Holdbarhet på avskallede artemiaegg?

Jeg fant en pakke med avskallede artemiaegg i en kasse på akvarierommet, og siden siste artemiaklekking feilet så forsøkte jeg å gi dette. Tetrayngelen spiste det gjerne. Og jeg må tilstå at det var ufattelig deilig å bare ta litt av pulveret mellom tommel og pekefinger, og VIPS! Så er yngelen fôret på to sekunder. Det er betraktelig enklere å fôre med enn med levende artemia, så nå som de er blitt noen uker gamle kan jeg jo begynne å venne dem til slikt.

Men hvor mye næring er det egentlig i en pose som ikke har vært ordentlig lukket og har ligget gud vet hvor lenge i romtemperatur? Jeg har ingen anelse om hvor gammel den er, og lurer da på om dette blir like næringsrikt som å fôre yngelen med hus-støv, eller om de holder seg godt? Man vet jo at tusen år gamle artemiaegg med skall kan klekke, men hvordan er det med næringsverdien i de uten skall og som har vært oppbevart i romtemperatur?
Uten skall, så vil de oksydere/harskne raskere enn når de er med skall. Men hvor raskt vet jeg ikke.
En indikator på om de er dårlige er om de har endret lukt og/eller farge siden du kjøpte dem.
Det kommer selvfølgelig an på både temperatur, luftfuktighet og lysforhold som de har blitt utsatt for.
Når jeg kjøper mine, så har jeg noe over i en liten tett plastboks som står ved karet der jeg skal bruke dem. Resten hiver jeg i kjøleskapet. Kunne sikkert ha frosset dem også.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap