Golden og røde mygglarver- går det?

Kan jeg fore med røde mygglarver til golden??? Eller noen andre forslag?? fikk meg golden igår så dette er litt nytt for meg, har stortsett bare foret med vanlig flakfor i de andre kara mine.. Håper på litt hjelp med dette.. =o)
Nei - det går absolutt ikke. Malawi ciklider skal ikke ha røde mygglarver. Jeg bruker rekemiks (søk i forumet for oppskrifter), artemia og ulike typer tørrfor med med vegetabilsk innhold. Mine elsker f.eks. JBL Rift Valley
Ikke i det hele tatt. Da tar du fort livet av fiskene, med bukvannsott.

Golden er en carnivore fisk, og jeg ville derfor tilbudt den rekemiks med 75% reker, resten grønnfôr. Det ligger mange gode oppskrifter her på AF, med vitaminer og hele pakka.
Suppler gjerne med Aquatic Nature Cichlid Excel. Dette er ett ypperlig fôr til denne og andre Carnivore fisk.

Regner med at du vet at dette er en art som har spesielle behov, og derfor ikke setter den i ett selskapsakvarie?

Regner med at du vet at dette er en art som har spesielle behov, og derfor ikke setter den i ett selskapsakvarie?

Jepp...har kjøpt meg et nytt kar til å kun ha malawi i... mente jeg hadde lest et sted at de ikke skulle ha røde mygglarver, men fant det ikke igjen.. men dere er ALLTID gode å ha Tusen takk for svar..
Hallo! Jeg har akkurat fått meg noen voksne ciklider. Juvel og sebra. Hva skal jeg gi dem å spise som er best egnet? EVT oppskrifter, hvordan finner jeg det? Finnes det bra nettbutikker jeg kan finne det jeg trenger i. Og en ting til: Har hørt at rådasand er bra, hvor finner jeg sort rådasand?
kreps69
Hallo! Jeg har akkurat fått meg noen voksne ciklider. Juvel og sebra. Hva skal jeg gi dem å spise som er best egnet? EVT oppskrifter, hvordan finner jeg det? Finnes det bra nettbutikker jeg kan finne det jeg trenger i. Og en ting til: Har hørt at rådasand er bra, hvor finner jeg sort rådasand?

Dette blir såpass off topic, at jeg synes du skal starte en egen tråd om nettopp dine spørsmål Svar skal du alltid få, vet du
røde mygglarver ?
kan noen si meg hvorfor man ikke kan gi Labidochromis caeruleus - Golden røde mygglarver ?? har en kompis som også har disse , han har matet dem med røde mygglarver i over 1 år nå uten skade ?
Golden er en malawi. Malawier tåler røde mygglarver meget dårlig, og bør derfor ikke fôres med dette.
Det er ikke rent få malawier som har utviklet bukvannsott og dauet på grunn av feil fôr.

Hvorfor spille russisk rulett? Det går kanskje bra denne uka, men det smeller før eller senere...
Ser du noen bønder som forer kuene sine med svinekoteletter - NEI. Ikke det at de sikkert kunne gjort det, men hvorfor? Kyr spiser ikke svinekoteletter ikke har de godt av det heller. Det fremmer ikke riktig vekst, farge eller melkeproduksjon.

Golden og de fleste andre Mbunas spiser grøntfor sånn som kuene

Rekemisk med spirulia, malawi sticks... Det er ikke vanskeliger enn det....
Sant som Frank Angell og Cyberbob66 skriver. De bør ikke får mygglarver. Dette har vært skrevet side opp og side ned om, ikke bare her, men stort sett i alle fora og bøker som omhandler malawiciklider. En god del tørrfor også de ikke skal ha.

Jeg har brukt JBL Novo Rift mye, og er veldig fornøyd med dette. Ønsker du gule goldens er dette et fint for. Inneholder mye grønt, men også krepsdyr. Ellers er rekemix også veldig bra. Cyclops kan du også gi dem en gang i blant.

Feil for på disse fiskene ender i verste fall med daue fisker. I nest verste med sykdom. Om ikke noe av dette slår ut, så ser en hvertfall alt for ofte forvokste malawiciklider med totalt feile kropsformer svømme rundt i akvariene.

Beste eksempel her i Bergen på Akvariet. De har i åresvis dumpet røde mygglarver i malawitanken, og fisken har sett ut deretter. Styggere malawiciklider skal en lete lenge etter. Nå forsøkte de seg vel med en oppgradering, så jeg vet ikke helt tilstanden nå. Men forer de fortsatt på samme vis er sikkert de nye fiskene begynt å bli preget.

Mvh
André
Bruker også Novorift og er veldig fornøyd med den, men lager egen rekemiks. I tillegg forer jeg med Cicklid Excel fra Aquatic nature. Utrolig bra innvirkning på fargene. Et helt rått fòr som absolutt kan anbefales.
Fôret Cyberbob666 bruker, er helt identisk med deg jeg selv benyttet til malawi.
Kan vel ikke sies på en annen måte enn; knall fôr!
malawi golden
tulla

Jepp...har kjøpt meg et nytt kar til å kun ha malawi i... mente jeg hadde lest et sted at de ikke skulle ha røde mygglarver, men fant det ikke igjen.. men dere er ALLTID gode å ha Tusen takk for svar..

Siden du har Golden, hva skjer om dei går i eit selskapsakvarie?
har 2 stk. som er små går der no, ser ut til å være fredelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap