Min tur å prøve å klekke killi
Da var turen kommet til meg. Har i lange tider hatt lyst å prøve meg på dette, men har ikke hatt ledige kar, før nå.
Og idag kom pakken fra Singapore, med 50 egg av Nothobranchius Patrizii.
Ser at det er noen som har prøvd seg på dette før meg, men sørgelig nok tar trådene deres slutt litt for tidlig. På pakken står det at man bør begynne klekkeprosessen rundt 13-20 desember. Dette passet ikke så utrolig bra sammen med mine juleplaner. Er det mulig å vente klekkingen til romjula?
Har også en nokså naiv holdning til dette egentlig, av 50 egg regner jeg med at ca 10% av dem klekker/overlever.
Vil gjerne høre fra dere som har prøvd dette og har vært suksessfulle eller ikke.
Setter pris på alle råd!
Ps. trenger også litt hjelp ang. oppsett av klekkekaret.
Og idag kom pakken fra Singapore, med 50 egg av Nothobranchius Patrizii.
Ser at det er noen som har prøvd seg på dette før meg, men sørgelig nok tar trådene deres slutt litt for tidlig. På pakken står det at man bør begynne klekkeprosessen rundt 13-20 desember. Dette passet ikke så utrolig bra sammen med mine juleplaner. Er det mulig å vente klekkingen til romjula?
Har også en nokså naiv holdning til dette egentlig, av 50 egg regner jeg med at ca 10% av dem klekker/overlever.
Vil gjerne høre fra dere som har prøvd dette og har vært suksessfulle eller ikke.
Setter pris på alle råd!
Ps. trenger også litt hjelp ang. oppsett av klekkekaret.
Postet 30.11.09 kl 13:26
AlexusDa var turen kommet til meg. Har i lange tider hatt lyst å prøve meg på dette, men har ikke hatt ledige kar, før nå. Og idag kom pakken fra Singapore, med 50 egg av [URLBLOCK1]. Ser at det er noen som har prøvd seg på dette før meg, men sørgelig nok tar trådene deres slutt litt for tidlig. På pakken står det at man bør begynne klekkeprosessen rundt 13-20 desember. Dette passet ikke så utrolig bra sammen med mine juleplaner. Er det mulig å vente klekkingen til romjula? Har også en nokså naiv holdning til dette egentlig, av 50 egg regner jeg med at ca 10% av dem klekker/overlever. Vil gjerne høre fra dere som har prøvd dette og har vært suksessfulle eller ikke. Setter pris på alle råd! Ps. trenger også litt hjelp ang. oppsett av klekkekaret.
Hei!
Har selv kjøpt 50 egg fra ebay, og klekket de denne uken.
De jeg fikk lå i en beholder med moll/torv. Når jeg valgte starte klekkingen var de en uke forbi den anbefalte klekkedatoen.
Tok all innhold (egg med torv) og la i en liten glassbolle, og hadde 2-3cm vann i, ca 20-25 grader, lot det stå på kjøkkenbenken til neste dag, og til da var de klekket.
Fikk anslagsvis 25-30 fisk, litt vanskelig å telle siden de er så utrolig små.
Nå er det dag 4, alle er ilive, og jeg har skiftet vann omtrent en gang pr dag.
Håper det var til noe hjelp
Postet 30.11.09 kl 19:58
Postet 30.11.09 kl 20:02
Postet 30.11.09 kl 20:27
Postet 30.11.09 kl 21:11
Postet 01.12.09 kl 18:46
Postet 01.12.09 kl 22:04
Kul tråd! Denne må jeg følge med på! Hold oss oppdatert med bilder da, for dette har jeg lurt på flere ganger og har hatt lyst å prøve meg på. Men jeg finner ikke egg til salgs av de Simpsonichthys artene jeg kunne tenke meg. Sånne som denne for eksempel: Simpsonichthys reticulatus, S. boitonei og S. whitei. Flotte!
Har du surfet litt rundt på utenlandske killi-sider? F.eks. AKA, American Killifish Association...?
Ofte så blir det jo litt sånn at veien blir til mens man går når man prøver et oppdrett for første gang. Jeg håper du holder tråden "varm" og skriver litt om fremgangsmåter, hvordan det går osv...?
Har du surfet litt rundt på utenlandske killi-sider? F.eks. AKA, American Killifish Association...?
Ofte så blir det jo litt sånn at veien blir til mens man går når man prøver et oppdrett for første gang. Jeg håper du holder tråden "varm" og skriver litt om fremgangsmåter, hvordan det går osv...?
Postet 01.12.09 kl 22:21
Hans: Stemmer det, bare jeg som er kansje utolmodig. Drøyer det til romjula.
Mona: Skal legge ut masse bilder etterhvert som det skjer ting. Akkurat nå er det ikke mer spennende en en liten zippo-pose med noe som ser ut som mold inni. Men jeg skal skrive om alt jeg gjør slik at evt. andre kan lære av de feilene jeg helt sikkert kommer til å begå :p
Men det å klekke disse krabatene tror jeg kommer til å bli spennende.
En ting som bekymrer meg litt er at det er en del fukt inni posen. Kan dette være skadelig for eggene? Mtp. forråtnelse.
Mona: Skal legge ut masse bilder etterhvert som det skjer ting. Akkurat nå er det ikke mer spennende en en liten zippo-pose med noe som ser ut som mold inni. Men jeg skal skrive om alt jeg gjør slik at evt. andre kan lære av de feilene jeg helt sikkert kommer til å begå :p
Men det å klekke disse krabatene tror jeg kommer til å bli spennende.
En ting som bekymrer meg litt er at det er en del fukt inni posen. Kan dette være skadelig for eggene? Mtp. forråtnelse.
Postet 01.12.09 kl 23:19
Postet 02.12.09 kl 00:37
Eggene kan ligge lenge og fremdeles være levedyktige, hørt om tilfeller der de har ligget på torv i ett år før noen har prøvd å klekke dem, og fikk ganske bra resultat.
Har også lest nylig at når man ser øyne inne i eggene er de som oftest klare, og det er da man får best klekkeprosent.
Jeg ville ikke prøvd å klekke dem før tiden som står på pakken, siden de trenger å ligge fuktig en bestemt tid for å få best mulig klekkeprosent. Hvor mange uker de skal ligge varierer fra art til art.
Har også lest nylig at når man ser øyne inne i eggene er de som oftest klare, og det er da man får best klekkeprosent.
Jeg ville ikke prøvd å klekke dem før tiden som står på pakken, siden de trenger å ligge fuktig en bestemt tid for å få best mulig klekkeprosent. Hvor mange uker de skal ligge varierer fra art til art.
Postet 02.12.09 kl 02:11
Postet 02.12.09 kl 14:57