- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Foring med mygglarver uten blodsøl
Foring med mygglarver uten blodsøl
her i vår lille 40L tank med 2 dvergkuler har vi utviklet en alternativ foringsmåte med mygglarver som gir lite "blodsøl" i akvariet. bakgrunnen for dette er selvsagt et lite problem med nitritt. kunne vi finne en måte å fore med frosne mygglarver uten for mye søl og griseri?
her er vår lille metode:
1) kutt en frossen blokk opp i små posjonsstørrelser som ligger klare i fryseren
2) ved foring ta en blokk og legg den i en artemiasil som står godt plassert i et stort yoghurtbeger
3) bruk en plastpipette til å ta ut noen ml vann fra karet og hell dette over mygglarvene til de er opptinet (noen fisk kan ta skade av frossent for)
4) sug de vaskede mygglarvene (nå uten blodvann) opp i pipetten - og bruk denne til å fore med
5) fiskene får vaskede larver - ta en kikk ned i yoghurtbegeret etter foring og se hvor mye blodsøl som IKKE kom opp i karet
dette er også en grei metode for selektiv foring, da man kan velge om man skal gi eller ikke gi mat til fisken som står foran pipetten. kampfiskene våre digger også den metoden: når det faller en dråpe med mygglarver i karet ser de nesten levende ut der de beveger seg i møte med vannet.
det funker også ok å legge mygglarver på vannoverflaten slik at de flyter rundt og på denne måten ser litt mer levende ut.
slik kan det se ut:
men et lite spørsmål til slutt: en ting er at man får fjernet en del blodsøl - men forringer denne vaskingen næringsinnholdet i mygglarvene?
her er vår lille metode:
1) kutt en frossen blokk opp i små posjonsstørrelser som ligger klare i fryseren
2) ved foring ta en blokk og legg den i en artemiasil som står godt plassert i et stort yoghurtbeger
3) bruk en plastpipette til å ta ut noen ml vann fra karet og hell dette over mygglarvene til de er opptinet (noen fisk kan ta skade av frossent for)
4) sug de vaskede mygglarvene (nå uten blodvann) opp i pipetten - og bruk denne til å fore med
5) fiskene får vaskede larver - ta en kikk ned i yoghurtbegeret etter foring og se hvor mye blodsøl som IKKE kom opp i karet
dette er også en grei metode for selektiv foring, da man kan velge om man skal gi eller ikke gi mat til fisken som står foran pipetten. kampfiskene våre digger også den metoden: når det faller en dråpe med mygglarver i karet ser de nesten levende ut der de beveger seg i møte med vannet.
det funker også ok å legge mygglarver på vannoverflaten slik at de flyter rundt og på denne måten ser litt mer levende ut.
slik kan det se ut:
men et lite spørsmål til slutt: en ting er at man får fjernet en del blodsøl - men forringer denne vaskingen næringsinnholdet i mygglarvene?
Postet 24.11.07 kl 11:00
Jeg syntes det var mye jobb for å före med mygglarve.
Hvorfor ikke bare bruke en tesil i stede for artemiasil.
Og deretter ta ønsket mengde oppi sila og skylle det godt under
vann fra springen.
For å unngå vann på gulvet ta litt papir under silen som du har i handa, deretter er det bare å gi mygg med en gaffel.
Husk også å vaske hendene godt etter föring med mygg.
Og et lite sp.mål. Hvorfor ta vann fra akvariet?
Noe som er enda letter er jo å hive hele ruter rett i akvariet!
Andreas
Hvorfor ikke bare bruke en tesil i stede for artemiasil.
Og deretter ta ønsket mengde oppi sila og skylle det godt under
vann fra springen.
For å unngå vann på gulvet ta litt papir under silen som du har i handa, deretter er det bare å gi mygg med en gaffel.
Husk også å vaske hendene godt etter föring med mygg.
Og et lite sp.mål. Hvorfor ta vann fra akvariet?
Noe som er enda letter er jo å hive hele ruter rett i akvariet!
Andreas
Postet 24.11.07 kl 12:25
Postet 24.11.07 kl 12:32
Jeg holder en rute mygglarver med pinsett, og vifter den raskt frem og tilbake i akvariet noen ganger. Det tiner og faller av mygglarvebiter med en gang i det varme akvarievannet. Det er ingen fisker som får i seg dypfrossen mat.
Det vi kaller "blodsøl", det er vel næring i det også? Det er ikke blod, det er hemoglobinet i mygglarvene som gjør dem røde, men er det noen spesiell grunn til at det ikke skal spises av fiskene?
Jeg lar dem få rubb og stubb, jeg. Mulig vi synes det er "ekkelt", men det synes ikke fiskene
Det vi kaller "blodsøl", det er vel næring i det også? Det er ikke blod, det er hemoglobinet i mygglarvene som gjør dem røde, men er det noen spesiell grunn til at det ikke skal spises av fiskene?
Jeg lar dem få rubb og stubb, jeg. Mulig vi synes det er "ekkelt", men det synes ikke fiskene
Postet 24.11.07 kl 13:07
Postet 24.11.07 kl 14:04
mona oJeg holder en rute mygglarver med pinsett, og vifter den raskt frem og tilbake i akvariet noen ganger. Det tiner og faller av mygglarvebiter med en gang i det varme akvarievannet. Det er ingen fisker som får i seg dypfrossen mat. Det vi kaller "blodsøl", det er vel næring i det også? Det er ikke blod, det er hemoglobinet i mygglarvene som gjør dem røde, men er det noen spesiell grunn til at det ikke skal spises av fiskene? Jeg lar dem få rubb og stubb, jeg. Mulig vi synes det er "ekkelt", men det synes ikke fiskene:-)
Tror ikke de mener det er ekkelt.
Mere at det meste av dette får ikke fiskene i seg, det forsvinder bare ut i vannet.
Det fører til næring i vannet, som kan gi problemer.
Dette ville jeg løst med vannskift og mere filtering, isteden for metoden Teppemann og Avada bruker.
Men som sakt tror jeg det meste av dette blir borte i vannet uansett, så det metoden duger nok.
Jeg gjør som deg Mona O, men bruker oftest fingrene da det er ganske spennede med litt større kuler (og jeg reagerer ikke på hemoglobinet foreløpig)
Kan være vanskelig med bilder av dverger, de står ikke så mye i ro
Postet 24.11.07 kl 17:33
Endret: 24.11.07 kl 17:35
Jeg har store tvil til at alle mikroelementer som er i "blodvannet" fra larvene blir spist av fisk eller reker.
Til det er dette for smått, og ender da i filteret.
Det er neppe noen stor ulempe å la dette vannet gå rett i karet, men enkelte hevder at dette vannet kan inneholde parasitter som tåler frysinga.
En får da ett problem på sikt, om fiskene ikke greier å overvinne parasittene.
Selv fôrer jeg ganske tett med røde mygg.
Dreiv ei tid med å skylle disse under rennende vann, men det ble for å si det rett ut, for mye ork med 1-2 pakker myggisser i uka.
Hos meg ser jeg ikke noen tegn til verken parasitter eller andre problemer på tross av ganske tett bruk av røde mygg.
Til det er dette for smått, og ender da i filteret.
Det er neppe noen stor ulempe å la dette vannet gå rett i karet, men enkelte hevder at dette vannet kan inneholde parasitter som tåler frysinga.
En får da ett problem på sikt, om fiskene ikke greier å overvinne parasittene.
Selv fôrer jeg ganske tett med røde mygg.
Dreiv ei tid med å skylle disse under rennende vann, men det ble for å si det rett ut, for mye ork med 1-2 pakker myggisser i uka.
Hos meg ser jeg ikke noen tegn til verken parasitter eller andre problemer på tross av ganske tett bruk av røde mygg.
Postet 25.11.07 kl 17:23