Beste fôring

Jeg er ganske fersk innen akvarium. Jeg har et 70l kar med en Guppy, Sverdrager, Platy og Sommerfuglciklide og fem neontetra.
Jeg fôrer to ganger til dagen og bruker hovedsaklig flatfôring og pellets nå. Har også hatt røde mygglarver, men kuttet ut disse etter at jeg hørte at mange hadde mistet Sommerfuglciklidene sine pga av dette.
Det jeg lurer på er hva som anbefales som tillegsfôr slik at ikke fiskene bare spiser det samme hele tiden etter at jeg kuttet ut mygglarvene, hva er det beste?
En annen ting jeg har lakt merke til er at Platyen virker veldig agressiv under fôring og jager de andre fiskene, hva kan dette skyldes?
DU kan fore med rå reker, som scampi i frysedisken, og fiskefilet som torsk, sei, lyr. Jeg har ikke prøvd feit fisk som laks og uer fordi jeg er litt redd det kan forsøple akvarie. Biter på størrelse med ett fyrstikkhode er nesten i største laget.
Inaktiv bruker
røde og hvite myglarver skal gå bra med sommerfugl, hadde veldig lyst til å kjøpe denne fisken selv men stoppet grunnet at de ikke skulle tåle røde, syntes det er litt rart da, du kan jo også bruke dafnier, artemia (disse to er også fin føde for små neon for dem klarer å få det inn i kjeften)
Det finnes mange forskjellige fortyper i butikken. Om du ikke vil ha røde mygglarver så finnes det både sorte og hvite også. Frosne Cyclops, dafnier, artemia og mygglarver er vel det vanligste utenom tørrfor. Det finnes mange varianter av tørrfor også, så ha gjerne en to-tre varianter av tørt også.
Tusen takk for alle svar og tips
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap