- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Oksehjerte
Oksehjerte
Jeg spurte min bror som har drevet med akvarium i 15 - 20 år om hva slags for jeg bør mate fiskene mine med. Jeg nevnte at jeg har lest at mange forer med oksehjerte. Han mente at fisk ikke skal ha animalsk for fordi det ikke er naturlig mat for fisken. Han mente også at fisk kunne ta skade av det.
Hva tenker dere om det?
Hva tenker dere om det?
Postet 12.08.07 kl 22:48
Postet 13.08.07 kl 11:55
Postet 13.08.07 kl 22:29
Postet 13.08.07 kl 22:43
Postet 14.08.07 kl 13:51
Postet 14.08.07 kl 15:31
Fisk som for det meste livnærer seg på alger og grønt bør ikke få oksehjerte/animalsk fett. For eksempel Tropheus fra Tanganyika og Mbunas fra Malawi. De har et tarmsystem som er utviklet for å utvinne hver lille bit alge fisken spiser. De har et langt tarmsystem for denne jobben. Får disse fiskene animalsk fett som oksehjerte, klarer ikke tarmfene å fordøye dette. Fett blir liggende igjen i tarmene og danner propper. Omtrent som blodårene våre om vi spiser usunt til alle døgnets tider. Disse fiskene kan med andre ord ikke nyttiggjøre seg animalsk fett. De må ha fiberrik mat for å holde magefunksjonene i orden.
Av fisk som fint kan spise dette er jeg ikke helt sikker. Har aldri brukt oksehjerte. Mener å ha lest/hørt at discus kan kun nyttegjøre seg av dette foret på visse temperaturer. Eller er dette bare vrøvl?
Kanskje en noe overfladisk forklaring på hvorfor noen ikke skal ha oksehjerte, men kanskje forståelig?
Mvh
André
Av fisk som fint kan spise dette er jeg ikke helt sikker. Har aldri brukt oksehjerte. Mener å ha lest/hørt at discus kan kun nyttegjøre seg av dette foret på visse temperaturer. Eller er dette bare vrøvl?
Kanskje en noe overfladisk forklaring på hvorfor noen ikke skal ha oksehjerte, men kanskje forståelig?
Mvh
André
Postet 14.08.07 kl 15:59
ImperatorAv fisk som fint kan spise dette er jeg ikke helt sikker. Har aldri brukt oksehjerte. Mener å ha lest/hørt at discus kan kun nyttegjøre seg av dette foret på visse temperaturer. Eller er dette bare vrøvl?
Discus er en fisk som ligger tett opp mot rene carnivore fisker og derfor responderer de meget godt på oksehjerte med tanke på vekst.
Det optimale proteinnivået for discus ligger opp mot 45% av tildelt for. Dette klarer vi ikke å få til uten å ekstrahere proteiner og tilsette de i lag med oksehjerte eller annet for. Dette er det heller få som gjør og derfor blir de 15 til 20% med proteiner som finnes i oksehjerte en meget god erstatning.
Som Imperator sier så er det galt å gi dette foret til fisk som livnærer seg på alger og grønt. Jeg gir litt oksehjerte (tre fire ganger i måneden) til omnivore maller, dvs de mallene som er tilbøyelig til å spise kjøttholdig for.
Postet 14.08.07 kl 16:22