hm for til piraya? kom med forslag til for

hm wha kan jeg gi piraya levende fisk er det et alternativ
kom med gode forslag alle forsla aksepteres
I følge norsk lov er det forbudt å bruke levende fisk som fòr. Men du kan jo prøve ting som fiskefilet, oksehjerte etc.
Hva fôrer du med i dag da?
Oksehjerte, fiskefilet, pellets, melormer, sirisser, fluer, meitemark og reker kan en piraya ha på menyen. Om det er størrelse avhengig, både på maten og fisken, vet jeg ikke.
hm
okse hjerte og flak for kan di spise siriser?
Rune Raffel
kan di spise siriser?

Det var en av de tingene hun skrev i forslagslisten sin, ja

PSSST! Hint: Å bruke punktum i blant, eller et komma, og stor forbokstav i begynnelsen av en setning.... det øker lesevennligheten Bare et liiite hint

Hva med å gi dem f.eks. muslinger eller lignende fra hermetikkboks? Tunfisk på boks? Makrell og fiskeboller, litt rødt kjøtt kuttet i mindre terninger en gang i blant? (Ps! Du behøver ikke akkurat bruke indrefilet til dem da...
mona o
Hva med å gi dem f.eks. muslinger eller lignende fra hermetikkboks? Tunfisk på boks? Makrell og fiskeboller, litt rødt kjøtt kuttet i mindre terninger en gang i blant? (Ps! Du behøver ikke akkurat bruke indrefilet til dem da...:-)

Jeg ville vært litt forsiktig med annet enn "ren" mat. Fiskeboller feks er jo et videreforedlingsprodukt og inneholder mer enn bare fisk

Fiskefilèet og rent kjøtt er nok bedre. Samme med kylling.
Store fisker greier fint å ta sirisser, så jeg regner med at piraya kan spise det også, men 100 % sikker er jeg ikke.
Enig med McDarup. Det er helt fint å fore med sirisser, ellers er fiskekjøtt, reker etc best å fore med. Oksehjerte er det delte meninger om hvor bra er for dem. Ville unngå blåskjell på boks siden det forurenser vannet fryktelig, men f.eks kamskjell er bra.
Vil presisere det som Mc Darup tok bort
Akvariet fòrer med døde rotter, så det går an å prøve med døde pinkies som kan kjøpes på dyrebutikken. Avlivet med gass, beregnet til reptilfòr.

Det blir forøvrig somoftest ikke anbefalt animalsk kjøtt til fisk pga fordøyelsessystemet, men jeg har sett piraya fòret opp på kjøtt som både blir store og gamle...

Bra du presiserer dette, du skjønner nok hvorfor jeg måtte gjøre det jeg gjorde
Piraya spiser det aller meste, men det betyr ikke nødvendigvis at de har godt av det.

Levende fôr er ulovlig i Norge, og innebærer dessuten betydelig smitterisiko. Anbefales ikke, men trolig det fisken hadde valgt om den fikk velge. Hvis du begynner å fôre med slikt kan du nok også risikere at det blir vanskeligere å få dem til å ta annen føde senere.

Det er populært å gi piraya animalsk kjøtt, men det anbefales ikke som basisfôr. Fordøyelsessystemet er rett og slett ikke spesialisert for den type mat. I motsetning til det mange tror spiser ikke piraya mye kjøtt i naturen, noen rester blir det nok, men primært fisk.

Det jeg vil anbefale på det sterkeste er at du venner pirayaene til å spise pellets. Alle mine (også de viltfangede) tar slikt. Jeg er veldig fornøyd med Hikari Cichlid Gold (finnes i flere størrelser), og jeg ser også at dette er et fôr mange andre pirayaeiere er fornøyd med. Rikt på proteiner og carroten (for fargene).

Jeg liker dessuten å variere maten litt, blant annet med reker (større piraya tar dem med skall også), gjerne rå hvis du får tak i. Ellers er selvsagt fisk god pirayamat, men da kan det være lurt på passe på at du ikke gir dem veldig fet fisk (laks etc.), det kan ødelegge vannet ditt i rekordfart. Fisk som er veldig løs i konsistensen (f.eks. torsk) kan også føre med seg en del søppel. Til sommeren kommer jeg til å fiske så mye abbor jeg får plass til i fryseren, tror det blir ypperlig pirayamat. Jeg gir dem også rent (stekt) kyllingkjøtt en sjelden gang i mellom. Det blir litt søppel, men det er populært hos fiskene.

Små piraya er glad i mygglarver, mark fungerer fint, og de tar også insekter som bare det, men igjen: Det er nok ikke noe å satse på som pirmærfôr.
hm ok
ok det du sier er at di kan spise myglarver og alt annet wha er pellets.
MC Darup
Bra du presiserer dette, du skjønner nok hvorfor jeg måtte gjøre det jeg gjorde :)

Gikk litt fort i svingene ja :P

Ang rå fisk: jeg anbefaler på det sterkeste å fryse fisken skikkelig i minst ett døgn før den gis til pirayaen, uansett om det er salt eller ferskvannsfisk. Dette pga parasitter.
Kveis, disse små markene som man ofte finner i leveren på bla. hyse overlever det meste, og i sterkt infisert fisk vandrer disse fra innvollene og ut i kjøttet. om fisken er infisert nok vil den etterhvert dø av dette. Ikke noe særlig å miste fisk pga dette.

Meitemark er forøvrig populrt hos annen fisk, og på enkelte sportsfiskeforretninger kan man kjøpe rimelig agnmark som er ren for jord.
Plukker du selv bør de få gå av seg i noe fuktig spon etc. før de går til fisken så de ikke drar med seg masse dritt.
Er den agnmarken maggot?
Silje M

Maggot fungerer nok ypperlig, men her tenker hun nok på meitemark, de selges i bokser i mange sportsbutikker.
Jeg har faktisk sett begge deler, men har selv brukt mest av kompostmark fra hagen Fordelen med agnmarkene er at de er rene, samt ikke alle har hage med masse "markplasser".

På enkelte dyrebutikker får man forresten kjøpt frossen småfisk, frossen akkar, +++, og jeg synes dette er kjekt som avvekslingsmat for rovfisk.
Mange rovfisk har en tendens til å bli kresne om de har god tilgang på mat, så jeg synes ihvertfall det er fordel å fòre med mest mulig forskjellig. Når de bare spiser råfòr vil de få mangelsykdommer om de har et ensformig kosthold.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap