Infusori

jeg lagde infusorie for noen dager siden, og matet den i forgårs med to dråper flote og i dag hadde jeg tenkt og fore yngel med den og da merket jeg at den luktet helt forferdelig, er det da trygt og fore med den eller bor jeg lage ny?
Hei
Infusorier lager man jo ofte med banan, potet eller lignende. Disse går fort i foråtnelse i vann. Det er foråtnelses bakterier som lukter, ikke infusoriene, men det det er ikke sikkert det er levende infusorier i blandingen din da disse kan ha dødd av nitrat forgiftning. lag ny og bruk den før det begynner å lukte eller du kan sjekke under mikroskop om det er levende infusoreier igjen
Ut fra det som står her så skal infusorieblandingene være luktfrie. Lukter de så har det blitt for mye bakterier. Det står dessverre ingenting om det er farlig å fôre når det er lukt, men jeg ville ikke tatt sjansen ihvertfall. Fikk aldri til slik infusoriedyrking selv og endte opp med å bruke Liquifry istedenfor. Litt dyrere, men det funket det også.
Mine infusorieblandinger har alltid hatt en svak, litt søtaktig lukt når de har fungert som best.

Blir det surt, er det bare å helle det rett i do.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap