Underforing?

Ja, jeg må spørre. I en annen tråd her spørres det om overforing, og jeg synes vedkommende gir vanvittige mengder mat, uten at det ble reagert noe særlig på det. Så nå lurer jeg på om jeg driver og sulter fiskene mine?

Ta for eksempel 240-literen: Per dags dato har jeg 19 neontetra (3 cm), 10 C. adolfoi (2-4 cm), tre kakadueciklider (4-5 cm), tre SAE (6 cm), en regnbuelabeo (7 cm), en pitbullpleco (5 cm) og en L144 (5 cm).

I løpet av en typisk dag gir jeg:

Frokost:
To (ganske rundhåndede) klyper med flakfor, vanlig og litt vegetar.

Kvelds:
En eller to klyper flakfor og noen ganger en liten NovoTab.
Et par dager i uka er kveldsmåltidet en terning med røde mygglarver.

De får i tillegg litt ekstra grøntfor en gang eller to i uka, enten i form av agurkbit, et par avskallede erter eller en halv algetablett.

Det er sjelden jeg har foringsfrie dager.

Siden jeg er nybegynner, har jeg forsøkt å ikke gi mer enn jeg har samvittighet til og tenkt at da er det sikkert nok.

Sulteforer jeg dem? SAE-ene klarer seg tydligvis, i hvert fall etter trådalgene å dømme, men hva med resten?

Dette kan du svare best på selv.

- Ser fiskene dine tynne ut?
- Er de aktive?
- Forsvinner foret du gir passelig fort, eller ekker det å falle til bunnen
- Er de fine i fargene?
- SAE som får nok mat av foring er slapp på alger. Normalt bør disse jobbe mesteparten av dagen. Gjør de det?

Alle ser egentlig OK ut. Ciklidene er kanskje litt i underkant, men jeg klarer ikke helt å se om en fisk er tynn eller passe. Er mest bekymret for adolfoiene, egentlig.

Legger ved et bilde. Tynne eller ikke?

Er alltid litt vanskelig å bedømme, men jeg ville ha gitt Coryene litt proteinrikt for. Mygglarver, rekepellets er gode alternativer.
Allikin
Ja, jeg må spørre. I en annen tråd her spørres det om overforing, og jeg synes vedkommende gir vanvittige mengder mat, uten at det ble reagert noe særlig på det. Så nå lurer jeg på om jeg driver og sulter fiskene mine?

Er helt enig. Har lest tråden du snakker om, og syns personen overforer til de grader. Syns ikke du forer for lite. Mine får en blokk frossene mygglarver om dagen, ev flakfor hvis kona mi forer. Kampfisken får et par flak annenhver dag. Har i en periode gitt to blokker mygglarver om dagen,men da har det sett ut som at Ancistrusene har spist seg mett på mygglarver og ikke gjort jobben sin som algespisere. Lot være å fore i går, og rota mi ser allerede brunere ut... Algetabletter bruker jeg ikke....
Jeg synes også coryene burde fått litt mere. Vil tro at om det ikke er overfôring på fiskene lenger opp i vannet så spises det meste opp før det når bunnen. Coryene kan jo ikke beite alger som de andre mallene.

Som et eksempel så gir jeg mat tilsvarende ca en kvart NovoTab til hver cory i døgnet. Venter til etter lyset er slukket selvfølgelig så de får spise i fred. Siden du har andre maller så er det ikke sikkert alt går til pansermallene heller.

Siden coryene får egen mat, som tabletter/mygglarver/rekepellets, så kniper jeg heller litt igjen på mengden flakfôr. Alt i alt så fôrer jeg vel omtrent samme mengde som deg. Har i tillegg en fôringsfri dag i uken.
*noterer*

Øker mengden NovoTab til to og en halv per døgn og kutter i flakforet, så får vi se.
Allikin
Legger ved et bilde. Tynne eller ikke?

Oi, de neontetraene dine var kjempetynne i forhold til mine!
Mine så ut som hvalrosser i forhold...
Kan hende mine var litt tjukke da, men synes de skal ha litt form.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap