Fange levendefor i stavanger.

Har lest en god del om levendefor til nå, høres kjekt ut å skaffe seg for å fore fiskene med.

Men hva gjør man med tanke på forurensing(skittent vann) osv?

For oss som bor i stavanger:
kan vi fange mygglarver og andre snaksy kryp i mosvannet eller Stokkavannet?

Eller må man ut av byen?

Setter pris på alle svar.
Det er fisk både i Stokkavannet og Mosvannet, også Lille Stokkavann. Ikke å anbefale. Men selvfølgelig må du ikke ut av kommunen for å fange levendefor. Kjør til Møllebukta. Spaser på gangeveien langs sjøen mot Hestnes, til du kommer til der kraftlinjene kommer opp av havet (og hvor Natur og Ungdom (tror jeg det er) har satt opp verdens mest satiriske minneplankett). Du må følge gangveien ca 500 meter, ikke så mye mer. Følg kraftlinjene innover et stykke (ikke langt, 2-300 meter tror jeg) og du finner en deilig dam. Den var der i alle fall for noen få år siden.
Hva kan man finne der da av larver osv?
Som du kanskje forstår, det er en god stund siden jeg var der. Og jeg fanget ikke levendefor selv, men var bare med andre som fanget. Men jeg vet at det ble fanget daphnier i alle fall. Ville bli overrasket om det ikke er mygglarver der også.

En annen mulighet er det lille myrområdet ved Stokkavannet ved Krossberg, der hvor den store kraftstasjonen ligger i bunnen av bakken. Der går det tursti innover til stien rundt Stokkavannet, se kart for litt nærmere beskrivelse. ellers vet jeg det er flere myr-områder ved Hålandsvannet også, men da må du gjerne inn på Randabergsiden for å slippe å gå rundt hele vannet fra Krossberg.

En tredje mulighet som jeg har hørt om, men aldri har sjekket ut selv er Vannasen-området på Kristianslyst.
Takk for svar...

Er det slik at jeg bare taå håver inn fra vannoverflaten og skiller ut blad og smådrit fra larvene/daphniene?

Tilfeldig bekjentskap
© Anders Kristian Dahlen
Reklame for plussmedlemskap