Mate en gang i uka med tablett?

Jeg har skaffet meg to typer tabletter:

En sånn man kan feste på glasset, og de typene som ikke festes men som faller ned.
Er det veldig dumt å mate fiskene jeg har (4 platy. en kampfisk og en malle) med en slik tablett en gang i uka? Er det skadelig?
Gjorde det her om dagen og de ble TRILL runde.... Ikke mer mat for dem på en stund :P
Hva gjør jeg?
Du kan jo prøve å knekke tablettene i to. De blir sikkert mindre forspiste av en halv tablett.
Tomat-Maria
Jeg har skaffet meg to typer tabletter: En sånn man kan feste på glasset, og de typene som ikke festes men som faller ned. Er det veldig dumt å mate fiskene jeg har (4 platy. en kampfisk og en malle) med en slik tablett en gang i uka? Er det skadelig? Gjorde det her om dagen og de ble TRILL runde.... Ikke mer mat for dem på en stund :P Hva gjør jeg?

Har du bare tabletter? Platyene skal nå iallefall ha tørrfor også. Vet ikke hva slags tabletter du bruker, men pelletstabletter gir jeg stort sett pga.at det er algespisere i akvariet. De andre fiskene liker de jo også,men de skal i hovedsak ha tørrfor daglig. Men skal virkelig kampfisk være sammen med dem?? Fikk beskjed fra akvariebutikkens betjening at kampfisk trives best alene!!?( Det ligger i navnet). Synes en tablett i uka hørtes lite ut, iallefall hvis de ikke får noe annet.Trill rund,kan nok også være"gravid" kanskje? Hilsen Fiske-Tove

Den som synker til bunns, er vel mallefor. Siden du har kun en malle, holder det sikkert med en halv pellets to ganger i uken. For hvis mallen er mett vil ikke den gjøre jobben sin, som er å spise alger. Mallefor er tilleggsfor.

Mens den du fester på ruten, er vel en type kraftfor, som er ment som snac/tilleggsfor, og ikke som hovedfor. Burde kansje skaffe deg et flakfor som hovedfor og gi sån tabbis en gang iblant, isteden for flakfor.
Du kan også gi grønnsaker, frosne mygglarver og lignende. Det er mye å velge mellom, og sette seg inn i

Men det er ingen fisk som må ha flakfor. Hvordan skulle de overleve i naturen da. De finner ikke flakfor der.

Hakke
Den som synker til bunns, er vel mallefor. Siden du har kun en malle, holder det sikkert med en halv pellets to ganger i uken. For hvis mallen er mett vil ikke den gjøre jobben sin, som er å spise alger. Mallefor er tilleggsfor. Mens den du fester på ruten, er vel en type kraftfor, som er ment som snac/tilleggsfor, og ikke som hovedfor. Burde kansje skaffe deg et flakfor som hovedfor og gi sån tabbis en gang iblant, isteden for flakfor. Du kan også gi grønnsaker, frosne mygglarver og lignende. Det er mye å velge mellom, og sette seg inn i Men det er ingen fisk som må ha flakfor. Hvordan skulle de overleve i naturen da. De finner ikke flakfor der.

Vil bare rette litt på det du sier, siden ikke alle maller spiser alger og grønt. En del trenger faktisk kjøttbasert for ellers dør dem og rører ikke alger. Så mallefor er ikke tilleggsfor. Så det kommer helt ann på hva slags maller man har. Selv ancitrusene trenger litt kjøttbasert for i ny og ned også.

Tablettene som JBL novo fect og novo tab kan festes på ruta og det er helt vanlig for, altså ikke noe mere kraftfor en andre typer mat.

Flakfor er det jeg mater minst med og som jeg bruker som tilleggs for, ellers får fiskene mine både voksne/yngel....nyklekket artemia, frossen artemia, myggiser, cyclops, diverse tabletter, reke pellets og diverse grønsaker ++.
Tove Aune Hauge
Men skal virkelig kampfisk være sammen med dem?? Fikk beskjed fra akvariebutikkens betjening at kampfisk trives best alene!!?( Det ligger i navnet). Synes en tablett i uka hørtes lite ut, iallefall hvis de ikke får noe annet.Trill rund,kan nok også være"gravid" kanskje? Hilsen Fiske-Tove

De kampfiskene jeg har og har hatt trives godt i andres selskap. Så lenge de skal ha samme vannverdier og de ikke er finnenappere..

Platy skal ha litt lave temp enn kampfisk. Men de kan møtes på "halvveien" på 24-25grader, så det burde gå greit.
Ph-kravet er også forskjellig,men på ph 7 trives de begge to

Kampfisk slåss ikke med hver fisk den møter. Den er "snill" den. Og blir fort tam. Mine kampfiskhanner kan jeg stikke fingeren ned til så stryker de seg som en katt mot fingeren
Ååå? Ja takk for tipset Da må jeg tro på deg,ettersom det går så bra. Hvorfor sa de det i butikken da?? Kanskje de ikke vet så mye allikevel. Da kan jeg kanskje kjøpe meg en kampfisk jeg og da
Men den spiser jo små yngel da men det gjør jo de fleste fisk.
Dessverre så er kampfisk veldig individuelle og det som kan gå bra hos noen behøver ikke være en fasit. Velger man å holde kampfisk sammen med andre fisk må man alltid ta dette i betraktning og ha en reserveløsning i bakhånd om det ikke fungerer. Størrelsen på akvariet, hvordan det er innredet og hvilke andre fisk det er snakk om spiller også inn.
ja, det er individuelle forskjeller. Men jeg har hatt sikkert 15 kampfisk-hanner og ingen av dem har vært sint på anna type fisk.
Men jeg har hatt et par aggressive hunner.... en drepte til og med flere fisk for meg!
Så ingenting er garantert.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap