Èn stor eller flere små fòrbokser?

Hos meg går det en god del fòrtabletter til alle Corydoras-mallene.
Det fòres daglig med JBL Tabis og JBL NovoTab.

Jeg pleier å kjøpe flere bokser à 160 tabletter, fremfor en svær boks med flere hundre eller flere tusen tabletter (den finnes i 400 tabl. og 3200 tabl. også). Grunnen til dette er at jeg innbiller meg at forseglingen på toppen av boksen holder fòret ferskt lenger...vitaminer og slikt. Så om jeg bruker flere små istedet for èn stor, så beholdes jo forseglingen på de andre boksene inntil jeg er ferdig med og har tømt den forrige.

Med èn stor boks, så brytes jo forseglingen på hele beholdningen og luft kommer til og vitaminnedbrytningen tar til...

Tenker jeg helt feil, er det noe i dette, eller kan jeg like gjerne kjøpe større bokser? Jeg vet at det blir billigere med store, men det er egentlig ikke noen "big deal". Jeg betaler gjerne litt ekstra og kjøper flere små bokser om det bevarer næringsverdien i fiskenes fòr lengre. Ser ikke helt poenget med å gi fiskene vomfyll som ikke har større næringsverdi enn hus-støv....Jeg oppbevarer selvsagt aldri fòrboksene oppå varme lysarmaturer eller lignende, det ødelegger jo vitaminene enda fortere.

Så er det bedre næringsmessig å kjøpe flere små bokser, slik at forseglingen bevares, enn å kjøpe èn stor?

PS!
Jeg har ikke sjekket hvor lang tid jeg bruker på en boks med 160 tabletter. Men jeg bruker noen-og-tjue tabletter om dagen tror jeg...? (kjapp overslagsberegning i hodet)
Selv kjøper jeg det meste i stort, og opplever ikke noe negativt med å bruke fôr som både er utgått på dato, og fra bokser som har vært åpnet for gudene vet hvor lenge siden.

Det jeg derimot gjør, er å oppbevare kun en liten mengde fôr i boksene som er daglig åpnet. Øvrig fôr oppbevares i tette bokser, som plasseres mørkt og kjølig (under senga på soverommet er ideelt for min del - sammen med poteten )

Jeg syntes det er såpass mye å spare på å kjøpe store ladninger, at jeg heller har fôr stående i overraskende mengder, enn å kjøpe slike små pinglebokser ;D
Fyller du da fòret over i noe som er tettere enn skrulokket på de boksene det kom i?
Jepp, har noen bokser som det er god pakning mellom boksen og lokket. Mener det er gamle bokser fra Aquatic nature som har slike gode lokk, men er ikke 100% sikker.
Ligner i alle fall på slike krukker mange har selvlaget syltetøy, sursild og hva de måtte ønske, i.
De kalles vel Norgesglass? Sånne med tjukk gummistrikk på toppen der lokket ligger, så det blir pottetett når man lukker dem?
Norgesglasss har vel skruv-lokk, disse er med klemmer. Men mulig det er en og samme sak, med ulik\ulokk patent på lokket
Kjøper relativt store fôrbokser selv, men oppbevarer de i originalforpakningen i kjøleskapet. Har som Frank sier fått beskjed fra flere hold at næringsverdien holder seg lengre om maten blir lagret kaldt og mørkt... Det med å kjøre over til luft-tett beholder var nytt for meg...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap