Klekking av artemia

Jeg har laget meg et "klekkeri" iht. til (den gode) beskrivelsen i artikkel her på forumet.

Imidlertid har jeg visse problemer med klekkingen, dvs. jeg får ikke klekket noen av eggene (kjøpt på TAM Alna)!!

Hva er optimale forhold for klekking? Jeg tenker på temperatur på vannet, salt (uten jod) innhold, oppbevaring av eggene, hvor mye bobling skal det være, osv.

Håper noen kan hjelpe meg med dette.
Kan være at du har kjøpt dårlige egg med lav klekkeprosent. Nå er ikke jeg noen stor ekspert når det kommer til artemiaklekking, men har ihvertfall ingen store problemer med å få frem nok til mitt lille forbruk.

Jeg bruker 2-3 ts havsalt (vanlig salt går sikkert like greit) og 1/4 ts natron til en halv liter vann. Temperatur ca 26-28. Sirkulasjon har bestått av den minste luftpumpen når jeg har brukt oppsettet med flasker. Har nå akkurat kjøpt inn et klekkeri formet som en flat, rund panne og her brukes ikke sirkulasjon i det hele tatt siden vannoverflaten blir såpass stor i forholdt til mengden vann at det blir nok oksygen likevel.

Jeg har hatt noen egg som har stått i romtemperatur i stuen rundt to år, og det er fremdeles god klekkeprosent på de, så jeg vet ikke om oppbevaringen av eggene spiller så stor rolle. Det kan heller være at kvaliteten på de du har kjøpt ikke er av den beste.
Iom at det er nytt for deg så ville jeg tatt og sluppet et termometer oppi vannet. Du har antakelig et flytende ett til akvariet ditt? Slipp det oppi og se hvilken temperatur du har på vannet. Er det for lav temperatur tar det år og dag før det skjer noe. Mellom 25-30 grader bør det være.

Min erfaring er også at det ikke bør være for mye salt i vannet, jeg bruker ca. 1ss havsalt pr. halvliter. Det funker godt hos meg.

Det er forskjell på kvaliteten på artemia-eggene. Kjøpte du de i løsvekt, eller en boks med egg? Isåfall hvilket merke og er det noen utløpsdato på boksen?
Takk for alle råd og svar!

Jeg er ganske ny til dette "artemia klekke greiene" ja.

Jeg kjøpte eggene i boks hos TAM Alna. De er av type JBL Novo Temia. Utløpsdatoen er 29.11.09.

Jeg gjør ett nytt forsøk nå der jeg måler temperaturen nøyaktig. Prøver å legge meg på 26-28C. Så får vi se...

Har dere gode erfaringer med spesielle eggmerker eller leverandører/butikker?
Har bare brukt ett merke, Artemia-Salina av merket Eldorado, så jeg kan ikke komme med noen sammenligninger akkurat, men er ihvertfall veldig fornøyd med dette
Tilfeldig bekjentskap
© Motaguensis - Hun
Reklame for plussmedlemskap