Orm/mark i akvariet; javel - hvordan kom den seg dit?

Heisann!

Vet ikke om denne tråden passer her, men jeg gjør et forsøk likevel. Moderatorer av forumet får i så fall flytte den til rett kategori dersom de ser at den er feilplassert.

Jeg har fra tid til annen enkeltvis observert noe som likner på orm i karet mitt. Ormen er 0,5-1mm tykk, 1-2cm lang, lys rosa (noen ganger halvgjennomsiktig rosa) og slingrer seg gjennom strømmen i karet som en slange.

Fisken min liker disse ormene veldig godt og slås om dem når det dukker opp en enslig stakkar som virvles rundt i vannet.

Har en tettsittende lysarmatyr med en liten luke medt lokk til foring. Forer fiskene med flakfor. Karet mitt har platy, kirsebærreker, ancistrusyngel og malaysiske sandsnegler dersom det er til noen hjelp. Middels beplantet

Jeg har desverre ikke lykkes i å fange noen av disse småtassene eller ta bilde av dem i og med at de kjapt forsvinner inn i et fiskegap.

Noen som vet hva disse ormene kan være? Eventuelt også foreslå hvordan de kom seg dit?

Takker for svar. =)
Det er mye mer i kranvannet vårt enn vi tror
Ørsmå organismer.
Og det er forresten helt vanlig å ha slike i akvariet, spesielt hvis det er lite fisk eller et kar står fisketomt en stund. Da dukker de opp. Med fisk i karet blir de som regel spist og bestanden holdes nede så man ser lite til dem (selv om de fremdeles finnes, bare i lite antall).

Jeg tipper at den sannsynligvis kom dit gjennom vannet, i form av et planktonisk egg eller noe.

Noe kan også spres med luften, og tror de fleste planter har med seg blindpassasjerer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap