Killi - hjelp med identifisering?

Kjøpte planter på auksjon i høst og plutselig hadde jeg tre ukjente yngel i et kar. Om eggene kom fra samme plante, eller flere forskjellige aner jeg ikke. Måtte jo fóre de opp og se hva de ble til. Og det var uten tvil killi.

Mitt problem er at alle tre ser forskjellige ut. Og ser ut som hanner.

Samtidig ser det da ut som om to av de LEKER nå. Dette gjelder killiene på bilde 2 og 3. Nummer 2 jager nummer tre, deretter legger de seg tett inntil hverandre (de ser faktisk ut som bare en fisk, ikke to), og vibrerer voldsomt. Ser da ut som lek for meg, men jeg har jo ikke peiling.

Først og fremst, er det noen som aner hva slags killi dette er? Har ikke mulighet til å ha de, men vil ikke selge/gi bort noe jeg ikke vet hva er. Deretter hadde det vært moro å få vite om jeg akkurat har sett lek, eller om dette er to hanner som bedriver maktdemonstrasjon eller noe :p

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Fin plantebonus dette Fine fisker.
Hva med Fundulopanchax gardneri gardneri?
Fant en killi-nettside til
www.killi.dk

Som f.eks. viser F. gardneri nigerianus. Leker i planter, kjønnsmodne i en alder av tre mnd. Det med å leke i planter passer jo dine, siden de kom inn som egg med planter
Takk, Loomis

Joda, jeg har studert den, men ingen bilder passer helt med noen av de. Nummer tre kommer nærmest. Ingen av disse tre er jo helt like - forskjellene er tydeligst på finnene, og da spesielt gattfinnen.

Nr. 1 sin gattfinne er spiss, og ikke noe rødt "bånd"

Nr. 2 sin gattfinne er mer blåaktig, og har heller ikke rødt bånd, men istedet små røde prikker som danner mønster langs finenkanten

Nr. 3 Har i hvert fall de røde båndene på finnene, og gule kanter.

Det er jo nærmest et mareritt at det skal finnes så mange nesten like, og så mane lokasjoner eller varianter med ørsmå forskjeller. Jeg går meg helt vill i killi-jungelen, jeg

Mona:
Hmm... nummer 2 og nummer 3 ser jo faktisk ut til å leke nå... det er i hvert fall veldig "vennskaplig" til å være krangel :p Kanskje jeg kan finne info om leken og se om det stemmer med det jeg har sett.
Samtidig er samtlige for fargerike til at noen av de kan være hunner. Forstå det den som kan. Kanskje de har "vennskaplige" territoriekrangler :p
Loomis:

Åhhh, det stemmer ganske godt med den største her... definitivt en hanne. Ikke 100%, men forskjellen er ørsmå detaljer og kan enkelt forklares ved at mine er svært unge enda.
Eventyrblandig
Det er nok en Eventyrblandig av Fp gardneri stamer du har,alle er haner.
Di to øverste er mest lik: Fp gardneri den nederste ligner på Fp nigerianus.
Dette er sansynlig fisk fra Imazo de selger dene blandigen som Fp gardneri
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap