Meitemark à la carte - hvordan forberede servering?

Det kryr av meitemark på terrassegulvet på baksiden av huset nå. Etter alt regnværet har de kravlet ned fra skogtomta på fjellknausen. Jeg "fanget" en og tok med inn og la den i en kopp. Tenkte jeg skulle fòre noen Corydoras med dette, og da må den "choppes" opp i småbiter først.

Når man fòrer med meitemark, skal man først la dem ligge i vann en stund for at de skal tømmes for jord? Meitemark har jo jord inne i seg.
Eller skal jeg bare kappe den opp i små serveringsstykker og skylle disse før fòring?

Jeg håper dette kan bli en delikatesse for fiskene og at de spiser det Meitemark er kjent for å være en trigger til lek hos blant annet scalarer og ciklider, så dette kan bli spennende. Har aldri forsøkt å gi fiskene meitemark før.

Hva gjør andre med meitemarken? Skyller dere den godt i vann, eller lar den ligge i vann en stund først for å få ut jorda?
PS!
Jeg kan ikke gi den hel, det klarer ikke fiskene mine å spise, den må kappes opp.
Det varierer litt hva jeg gjør, alt etter hvor sløv jeg er den dagen

Det beste skal vistnok være å la marken "gå av seg" i kraftig fuktet mose. Selv bruker jeg dette mest, men noen ganger ender den bare under springen for å skylle av utvendig jord og slim.
La den ihvertfall ikke "gå" i vann, det blir det ikke noe spenst over.

En dag i lett-fuktet mose er det beste, men jeg har aldri gjort det, vasket kjappt under springen, hakeket opp med barberblad og voila- lekkerbisken
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap