Okse hjerte

Bare lurer på om jeg kan fore all fisk med okse hjerte.
Har sebra cilider, kulefisk, kardinal tetra, paletter, panser maller, ild haler, suge maller+++
hei
Om alle fisk kan spise det vet jeg ikke, men vil jo tro det. Vil uansett ikke anbefale å kun gi dem det. Blir veldig enformig kost. Mine pirayaer får fiskefilet og pellets, og oksehjerte et par ganger i mnd
På grunn av at oksehjerte er animalske proteiner/fettstoffer så er det en del fisker som rett og slett ikke vil ha godt av det, da spesielt planteetende fisk. Her er en tråd som sier mer om dette.

Oksehjerte er lite egnet i kar der forbehovet er svært forskjellig. Det som gjøres i discuskar er å sørge for at man ikke har fisk som er rene grøntfor- eller algespisende.

L-mallene vi benytter er alle omnivore som spesielt liker proteinrikt for. Selv disse sørger man for at de får for som ikke er like tungt som oksehjerte. Når discusen er fullvoksen trappes foringen med oksehjerte ned da discusen ikke har samme behov for proteiner som i oppveksten.

Jeg ville heller ha laget til en rekemiks eller benytte rekepellets for å få inn proteinene.
Kan noen fortelle meg hvilken fisk som i sine naturlige omgivelser til daglig svømmer rundt å gnager på oksehjerter. Greit nok at det er proteinrikt, men det er svært unaturlig. OK, det detter en dau kalv i vannet, så spiser Pirayaen den, men hjertet er det siste og minste de spiser. Okse, kalkun, høne, hvitløk, paprika, mmm? Er dette naturlig føde for fisken din. Kanskje ikke, men "doping" i mange varianter er jo "populært" for tiden.
Gidder ikke komentere et så usakelig innlegg som det fra Josti.

Spørsmålet er betimelig da det kan virke merkelig å fore med oksehjerter.

Nå er det en gang slik at ingen fisker spiser noe av det fiskeforet som er til salgs. Noe frossentfor er selvføleglig naturlig, men alt av flak-, pellets- og granulatfor er unaturlig for fisken. Det de alle har til felles er at de er substitutter for det som fisken ville ha spist i elva eller sjøen de kommer fra.

Oksehjerter er et substitutt som gjør det mulig for discuseiere å lage foret selv. Jeg finner det like naturlig å fore en fisk opp på dette som på for som inneholder oppmalt fiskebein.

Discusdrettere har 30 års erfaring på å fore opp discus på oksehjerter og den erfaringen skal man ikke kimse av ved å argumentere med "hvilken fisk som i sine naturlige omgivelser til daglig svømmer rundt å gnager på oksehjerter"

Hei Geir,
Det syns jeg var et meget greit svar på mitt litt flåsete og provoserende innlegg, som i alle fall greide å provosere en.
Vi har hørt denne diskusjonen om og om igjen i årevis uten å få noen god forklaring, og svarene ender ut i lite eller ingenting. Men her setter du fingeren på rette punktet. Oksehjerte og andre tilsetninger er substitutter som brukes på bakgrunn av mange års erfaring og kunnskap om næringssammensetning. Det gir en næringsrik blanding som fisken åpenbart setter pris på og da er jo hensikten oppnådd.
Flakforet og pelletsen vi bruke flyter, som du sier, heller ikke rundt i vassdrag og elver, men det allment akseptert som fiskefor, uten at man vet eller bryr seg med hva det inneholder.
Takk for at du tok tak i sleivsparket mitt. det var nyttig og informativ lærdom.

Så lenge man ikke kan fòre fisker med "100% ekte vare", feks levende fòr, må vi tilpasse oss og fiskene våre til det vi kan gi dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap