Svelting/sulting?

Hei! Har jobbet noen år som fiskerøkter.. Her var det et MUST at man sveltet fiskene ett par dager før man flyttet de eller påførte de stort stress! I alle fall hos laksen, litt mindre hos ørretten.. Om dette ikke ble gjort kunne vi ofte se høyere dødstall, lavere matlyst, mindre vekst osv etter noen dager og uker..Er dette tilfelle for de fleste akvariefisker også?
Man sulter akvariefisk et par dager før transport for å minske forurensning i transportposene.
hjelper ikke mot stress og oksygenbruk?
Men er ikke nødvendig i forhold til stress og oksygen? Har seg også sånn at laks og ørret bruker mye mindre oksygen når de ikke fordøyer mat.. men utgjør kanskje litt mer der da fisken står ganske tett i karene..
Hovedårsaken til at man sulter akvariefisk før pakking og sending er for at fiskene skal skille ut mindre ammoniakk via urin og avføring i vannet dem går i. Det er ammoniakk forgiftning og ikke oksygenmangel som oftest dreper fisk under transport.
svelting
tenkte bare å si at jeg fikk en del gode svar på nettakvariet..så for de som vil høre mer så er det bare å ta en titt der..
Det er noe jeg har praktisert lenge alt, uten å egentlig tenke så voldsomt mye over kjemien bak det Men det er jo sunn fornuft at dagen før man vet at noen fisk skal pakkes i poser og transporteres, så mater man dem ikke. Det gjør ikke jeg ihvertfall. Da blir det minst mulig "forsøpling" av vannet underveis. Spesielt nøye bør man være ved ph over 7 (pga ammoniakk).
Eneste grunnen til at jeg selv ikke fôrer på 36-48 timer før lengre transport, er for å unngå at fiskene\ rekene\ sneglene driter som besatt i posene.

Noe utskillelse av ammoniakk vil en alltid ha i ett så tett miljø, både fra gjellene og fra urinstoffer fra fiskene.
For fiskene pisser da selv om magen er tom
Siden det ikke er noe bakterieflora til å ta unna ammoniakk-forbindelsene i en slik pose, er det etter mitt syn best å unngå så mye ammoniakk som mulig.
Ammolock kan være lurt å ha i posen. Hvis det er snakk om transport. Eller en hel dag på auksjon.

Andreas
Hvilken produsent er det som lager dette "Ammolock"?
Har aldri hørt om det, jeg
mona o
Hvilken produsent er det som lager dette "Ammolock"? Har aldri hørt om det, jeg:-)

Det er et enestående produkt. Det selges i bla. England og heter Ammolock2. Selges så vidt jeg vet ikke i Norge, men kan sikkert bestilles fra utenlandske nettbutikker uten problem. Jeg kjøpt mine flasker av David Macallister da jeg var på BLA møte i England for to år siden. Han brukte dette stoffet til å transportere sverddragere fra mexiko. Stoffet binder ammoniakk til en ufarlig forbindelse.
Jeg fant ikke noe om Ammolock2 (skrevet slik?), men ved søk på kun Ammolock fant jeg f.eks. dette hos Watergarden i USA. Er det samme produkt?
Hvor ble det av to-tallet på slutten av navnet?
Se lenger ned på sida du linket til Mona.
Vil ikke Tetra sin EasyBalance også bidra her? den binder nitrater++
visvas
Vil ikke Tetra sin EasyBalance også bidra her? den binder nitrater++
Produktet er det samme som nicket ditt(klager på ingen måte på det!!):visvas.
Har absolutt ingen effekt på annet enn selges omsetting og kjøpers akvaforbruk av daler
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap