Malletabletter

Bør en veksle mellom plante- og kjøttbaserte malletabletter? Dvs en type for herbivore og en for omnivore? Jeg har to corydora og to ancistrus, alle rundt 3 cm. Gir tablett 2.-3. hver dag. Det finnes ikke alger som sees med det blotte øye hos meg.
Jeg syns helt klart du skal variere. Det er ihvertfall ingen som tar skade av det. Variert kost øker livskvaliteten på fisken din.

E
Da fortsetter jeg med det. Men er det nok med to-tre tbl i uken til disse fire små? Corydoras kommer med en gang jeg fôrer, ancistrus tar det litt mer med ro.
Inger Grethe Morken
Da fortsetter jeg med det. Men er det nok med to-tre tbl i uken til disse fire små? Corydoras kommer med en gang jeg fôrer, ancistrus tar det litt mer med ro.

Corydorasene spiser ikke alger så jeg ville matet de litt oftere enn ancistrusen.
Du mater dessverre altfor sjelden og variert (gjelder begge arter).
Donald
Du mater dessverre altfor sjelden og variert (gjelder begge arter).

Oy! Kan du foreslå en bedre rutine for meg?
Eg mente for lite variert

Selv mater eg gjerne to ganger om dagen, uten at det er noe fast mønster.
Dersom du søker finner du mye informasjon om foringsrutiner og hvilke fortyper som passer til dine fisker.

Men du må passe på at du ikke overforer; det er gjerne enda verre.

P.S. Eg ble litt usikker no: du forer med tablett hver andre til tredje dag, eller 2-3 tabletter hver dag?
1 tablett på 4 fisker hver 2. til 3. dag, etter anbefaling fra Tropehagen Zoo. Gjør nok endel feil som nybegynner har jeg funnet ut, men jeg har fått all "opplæring" fra zoo, helt til jeg fikk nett hjemme og fant akvaforum Det er skremmende hvor mye feilinformasjon jeg har fått, kan liste opp en hel del, spesielt skremmende er det med tanke på at det er levende vesener man holder på med.
Coryer liker malletabletter som lett løser seg opp, feks Jbl NovoTab eller Tetra Tabimin. I tillegg kan de gjerne få røde mygglarver av og til. Disse får du kjøpt på dyrebutikken. Frysetørkede Tubifex er også smaskens til disse.

Ancistruser vil gjerne ha litt hardere tabletter som de kan gnage på. Dette kan feks være Tetra Plecomin eller Jbl NovoPleco. Dessuten så blir de veldig glade om de får servert friske grønnsaker av og til. Dette kan være en skive agurk eller squash, eller frosne erter som er tint og fjernet skallet på.

Noe av dette fôret flyter og er da vanskelig tilgjengelig for mallene. Løsningen på dette er å tre maten på en gaffel som du så plasserer på bunnen.

En halv tablett per fisk er passe dagsrasjon, synes jeg. Coryer bør mates hver dag. Ancistruser kan få mat annenhver dag siden de skal jobbe litt også
Takk for et veldig informativt svar, tante Astrid! Har lagret det så jeg lett finner det igjen
Rettelse: "Disse får du kjøpt frosne på dyrebutikken."
Beklager å bryte inn med eget spørsmål, men hver gang jeg mater med malletabletter så er jo de andre fiskene på de med engang...lurer på om de maten er tiltenkt virkelig får sin del av maten sin.
Den eneste mallen som er skikkelig frampå er min Sewellia lineolata. Han/hun legger seg oppå og dekker hele tabletten med kroppen sin så de andre ikke kommer til.

Prøver å mate når det er mørkt, og slipper tablettene helt bakerst i akvariet, der det er en del røtter o.l. , men de andre fiskene er der etter kort tid uansett.
Jeg har en venninne som hadde samme problemet. Hun bruker et hult rør. Enden putter hun innunder en stein. eller rot, på samme sted hver kveld like før lyset slukket, og slipper så tabletten nedi røret. På denne måten så faller den ute av syne for de andre fiskene og mallene får ha den i fred. I og med at de også får mat på samme sted hver kveld, så ligger de klare når tabletten kommer

Sewelliaen kan du jo fortsette å mate på gamlemåten slik at ikke den konkurrerer med de andre mallene om godbitene som ligger gjemt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap