Ancistrus yngel oppblåst mage så død...for er et svar

Hei, vil dele min opplevelse for at andre ikke skal få samme opplevelse...

Etter vi oppdaget at våre ancistrus yngel hadde store oppblåste mager, leste jeg alt jeg kom over her på AF. Diverse teorier om osmoseregulering, for høy gh osv.

Jeg bestilte meg et nytt for etter å ha lest at corydoras kunne gis diskus granulatn da vi har en del corydoras gående.
Etter at våre første kull med ancistrus yngel var to uker gamle flyttet vi 10 stk over fra 260L til 120L for å følge ned om de utviklet seg forskjellig i de to karene. 260L med ph på 7.8 og GH på 3 i 120L er ph 6.5 og GH 1

Jeg ga JBL diskus granulat i begge karene med forskjellig ph og gh.

Jeg er 99 % sikker på at foret var skyld i dette da det skjedde med yngelen i begge karene dagen etterpå. Ser ut som samtlige er strøket med. Nå har han nettopp sluppet ut kull II med yngel så vi får se om vi er verdig denne gangen.

Hvis andre har hatt erfaringer mjed oppblåst mage eller plutselig død ancisutrus yngel. del gjerne erfaringer her hvis dere husker noe om for som ble gitt.
Jeg gikk inn på JBLs hjemmeside: JBL Online og sammenlignet innholdet
i JBL Grana Discus og
JBL NovoPleco (fòr til maller).
Jeg fikk ikke til å legge inn direktelenker, men dere finner infosidene ved å legge inn søkeord nederst i menylinja til venstre.

Discus-fòret:
Crude protein 46%
Crude fat 6%
Crude fibre 1.8%
Crude ash 9.5%

Malle-fòret:
Crude protein 30%
Crude fat 8%
Crude fibre 13%
Crude ash 12%

Altså mindre protein og MYE mere fiber i mallefòret. Det kan kanskje være en medvirkende årsak? Det er jo en grunn til at maller skal ha ei rot å gnage på....

Malleyngelen min som fikk oppblåst mage fikk ikke Discus-granulat.
Pga ciklide-yngelen i samme kar så fikk de (i tillegg til Malawi flakfòr):

JBL NovoTom Artemia:
Crude protein 29.5%
Crude fat 4%
Crude fibre 5%
Crude ash 10.5%

Og litt PET Brine Shrimp (ikke JBL):
Protein 45%
Fat 5,5%
Fibre 1,8% (!)
Ash 15%

Ser at det er lite fiber og mye protein her også. Kanskje det er en sammenheng?
Tolk det den som kan

PS: Link til den andre tråden om malleproblemer (synes det er så greit med mest mulig info samlet i en tråd): Hva forårsaker slik oppblåst mage på ancistrus yngel?
kanskje det er fasiten? Jeg trur nok dette bør få de fleste av oss til å tenke litt mer på hva slags fisk vi setter i samme akvarie. ikke bare vannverdier skal passe sammen, men også mat-behovet bør passe.
Fisker flest spiser som regel det de blir tilbudt, da de ikke har noe annet valg.
Yngler vil nok også reagere raskere på "feil" fôr en voksne.

Synes dette var flott info som jeg i hvertfall skal ha i bakhodet for fremtiden!
lurer på om det er en ingrediens i noen av disse forene eller om det er bare er forholdet protein som er stort ?
Det er viktig å la diskusgranulat bløtes opp og svelles ferdig først, før fiskene hiver det i seg. Jeg holder det alltid mellom tommel- og pekefinger under vannflaten littegrann før jeg slipper det, så ingen skal slumpe til å ete det før det har svulmet opp skikkelig. Glupske fisk kan sette det i halsen eller det kan begynne å svelle voldsomt inne i fiskens organer (om det nå er i munn, hals eller mage).

Før flyttingen av yngelen, hvor lenge siden var det etter siste vannbytte da? I begge karene altså?
Skifter vann fredag eller lørdag (ca 20%) Yngelen hadde vært ute av hulen i ca 10 dager. kan tenkte meg tre dager etter vannbytte ble noen av dem flyttet over,så blir det da ca fire dager i begge karene til nytt vannskifte. Granulaten sveller ikke den fort opp ? så tviler på at alle har greid å få den i seg før ferdig svellet ut.

har et fisketomt tomt kar gående, nesten fristende å ta noen fra siste kull over der og fore dem med diskus grana for å se, men vet ikke om jeg har hjerte til det...
Tilfeldig bekjentskap
© Maria Brox
Reklame for plussmedlemskap