For til Malawi

Hei, jeg har nettop startet opp et 350 liters malawi akvarium
Og jeg lurer litt på hvilket for som er best til disse fiskene.

Dama i butikken anbefalte et for som heter tropical spirtulina flakes.
Jeg kjøpte en 1200 ml boks med dette. Og det er sikkert bra for også, men ska man ikke variere foret litt ?

Noen som har noen tips til mat til malawiene mine ?
Jeg har Golden, auratus, lombardoi, Melanochromis vermivorus og to arter jeg ikke helt vett navnet på.
Mbuna-fòr.
Da har du mbunas, altså algespisende ciklider (Golden er vel i grenseland). De skal ha mye fiber og lite protein i fòret. Altså flakfòr og granulat beregnet på denne fiskegruppen. De kan godt få rekemiks av erter og reke også (søker du så finner du oppskrift). Mest erter.
Og grønnsaker som agurk, squash, kokte erter og brokkoli o.l.
Varier gjerne mellom tre fòrtyper.
Flakfòr o.l. gir vitaminer mm, mens grønnsaker og rekemiks gir fiber og litt protein.
Ser at noen anbefaler Aquatic nature Cichlid Excel som det beste mbuna-fòret.
Cichlid excel
Har ikke prøvd det selv, men det står på handlelisten.
Ja ok, men da kjøper jeg også dette foret når lommeboka sier seg ening :P Får prøve å lage denne reke og erter miksen.

Men vet du noe om den for typen jeg nevnte ?

Bakpå boksen står det at ingrediensene er: Fish and fish derivatives, molluscs and crustaceans, plankton, grains, vegetable meal, spirulina algae (6%), soya proteins, yeasts, vegetable oils and fats (including Highly unsatyrated fatty acids), lecithin, L-lysine, special selection of vitamins (including Stabil. vit C).

Sier dette deg noe eller ?
Nei, så god er jeg ikke i engelsk eller på mbuna-mat, kanskje noen andre kan?
Jeg vet at spirulina er bra i små mengder, ellers kan de få mørke flekker. Men hva som er "for mye" vet jeg ikke.
Hei.

OSI Spirulina er et godt for.

H
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap