Jeg reiser bort, vil feriemat forurense vannet, og vil de sulte uten?

Jeg skal reise bort til over helgen og lurer på følgende:

*hva gjør jeg med fiskene, pleier vanligvis reise fra de uten mat, men nå er jeg redd at kardinalene kan bli fiskemat for de måtte flytte over til scalarene og guramiene etter en liten omrokkering av karrene her. Det er jo ikke noe trivelig om en flokk sultne fisker skal jage dem og spise dem.

og så lurer jeg på eplene mine - det er ikke noe særlig alger i karet ennå siden det er forholdsvis nytt. Vil de spise i stykker plantene for å overleve,?

Jeg har tenkt på å legge nedi noe feriemat til dem , har liggende noe her som ligner på oppskårne pølsebiter av en veldig tynn pølse.

Men så er jeg redd for å forurense vannet, siden jeg ikke er tilstede og kan begynne å bytte vann om det trengs.

Om jeg legger nedi agurk til eplesneglene mine, så spiser jo ansistrusene og plecoene dette, men det kan bli liggende å forurense.

Så, bør jeg legge oppi det der "oppskårnepølsebit fôret", og satse på at de spiser det , og så la dem gå uten resten av tiden.
Eller ikke gi noe?

Jeg ville ikke gitt de noe.
Det er neppe noen grunn til å bekymre seg over en langhelg, både fisker og snegler klarer seg noen dager uten mat.

Er karet godt innkjørt reiser jeg gjerne bort i over en uke uten mating.

Eplesneglene kan nok finne på å gnafse litt på plantene dersom det ikke er annen mat å finne. De foretrekker alger eller planterester.
En helg går helt fnt. No problemos.

Eneste unntaket jeg kan komme på, er yngel.
kardinaltetraene da, de er ikke lett bytte for scalarer og gurami? kardinalene er 2- 2,5 cm lange og 15 i en flokk.

Er borte fra torsdag (mater da) til tirsdag(da får de jo mat)
Slutter meg til dem som mener at fiskene vil klare seg bedre uten fôr, enn med feriefôr.
Tja her får gjerne agurken ligge til den er spist opp, går kanskje to til tre dager. Har ikke slitt med forurensing pga det, så man må bare finne ut hva man føler er trygt selv.
De burde klare seg uten mat den tiden.
Ja jeg pleier ikke vanligvis å gi mat når jeg er borte en helg, men det har liksom blitt mindre og mindre fisker, s¨å da sommeren var over, så hadde jeg to scalarer igjen.

Nå har jeg kjøpt inn fisker, nytt akvarium og masse planter, og det har kostet en formue i penger og masse tid for å sette sammen riktige fisker, måte vann, bytte vann, osv hehe. Blitt bitt av basillen. Så nå er jeg liksom redd at de skal ta knekken på hverandre - samtidig som jeg er redd for vannkvaliteten (det var jeg ikke så nøye på før, visste ikke at det var så viktig).

har muligheten til å få noen til å mate de f.eks en dag midt i perioden jeg er borte. Da kommer jeg til å drysse ut passe mengde mat, slik at de ikke får for masse.

avventer i tilfelle flere svar her
Fóringsautomat
Dersom du en gang skal være borte over lengre tid, la oss si alt over 1 uke ++ kan det være hensiktsmessig å spandere en fóringsautomat til karet. For rundt 500kr får man en skikkelig bra automat, med flere kammer, og som er programmérbare, slik at du kan programmére at klokka 13:00 og klokka 19:00 skal det slippes små doser flakfór i karet. Og til et annet kammer kan du f.eks. programmére inn at det skal slippes en malletabelett klokka 03:00.

Men; Jeg har selv vært borte fra mine halvveis overfylte akvarier i opptil én uke uten at de har så veldig vondt av det. Gi fiskene slike 1-minuttsporsjoner, og gjerne med tettere mellomrom siste dagen før du reiser. Er det bare snakk om 1 dag uten fóring, spiller det ingen rolle, og du mater som vanlig. Fiskene har godt av et par fóringsfrie dager i måneden. Husk på at i naturen, der de kommer fra, kan det gå lang tid mellom hvert måltid.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap