- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- annet enn fiskefor?
annet enn fiskefor?
Postet 08.12.07 kl 23:15
Postet 09.12.07 kl 09:35
Postet 09.12.07 kl 10:22
Fiskene har nok ett litt annet tarmsystem enn oss mennesker, og vil derfor ikke påvirkes slik vi mennesker på masser av bakterier.
Mange bruker rått kjøtt, som vi selv ville ligget dausjuke av til fiskene, uten problemer.
Det er noen få ting en bør tenke på når en fôrer med alternativt fôr:
-Er dette fôret egnet for fiskene? F.eks kjøtt til alge-etere er skjelden en god idè.
-"Menneskemat" er oftest mye mer energirikt enn tørrfôr. Det er derfor meget lett å overfôre fiskene. Husk at mye av det som går inn, kommer ut igjen. Forurensing er også ett problem.
-Masse av det vi selv trykker i oss er meget rikt på fett, som vi kan håndtere, men ikke fiskene. Mat derfor ikke med produkter med høyt innhold av mettet fett. Flerumettet fett, slik en finner i fisk, er det beste om fôret skal inneholde fett.
-Salt og krydderier: Dette er noe vi finner i det meste av mat, bortsett fra rene råvarer. Dette er slett ikke bra for våre svømmende venner.
Mange bruker rått kjøtt, som vi selv ville ligget dausjuke av til fiskene, uten problemer.
Det er noen få ting en bør tenke på når en fôrer med alternativt fôr:
-Er dette fôret egnet for fiskene? F.eks kjøtt til alge-etere er skjelden en god idè.
-"Menneskemat" er oftest mye mer energirikt enn tørrfôr. Det er derfor meget lett å overfôre fiskene. Husk at mye av det som går inn, kommer ut igjen. Forurensing er også ett problem.
-Masse av det vi selv trykker i oss er meget rikt på fett, som vi kan håndtere, men ikke fiskene. Mat derfor ikke med produkter med høyt innhold av mettet fett. Flerumettet fett, slik en finner i fisk, er det beste om fôret skal inneholde fett.
-Salt og krydderier: Dette er noe vi finner i det meste av mat, bortsett fra rene råvarer. Dette er slett ikke bra for våre svømmende venner.
Postet 09.12.07 kl 11:00
Postet 09.12.07 kl 14:45
Postet 09.12.07 kl 14:58
Endret: 09.12.07 kl 14:59
Tok bare noen ganske små biter og slapp rett oppi. Bitene var ca. 1 cm. kanskje :P
De store Gullfiskene likte det ikke, men Guppyene, Platyene, Black mollyene, og den Kinesiske algespiseren ble helt gale. Black Ghosten kom også fram å henta en bit. Gøy å se på
Det var virkelig noe de likte
Kan man gi fiskene all slags rå fisk, bare den ikke er salta?
De store Gullfiskene likte det ikke, men Guppyene, Platyene, Black mollyene, og den Kinesiske algespiseren ble helt gale. Black Ghosten kom også fram å henta en bit. Gøy å se på
Det var virkelig noe de likte
Kan man gi fiskene all slags rå fisk, bare den ikke er salta?
Postet 09.12.07 kl 15:20
Postet 09.12.07 kl 15:52
Postet 09.12.07 kl 16:04
Inaktiv bruker
Forsiktig
Je har helt slutta med ,,menneskefor,, ble for mye og det gikk rett til hel,,,
i lengden tålte ikke fiskene dette,de svellet opp,noen døde
det er nok som Frank sier med Tarmsystemet,fordøylsen osv
og jeg matet forsiktig,men i lengden gikk det galt
heretter kun ferdig for fra produsent for mine skapninger
i lengden tålte ikke fiskene dette,de svellet opp,noen døde
det er nok som Frank sier med Tarmsystemet,fordøylsen osv
og jeg matet forsiktig,men i lengden gikk det galt
heretter kun ferdig for fra produsent for mine skapninger
Postet 09.12.07 kl 16:51
Frank AngellVær litt obs på at alle fiskene du nevner Malin, vil slite dersom det blir for mye av slikt fôr. Fiskene dine vil ha mye bedre av å få servert noe grønt snadder ;)
Men det er flere dager siden nå, og det ser ut til å gå helt supert med hele gjengen. Det er så mange fisker der at jeg tror ikke de blir å spise for mye akkurat. Men skal selvfølgelig være forsiktig å fôre med sånt
De fikk bare en liten smakebit
Men hvilke grønnsaker er best å gi til mine fisker da (de jeg nevnte istad)?
For de er ikke særlig glad i agurk og squash.
Postet 09.12.07 kl 17:20
Postet 09.12.07 kl 17:50