Jeg forsøkte faktisk å skaffe meg disse en gang, man da jeg kom til butikken hadde de bare en enslig hann igjen, så da fylte jeg karet med noe annet...

Nå som du så fint listet opp alle fordelene ved denne killien havnet den direkte inn på ønskelisten min igjen, så kanskje blir det denne killien jeg skaffer meg neste gang?

Har for øvrig ikke sett noe til min lille rachovii-hann enda i dag. Gruer meg litt til å begynne å lete mellom mosen. Får håpe han bare tar seg en liten lur et trygt sted.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap