Sønnen min tømte halve fôrboksen i akvariet, hjelp..

Dette skjedde nå nettopp. Har fått opp en del av flakene med håven og skiftet noe vann. Hvor ofte kan jeg skifte vann i løpet av dagen, og hvor stor andel hver gang? Det er bare 10 liters, det vil jo fort bli et helt nytt miljø, tåler fiskene det?
det jeg lurer på har du pompe i karet , åssen fisker har du ?
Har pumpe og filter, skylte det for gørr (i akvarievann) for en uke siden så det skal være god filtrering. Har platy, flekket pansermalle og ancistrus. Corydoras gaper litt hyppig, men ingen endring i adferd foreløpig.
ok. Dette er bare hva jeg ville ha gjort når du ser at maten har lakt seg på bånn ville jeg brukt slam sugeren og slamma opp maten. en gang nå og en gang i kveld.
Gørren du skyller er i stor grad bakterier som trengs for at filteret skal gjøre nytten, så jeg håper du ikke skylte det for grundig da.

Hyppig pust tyder ofte på nitritt, så jeg ville nok testet. Hvis du ikke har test så er dråpetest tingen.

Forøvrig passer 10 liters kar ekstremt dårlig til coryer eller ancistrus for den saks skyld.
å det glemte jeg du må teste vannet ditt for nitritt med dråpetester i noen dager fremover
Takk for råd, men jeg har verken testutstyr eller slamsuger. Får prøve å få tak i en slange og bruke hevertprinsippet. Bor 10 mil fra nærmeste zoo, også, sukk.

Vet at akvariet er altfor lite,men til mitt forsvar må jeg si at det er personalet på zoo som har komponert sammensetningen for meg. Nytt akvarie får jeg i helga, håper fiskene hoder ut i noen uker til det er klart. Jeg skylte bare utenpåliggende masse som dekket filteret
Er ikke sikkert du trenger å vente så veldig lenge med å la fiskene flytte in i det nye akvariet. Fyll bare nykaret med vann, sand (du skal vel ha det, siden du har coryoras?), planter etc. Vannet skal ha "brukstemperatur", da er det bare å ha gørr fra "gammelfilteret" i det nye filteret, og la det gamle gå samtidig med det nye i noen dager, bare for sikkerhets skyld, så får du en "kickstart" og kan la fiskene flytte så snart du gidder, omtrent.. Det eneste som man IKKE skal gjøre etter en slik start er å putte oppi en masse nye fisker. Ha de fiskene du har i noen uker, så kan du eventuelt skaffe flere, få i gangen. Fristelsen er stor når man plutselig får "masse plass"
Takk, Modern Har lest litt om kick-starting og tenkte å prøve det... Går nå bra med fiskene, lånte en slange til å stikke om vin med og fikk slamsugd litt. Og fôret er satt på ei hylle dit to-åringer ikke når
Det er en klassisk "tabbe" når man har barn og akvarium i huset.

Selv bruker jeg slange til slamsuging, funker som ei kule det.

Jeg ville tatt noen ekstra vannbytter i dagene som kommer. Gjerne to i dag. fulgt litt ekstra nøye med på fisken en ukes tid. Se etter om de søker til overflaten, eller blir apatiske og sløve. Helst burde du hatt testutstyr, men om du følger litt ekstra med kan du oppdage mye.
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap