Noen spørsmål ang. hjemmelaget rekemix.

Nå har jeg laget rekemix og blandet alt til en ugjenkjennelig grønn guffe.

Oppskriften som jeg har brukt var:
400g erter
250g reker
150-200g spinat
100g squash
1/3 hvitløk
70g brokkoli
15 dråper multivitamin
ca 30g. spirulina

Nå står massen i kjøleskapet rett og slett fordi jeg ikke orker å gjøre mer i kveld. hehe.
Men, i morgen kommer den største utfordringen.
Jeg har lest at man skal binde sammen massen med gelatinpulver. Jeg har 4 pakker à 25g, tilsammen 100g.

Hva gjør jeg med gelatinpulveret og "den grønne guggen"?
Og hvordan fordeler dere porsjonene?

Håper at noen kan hjelpe meg
Hei! Har planer om det samme og har surfet litt rundt. Jeg leste nylig på en nettside (husker ikke hvor, men tror den var svensk) at gelatin ikke var det beste å bruke siden det blir laget av pattedyr (tror det er ryggmarg fra kalv).Det var ikke er det ultimate for malawi-ciklider og at det har visstnok en tendens til å tette igjen filteret. Det som sto anbefalt som bindingsmiddel var noe algegreier som het agar-agar (eller noe sånt) som kunne kjøpes på helsekostforretning. På den annen side er det en vanlig oppskrift som mange bruker uten videre problemer så vidt jeg har forstått.

Videre skulle man tilberede stivelsesmiddelet som anvist på pakken og røre det inn i "deigen" når den hadde kjølt seg ned og fryses ned i merkede porsjonspakker. Skal brukes innen tre-fire mnd. Man kan visstnok også droppe stivelse, men det fører sikkert til mye griseri i akvariet.
Hei Alexus! Hva slags fiske er det du har siden du bruker mye grønner og spirulina i rekemiksen din?
Når det gjelder gelatin så kan du mikse dem sammen med rekemiksen din. Dosering ca. 50 gram pr. kilo rekemiks bør holde. Kok så hele miksen i svak varme for å få gelatin til å stivne. La hele miksen avkjøler seg godt. Deretter putter du miksen opp i plastposer. Bruk en kjevle til å flate miksen på ca. 1 cm tykkelse. Legg så posene med miksen i fryseboks. Husk papir i mellom posene slik at de ikke henger seg fast på hverandre. Best å legge dem opp på noe som er flat slik at de ikke deformere seg. Jeg for min del bruker ikke noe som stivelse. Fordi maten ble spist opp før den rekker å smelte.

Når du mater fisken er det bare å knekke en bit å hive rett opp i akvarie. Er miksen din god blir den spist opp før den når bunnen.
Det er til malawi. Er vel å ta litt hardt i 30g spirulina, det er heller i underkant av 30g.

Har både mbuna og omnivre, (husker ikke navnet for dem) :p
Derfor har jeg noe mer reker i enn "vanlig.

er det forresten ikke farlig for fiskene hvis de får i seg en litt større klump med fryst mat? Har hørt at kulden kan gi skade på organene hos fisken.
Alexus
Det er til malawi. Er vel å ta litt hardt i 30g spirulina, det er heller i underkant av 30g. Har både mbuna og omnivre, (husker ikke navnet for dem) :p Derfor har jeg noe mer reker i enn "vanlig. er det forresten ikke farlig for fiskene hvis de får i seg en litt større klump med fryst mat? Har hørt at kulden kan gi skade på organene hos fisken.

Miksene skal du har kvernt dem godt til melaktig deig. Og lage tynne flate av rekemiksen. De smelter fort når fiskene har dem i munn. Hele prosessen foregår i løpet av maks 2 minutter. Innen den tiden så har rekemiksen din smeltet, fiskene har spist dem opp. Det er ingen fare om noe har fått med seg en stor bit, de er jo i mel størrelse når de har smeltet.
hehe. kan ikke si at deigen er melete, ville samenligne det med semulie-grøt, i konsistens. Bør jeg prøve å få ut mer av væsken?
Spenn et grove stoff over en stor kasserolle. Legg så miksen din opp på den. Da rener væsken av. Bør det eller ikke, har jeg ikke svar for. Det er ikke så viktig.
Okey. Da får jeg gjøre det i morgen, orker ikke i kveld. Har satt alt i en stor bolle i kjøleskapet. Så får jeg gjøre alt ferdig i morgen

skriver her på denne tråden hvordan det gikk
Lagde miks etter oppskriften til (se under artikler der) i går . Alt jeg har av fisk elsket den, kokte i alle karr
Og den var enkel å lage.... Har en slags kurv med sugekopp til å legge frosentfor i, da tines det før det frigis, funker fint, og all fisk vet hvor foringsplassen er, så de kommer dit straks lokket åpnes.
En slik kopp har jeg også digi
Skal begynne bruke den.

Prøvde å mate dem med en bit idag. La noe i frysen i går, før jeg fjernet væsken ut av rekemixen. Dette var nytt og spennende for fiskene. Det tok litt tid, men tilslutt fant de ut at dette tydligvis var spisende.

Min Røde Zebra hunn var den eneste som var skeptisk til foret. Tok ett par munnfuller og spyttet det ut igjen. (Kansje hun er en av de ungene som ikke liker erter? ) Men, hun finner vel ut at det er mat med tiden...

Nå har jeg også tynt ut vannet av resten av rekemixen som stod i kjøleskapet. Madammen var med og la rekemixen i isterningsformer. (Tror vi har nok mat for resten av året) hehe.

Så i morgen eller i kveld prøver jeg det som jeg skviste vannet ut av...
Alexus
En slik kopp har jeg også digi :) Skal begynne bruke den. Prøvde å mate dem med en bit idag. La noe i frysen i går, før jeg fjernet væsken ut av rekemixen. Dette var nytt og spennende for fiskene. Det tok litt tid, men tilslutt fant de ut at dette tydligvis var spisende. Min Røde Zebra hunn var den eneste som var skeptisk til foret. Tok ett par munnfuller og spyttet det ut igjen. (Kansje hun er en av de ungene som ikke liker erter? :-D ) Men, hun finner vel ut at det er mat med tiden... Nå har jeg også tynt ut vannet av resten av rekemixen som stod i kjøleskapet. Madammen var med og la rekemixen i isterningsformer. (Tror vi har nok mat for resten av året) hehe. Så i morgen eller i kveld prøver jeg det som jeg skviste vannet ut av...

Enten er dine særere i matveien enn mine, eller så er ikke den oppskrifta like spennende som den jeg prøvde, for alle mine tok totalt av i det øyeblikket de fikk for, både i går og i dag.

Fant en grei måte å håndtere det på og, frøys ned på forskjellige måter for å se hva jeg likte best. De jeg fylte i glass virker greiest, 20 sek i mikroen og skavet det opp i passe stykker med ei skje, dermed kan jeg ta det ut i passe stykker rett fra fryseren.
Tror det er pga.det er noe fullstendig nytt for dem. De var vandt til granulat og pelletsticks. Tror det ikke vil ta lange stunden før de finner utav at dette er bedre.

matet de to ganger i går med rekemixen. Andre porsjon var svært liten, men sist gang spiste de med mer entusiasme. Til og med Zebraen var med på kalaset.

Jeg fryste maten i poser som jeg kjevlet ut til å bli ca 1 cm tykke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap