Juletider uten foring!

Hei!

Skal hjem i jula, og da blir fiskene værende alene i en periode fra 19 des. til 8 januar. Har hørt at fiskene klarer seg bra uten mat i ca 1 mnd pga at alger dannes hvis lyset er slukket. Stemmer dette? Spiser alle fiskene mine alger? (Sjekk profilen.. Alle gjør vel det, hvis de må?)

Har tenkt å kjøpe tabletter som varer lengst mulig da, men jeg ser for meg Tigerbarbene mine kommer til å spise opp disse på en dag, for makan til glupske fisker!:p

Ellers noen nyttige tips? Lyset av, ikke sant?

Alger har behov for lys på samme måte som planter har behov fopr lys. Vanlig lysrutine selv om du er borte, dvs ca 10 timer hver dag.

19-20 dager er litt i meste laget for de å gå uten for. Skal man gjennomføre denne bør man starte i god tid med å kondisjonere dem slik at de har en skikkelig reserve å gå på.

Weekendfor vil ikke fungere i det hele tatt. Fiskene bryter i seg foret så snart som mulig og dermed "driter" de ut igjen mesteparten uten at det har gjort nytte for seg. Foringet vannkvalitet er stort sett det eneste dette foret bidrar med.

Ingen mulighet for en gjesteakvarist som kan bytte vann og fore med ferdig tillagede posjonspakker?
Hvis du slukker lyset så lenge, så vil iallefall plantene dine dø, og da vil det fort gå galt. Lyset kan være slukket maks et par døgn med planter i karet.
Anbefaler at du foretar et vannbytte (normal mengde) like før du reiser, kjøper deg en fòringsautomat, og en timer som kan styre lyset.
Anbefaler ikke å bruke ferietabeletter (eller hva det nå heter) til så lang tid.
De har lett for å forgifte vannet, særlig hvis du gir litt ekstra....
Ikke gi ekstra fór før du reiser, heller. Gi vanlig dose.
Takk for svar!

Lurer på om det må bli noen turer til Trondheim likevel da, bare for å fore fiskene.. Har desverre ingen som kan ta seg av foringen, da alle jeg kjenner reiser hjem til jul.

Ellers får jeg forhøre meg litt om forigsautomat og lystimer, men jeg har begrenset med tid!
Ett tidsur til lyset er ikke mye å forhøre seg om Denne koster fra en 30-kroning og opp, og er noe alle akvarier bør ha. Du får da stabil lysmengde hele året, uavhengi av festing og andre sprell

Slike selges på alt fra Rema, til bensinstasjoner og elektrobutikker
Da har jeg kjøpt meg en timer, som funker som fjell. Jeg har også fått ei til å mate fiskene mine en gang i uken. Er dette nok?
Det høres ut til å gå bra det, men OBS mål opp en rimelig grei for mengde til den snille hjelper. Og ikke glem gave som takk... , det sikrer hjelp senere....
Dette gikk da kjempebra!

Alle fiskene ser ut til å være i tipp-topp form, og en utsøkt vin er allerede kjøpt inn som takk-for-hjelpen-gave! Timeren er genial, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har kjøpt denne tidligere.

Takk til dere som hjalp meg her inne også!
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap