Yngelfôr

What to use? Har en haug artemiaegg for hånden, skal jeg fôre med det, infusorier eller moste røde myggiser? Leste på nett om en kar som hadde klekket egg, men de tok ikke nyklekket artemia. Mens andre igjen skriver at de til og med prøver seg på større fôrtyper selv fra nyklekketstadiet.. noen tanker og innspill? Hva har funket for dere? Har ikke mikroormkultur, så må være noe annet og helst lett tilgjengelig, da planen er å begynne klekkinga nå straks.
Hva slags yngel er det snakk om da?
Killi.. Noth. rachovii og eggersi.
Hadde vel kanskje vært en idè å ha foringa på plass før eggene settes til klekking..? Å sette igang og klekke nothos-egg, uten å ha passende fôr tilgjengelig er bare tull. Da er det bedre å vente. Har du forøvrig sjekka om eggene er klekkeklare?
Og hvis du lurer på det; ja jeg har drettet opp nothos noen ganger..
Jeg ville satt igang artemiaklekkeriet umiddelbart. N.rachovia-yngelet vil muligens ha problemer med å ta artemia med en gang, så der skulle du hatt mikroorm, vet du. N. eggersi,mener jeg, tar artemia umiddelbart.Kan du ikke prøve å få tak i en mikroorm-kultur som er i full sving?
Skal ha fôret i boks før jeg begynner med klekkingen, derfor jeg spør. Blir infusorier for smått? Vet ikke hvor en skal få tak i mikroormkultur når en bor i gokk, men har du noen idé så for all del fyr løs, setter stor pris på alle tips og innspill!
Infusorier er greit som et tilskudd de første dagene uka, i tillegg til mikro/artemia. Men aleine blir det for stusselig. Disse fiskene skal bli kjønnsmodne innen 6-7 uker og da er det lite annet som duger som hovedfôr enn nyklekte artemia, de første ukene. Du har liksom ikke så lang tid på deg til å legge det ernæringsmessige grunnlaget for det som skal bli en flott voksen fisk.
Men den første uka hadde jeg kombinert med mikroorm. Ser at "Frosken" selger
"Pakke med 2 boller med ferdig mikroormkultur,valgfri basis.Kr.100.-" Tilsendt "gokk" (vel, det var ikke mine ord... Det tilbudet hadde jeg slått til på.

Har du forøvrig sjekka om eggene er klekkeklare? Det er ingen vits å legge torva i vann, hvis ikke eggene er klare til å klekke.
Eggene er straks klekkeklare ja. Kjøpte en mikroormkultur i går kveld samt har bestilt flere egg, har en god porsjon artemia liggende, men i tilfelle lav klekkeprosent. Tar de tørr artemia forresten? Og hva med moste røde mygglarver, vil det ha noe for seg? Bare lurer altså, gambler ikke med fôring til så sårbare yngel.
Ok, nå går det framover her Mikroorm og greier...
Men skal du få noe sving på det så er det nok like greit å trå igang artemiaklekkeriet.
Tørr artemia...? Mener du å fôre med artemia-cystene eller? Eller er det et eller annet nymotens tørt artemia-fôr som jeg, gamle mannen, ikke har fått med meg?
Uansett; go for the real thing; nemlig nyklekte artemia. Sunt og spennende å spise (sier fiskene mine)
Etter et par uker ville jeg i tillegg til artemia ha fôra med frosne røde mygg, men ikke før. Både døde artemia og røde mygglarver er jo noe skikkelig grisete fôr, som betyr at du må være flittig med vannskift.
Har ikke satt igang noe, venter heeelt til alle pakkene er i hus.. de bør med andre ord komme fort, hihi! Er vel klekte artemia som så er sanket og frysetørket. Trooor jeg. Sånn i tilfelle liksom? Hører jo at det hviskes om hvor kresne de er. Er generelt glad i å fôre med ørten typer fôr, for variasjons skyld.. er bare greit å vite at en kan ha noe i bakhånd i tilfelle ting kræsjer fullstendig. Tro om jeg må gi sambo bra tydelig beskjed om å ikke tømme ut den fancye innredningen under badelampa..

De skal jo gjerne ha flere små fôringer per dag på yngelstadie, så mye vannbytting er jeg forberedt på. Har aldri plaget meg. Er bare greit å ikke bare vite hva som går og hva som er godt, men også hva som KAN gå. Beroliggjør en mors hjerte, på en måte. Takk for gode og lærerike svar!
Enig, det lurt å sjekke ut ting før man står med begge beina midt oppi det. Jeg vet ikke hvor mye du har "lest deg opp" på Nothobranchius-oppdrett, men her er iallefall link til en relativt informativ side på nettet:

De fleste oppdrettere vil vel ha sine bestemte meninger om hva som er viktig for å få til et godt oppdrett, basert på egne erfaringer og til en viss grad også hvilke betingelser den enkelte har for sitt akvariehold.
Hvis jeg skal gi deg tre råd når det gjelder nothos så er det for det første å alltid ha minst en spise skje salt/pr.10 liter vann, for å forebygge mot Oodinium. Spesielt hvis du har relativt bløtt akvarievann (som veldig mange har her i landet) så er det lurt, når det gjelder nothos.
For det andre ville jeg ha brukt en 50/50 mix med kranvann/etablert akvarievann ved vannskift i små "yngelburker".
For det tredje ville jeg ha tilført det nye vannet veldig gradvis til yngelburken, med "dryppemetoden". sånn at hele vannskiftprosessen tar noen timer.
Små nothosyngel/ungfisk har nemlig en tendens til å slå noen kollbøtter og havne med buken i været, ved for brå vannskift. Spesiellt i den perioden hvor de begynner å farge ut (4-5uker) har de en stygg tendens til det...
Vel, da har du en muliget til å benytte det fantastiske "Lasarus-trikset"(les Bibelen , men det kan vi la ligge, enn så lenge
Hehehe.. ja hadde vært bra gjevt å ta en Lasarus på fisk av og til altså. Føler meg vel egentlig ganske sikker på hvordan hele klekkeprosessen skal utarte seg. Har vann som har en tendens til å bli bløtt og surt, får vel ta fra det karet som faktisk har vett til å oppføre seg med vannverdiene sine.. grr.. Takk for gode råd, veldig nyttig lesestoff! Har fått med meg at yngelen er skjøre saker ja. Er nå mest spent på om jeg får klekket artemia. Har nå gått bra tidligere, men guusj om noe går gæærnt. Hvor mye skal jeg fôre med? Prøver meg på 20 egg først (killiegg altså).
Kan du ikke kjøre noen prøverunder med å klekke artemia først da, så får du litt rutine på det(temperatur, saltinnhold, lys,natronmengde etc.), før det står dusinvis med yngel der som skal ha mat? Når du har blitt fornøyd med klekkeprosenten på artemiaen og din nyanskaffede mikroorm-kultur er i full fart, så setter du igang med klekkinga av nothos-eggene.
Og når du har "infrastrukturen" på fôrproduksjonen på plass, så er det bare å kjøre igang for fullt, mener jeg. Du må nok uansett regne med et visst "frafall i rekkene" , så det er like greit å ha et visst"ekstra antall" yngel, når du skal begynne å fôre dem opp. Ikke plukk eggene ut av torva når du skal klekke dem, den (torva) har en funksjon å bidra med i klekkeprosessen.
Men husk; dersom nothos-eggene ikke klekker, eller du ikke er fornøyd med antall yngel (eller rettere sagt; uansett..) så tørker du torva på nytt og klekker igjen om 2-3 ukers tid (og igjen, og igjen, og igjen...). Jeg vet om folk som har fått stadig nye yngel på 5. klekkeforsøk. Ganske fascinerende!
Hvor mye du skal fôre med? Tror vel ikke nothosyngelet har plass til veldig mye mer enn en/to stk artemia i magen den første dagen.Men det øker jo etterhvert. M.a.o. er det heller fôrtettheten og ikke fôrmengden som er mest viktig den første tida. Yngel skal derfor holdes på relativ liten plass i begynnelsen, slik at de ikke bruker opp energien på å jakte rundt etter fôr, men heller på å vokse.
Har hatt prøverunder med knallgod klekkeprosent, allikevel litt prestasjonsangst ifht selve "finalen" Ja planen er å prøve maaange runder. Men har flere parti egg fra ulike selgere, sånn i tilfelle. Men skal prøve meg på rachovii først, går ikke det blir det eggersi. Ja får heller se an fôringa på hvor mye de spiser, bare redd for å overfôre. Nitrittboom i yngelkar hadde bare vært pinlig.

Skal få ting opp og gå først. Takk for gode tips! Bare skriv hvis det er noe mer du kommer på. ) Spennede å lese!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap